Hvorfor noteres fødsel i Alm. Hospital KB 1921

Startet af Gitte Jonassen, 04 Feb 2011 - 13:35

Forrige emne - Næste emne

Gitte Jonassen

Jeg undre mig over oplysningerne ved denne fødsel i Solbjerg Sogn:

København, Sokkelund, Solbjerg 1919-1923 opslag 154 no. 72 Torben Christian Permin

Anmærk: F født 1/3,76 Kbhvn. Viede. Indført i Alm. Hospitals Kirkebog 1-10 1921 Frbrg: Fattigv: 6-7-1922

Jeg fandt indførelsen i Alm. Hospital 1919-1923 opslag 27, men det giver ikke nye oplysninger. Så jeg undre mig hvorfor, det er tilsyneladende Magistratens Resolution, men hvad går den ud på?

Der er mange forskellige slags fødsler noteret i denne KB, både hvor der er enlige mødre med udlagte fædre og Ægtepar, som er i gode stillinger.

Kender nogen til denne "Magistratens Resolution" ??

Mvh. Gitte Jonassen
Medlem af DIS-Danmark.
Medlem af DIS Slagelse-Sorø

Besøg min hjemmeside www.gittejonassen.dk  Her finder du lidt om Familierne Barnucka, Bendix, Bruhns, Crone, Fritz, Dyrlund og Pind.

Frank Green

Hej Gitte

Nu ved jeg ikke hvilke oplysninger du leder efter,men dåben er også indført i Holmens.

Se evt Holmen,København 1912-1925 opslag 223

Med Venlig Hilsen
Frank

Anne Mortensen

Slægtsforskerens ABC
http://www.grifo.dk/slaegt.php

læses på side 184.
Afskrift.

Alm.Hospital/De Gamles By
Blev indviet den 7. april 1769

Oplysninger om fødsler er fortrinsvis
børn, der hverken er født eller døbt i
København, men ifølge datidens lovgivning
var forsørgelsesberettiget i Københavns
Kommune. Typisk børn af ugifte mødre, der
havde ophold i København på 10-måneders-
dagen inden fødslen
--------------------------------
Om dette også var gældende i 1921  ???
--------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Jonassen

Jeg kender godt side 184 i Slægtsforskerens ABC, og det var netop med til jeg undre mig over disse indførelser i Alm. Hospitals KB.

Den Familie jeg er i gang med har to børn født på Frantz Howitz Fødehjem i Solbjerg Sogn og døbt i Holmens Kirke, og de er begge indført i Alm. Hospitals KB. Faderen er overlæge ved Frederiksberg Hospital og familien bor på Aaboulevarden.

I Alm. Hospital 1919-1923 opslag 27 ses flere ægtepar med titler som Direktør, Snedker, Kontorchef, Montør osv. Kigger man videre ses der mange ægtepar......................

Det undre mig, det kan vel ikke være fordi de bor på Frederiksberg? For så er der jo mange børn at indføre............ :-\ ??? :'(

Mvh. Gitte Jonassen
Medlem af DIS-Danmark.
Medlem af DIS Slagelse-Sorø

Besøg min hjemmeside www.gittejonassen.dk  Her finder du lidt om Familierne Barnucka, Bendix, Bruhns, Crone, Fritz, Dyrlund og Pind.

Anne Mortensen

Hej

Jeg husker og det var vist Jørgen Green der på gamle DIS en gang har svaret på noget om Alm. Hospital og fødsler i København.
Jeg husker det kun "tåget" derfor ledte jeg i Slægtsforskerens ABC.

Men det var noget med at fødsler også blev indført både i sognet og Alm. Hospital - hvorfor ? en eller anden registering ?
Det kan jo ikke være noget med fattighjælp med de titler.

Vi må håbe at Jørgen Green ser dit indlæg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Jonassen

Jeg har nu fundet det indlæg i det gamle DIS Forum http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,551607,551833#msg-551833

Det var ganske rigtig Jørgen Green, der havde skrevet det, og med en rigtig god forklaring.

Tusind tak for hjælpen.

Mvh. Gitte Jonassen
Medlem af DIS-Danmark.
Medlem af DIS Slagelse-Sorø

Besøg min hjemmeside www.gittejonassen.dk  Her finder du lidt om Familierne Barnucka, Bendix, Bruhns, Crone, Fritz, Dyrlund og Pind.

Anne Mortensen

Det var flot  du fandt det  :)

Jeg vil printe det ud og gemme i ABC'en.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770