Svensk tipoldefar

Startet af Helle Rasmussen, 22 Apr 2014 - 10:17

Forrige emne - Næste emne

Helle Rasmussen

Hej - jeg søger hjælp til at finde oplysninger om min tipoldefar i de svenske kirkebøger, da jeg ikke
er særlig god til svensk  :(

Han hedder Vilhelm Jönsson og er født 21.3 1854 i Fosie Sverige ( andet sted står Malmø?).
Jeg har fundet en folketælling fra København 1901, hvor der står at han har boet med fast bopæl i kommunen siden 1875 og sidste bopæl før tilflytningen var Sverige. Kan man så regne med at han er kommet til DK i 1875? Jeg har ikke kunne finde ham i indvandrebasen?? Men det skulle man måske heller ikke?

Hvis det er muligt vil jeg også gerne vide om han kom alene til DK og hvorfor (sikkert arbejde) - han står i folketællingerne som cigarmager.

Alle oplysninger om ham modtages med kyshånd  :D

Mvh
Helle

Eva Morfiadakis

Förnamn: Wilhelm   Utflyttningsdatum: 1875-09-28
Efternamn: Jönsson    Utflyttningslän: Malmöhus
Födelsedatum: 1854-03-31   Utflyttningsförsamling: Malmö Karoli     Utflyttningsort: Orren 8
Födelselän: Malmöhus   Destination ort:  
Födelseförsamling: Fosie   Destination land: Danmark
Födelseort:    Landskod:  
Födelseort (Utom Sverige):    Ensam/Familj: E
Födelseland (Utom Sverige):    Aktnr: 347
Yrke: Arbetskarl   Källa:  
Ålder: 21   Sida i husförhör: 469
Kön: M   Nr i utflyttningslängd:  
Civilstånd: O

Det här känns som det kunde vara han här,  fast hans födelsedatum stämmer inte. Malmö var en stad med många tobaksfabriker som ibland ägdes av danskar,  och ibland valde folk att arbeta i Köpenhamn istället. Så var det i min familj.  Min mormors kusiner rullade cigarrer i Malmö först men valde sen Köpenhamn. Kanske bätttre betalt?

E betyder att han åkte ensam.

Eva M
Eva M

Helle Rasmussen

Tusinde tak Eva- så langt var jeg aldrig selv kommet.  :D :D
Jeg er sikker på at det er ham, der er nok en skrivefejl i fødselsdatoen..

Er det en slags udvandre base fra Sverige som du har fundet det i?

Tror du at du måske også kunne finde ud af noget om hans familie?

Mvh Helle

Inge-Lise Trampedach

Vilhelms dåb i Fosie

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

2.del af siden.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Helle Rasmussen

Ih tak for det  :D

/Helle

Svend Aage Hansen

#6
Hej!

Her har du så hele familien som den så ud mellem 1856 og 1861.

Tilføjelse:
Datteren Anna f. 12/7 1850. Død 25/5 1855.

[vedhæfting slettet af admin]
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Eva Morfiadakis

#7
Fadern och modern är födda i Västra Skrävlinge. Fadern kom från Bunkeflo och modern från Bulltofta 1846. Det stod Bulltofta i AI:7, s. 20. Här står de att de båda kom från Bunkeflo.

Alla orterna inklusive Fosie är i dag stadsdelar i Malmö.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Jag tittade på deras inflyttningsattester (bild 215 och 216 i HIIa:3). Han kom från Bunkeflo och hon kom från Kvarnby (som Bulltofta tillhörde). Det gifte sig 25/10 1845. Antagligen i Kvarnby där hon hade bott sen 1843 då hon kom från Burlöv.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Bulltofta och Kvarnby tillhörde Västra Skrävlinge och där blev Elna och Jöns vigda 25/10 1845.

Västra Skrävlinge kyrka är en söt lite kyrka som en gång låg på landet men som nu ligger inom staden alldeles intill motorvägen, granne med en moské.

Eva M

Eva M

Helle Rasmussen

Tusind tak Eva - og andre  :D Det er virkeligt rart at få "hul" på den svenske gren af familien.
Bliv endelig ved...

Jeg kan se i folketællingerne fra København at de til tider har haft andre svenskere boende, men det behøver selvfølgelig ikke være familie. I 1901 bor de sammen med en Josefine Kristina Sundberg født i Stockholm 1874, sidste bopæl Hall.....?, Sverige.
3 voksne og 7 børn/unge mennesker i en lille lejlighed! Hvor der er husrum er der hjerterum - eller også var det pengene der trak  ;)

Mvh
Helle

Eva Morfiadakis


Hej,

Folk var inte bortskämda som idag, att alla ska ha sitt eget rum. Jag tror att de hyrde ut för att tjäna extra pengar.

Wilhelm Jönssons mor Elna är änka redan 1880. Hon bor kvar ensam i Fosie.

Eva M
Eva M

Svend Aage Hansen

Hej!

Jöns Nilsson død 29/4 1877
Elna Jönsdotter død 26/11 1884

Sønnerne Wilhelm og Olof udvandrer til København i Danmark.

Sønnen Jöns overtager egendommen og gifter 9/11 1872 sig med Elna Olsdotter f. 7/12 1850 i Fosie.
de får børnene:
Wilhelm f. 20/1 1874.
Olof f. 24/12 1876.
Anna f. 12/12 1878.
Johan Mauits f. 22/9 1889.

(læg mærke til at børnenes navne er de samme som Jönses søskende)
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Helle Rasmussen

Aha... Så Wilhelms bror kommer også til DK - kan du oplyse noget om hvornår han gør det?
Står der også noget om hans erhverv?

Det var ikke længe Jöns havde ejendommen, overtager den i 1872 og udvandre i 1875. Men det har vel været hårde tider i landbruget...?

Hvor er det rart at der er hjælp at hente herinde, når man selv kommer til kort!
Fortsæt endelig  ;)

/Helle

Eva Morfiadakis

#14
Olof Jönsson utvandrar 3 gånger: 1875 från Malmö Caroli och 1882 och 1883 från Malmö Sankt Petri.

Han är korkskärare.

Jöns Jönsson utvandrar inte. 1900 bor han och Elna O. samt yngste sonen i Stora Hammar som finns vid Vellinge söder om Malmö. Egentligen bor han i Lilla Hammar men det är Stora Hammar församling.

Eva M
Eva M