Hans Poulsen, borger og prokurator i København ca 1686-1710

Startet af Markus Gunshaga, 23 Apr 2014 - 11:29

Forrige emne - Næste emne

Markus Gunshaga

Klockaren i Norra Åkarp i Skåne, Lucas Gadd (ca 1679-1757) gifte sig 1708 8/11 i Kropps socken i Skåne med Ingrid Hansdotter Hoff (ca 1686-1760). Jag har inte lyckats hitta Ingrids ursprung, men i en äldre bok om släkten Gadd har någon antecknat med blyerts i marginalen bredvid Ingrids namn "dotter till borgaren o prokuratorn i Köpenhamn Hans Påfvelsson o h h Inger Christensdotter".

Känner någon till detta par i Köpenhamn, och hur kan man bekräfta att de hade en dotter Ingrid född ca 1686?

Vänliga hälsningar,
Markus Gunshaga

Berit Frank Pagh



H. Hjorth-Nielsen: 

Danske Prokuratorer med Kongelig Bevilling 1660-1869,
samt et tillæg indeholdende oplysninger om en del Prokuratorer uden kongelig bevilling.

Hans Poulsen er omtalt i den sidste del:

"Poulsen, Hans. Prokurator, fik i 1695 og
1697 Børn døbt i Frue Sogn, 1699 i Holmens
Sogn. Boede 1695 paa Købmagergade, 1697
paa Vestergade. Hustruen hed Inger Chri-
stensdatter. (Kirkebøgerne.)"


1695: sønnen Poul Christian døbt d. 26 september.
1697: datteren Else døbt d. 8 september.

AO: København, Sokkelund, Vor Frue 1679-1703, opslag 269 og 286.

1699: datteren Hanna Margrete døbt d. 13 februar.

Holmen 1694-1702, opslag 188.
---

I marts 1686 fik Hans Poffuelsen og Inger Christensdatter døbt en datter Inger i Vor Frue.
Hans Poulsen er her omtalt som gæstgiver (Giestgiffuer).
En af fadderne Willum Worms kone Else Luxdorph var også fadder i 1697.

Vor Frue 1679-1703, opslag 195.


Vh,
Berit Pagh.





Markus Gunshaga

Hej Berit!

Hjärtligt tack för dessa uppgifter; detta bekräftar ju att Hans faktiskt fick en dotter med detta namn 1686! Jag ska se om jag kan forska vidare på dessa uppgifter, och jag har hört att det ska finnas en notis i de svenska domböckerna som bekräftar att det är just prokuratorns dotter som gifter sig med klockaren Gadd - jag får helt enkelt leta vidare i de svenska arkiven.

Ännu en gång, stort tack!

M.v.h. Markus Gunshaga

Markus Gunshaga

Till slut hittade jag den notis i de svenska domböckerna som jag nämner ovan - den finns i Harjagers häradsrätts vintertings dombok 1720 25/2, §. 7 (Harjagers häradsrätts arkiv, vol. AIa:4 (1720-1722), opag (Landsarkivet i Lund)), och bekräftar att klockaren Lucas Gadds hustru mycket riktigt är dotter till procuratorn Hans Poulsen, som Berit hittade uppgifter om ovan:

"Förre Gjästgifwarens W:t Peter de la Rys hustru Äreborne och dygdesamme hust: Ingar Christensdotter inställte sig för sittjande Rätt, och opwiste des Bördzbref och lefnadz bewis, utgifwit på Kjöpenhamns Rådstuga d: 30. 7ber 1709, hwilket oplästes och innehölt, at hon är född i Rothskild på Seland af Fadren Borgaren och Kiöpmannen dersammastädes Christen Christenßon och Modren Hust: Ingar Gregers dotter, som efter förra Mannens afgång warit gift med Borgmästaren Högacktbare och Wählförnähme Anders Anderßon i Rothskild, sampt at Reqvirenten Hust: Ingar Christens dotter warit äckta gift med afl: Hans Påfwelßon förige borger och Procurator i Kjöpenhamn: hwilka alla förhåldet sig ärl: och redel:n som skickeligit folck wähl tämmar[?] och anstår, så at därpå hennes ärl: härkomst och skickel. förhåld intet utilbörligit kan wara, at säya i ringaste måtto.

Bemälte hustru Ingar Christens dotter begiärte därhos at få Tingz Rättens bewis om deß lefnad och tilstånd nu för tiden. Nämden befrågades härom och swarade, at hon bodt här i byen, sedan åhr 1713 och skickat [sig] wähl. derföre hon åhr 1718 blifwit andra gången gifter med förra Gjästgifwaren W:t Pet: de la Ry; hafwandes med förra Mannen Sal: Hans Påfwellßon 3. st: barn i lifwe: den första Sophia Hans dotter, ächta gift med Giästgifwaren här i byen W:t Georg Gerlack: den andra, Ingrid Hans dotter gift med Klåckaren Lucas Gadd i Åkarp och Hwidtsiö Socknar i Göinge Härad: Och den 3:die Ellsa Hans dotter ännu ogifter. Och emädan hon skall wara berättigad till et arf i Hålland; Ty begiärte hon Tingz Rättens attest häröf:r, som bewilljades".

M.v.h. Markus