Hvor og hvornår bliver Johannes Wondsyl eller Wonsild født ?

Startet af Kirsten Børrild, 22 Mar 2014 - 11:09

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Børrild

Jeg mangler hjælp til at finde ud af, hvor Johannes Wonsyl eller Wonsild er født og hvor han har opholdt sig før han blev toldbetjent i Svendborg. D. 5/1 1921 gifter han sig 49 år gammel ifølge kirkebog vor Frue Svendborg opslag 202 med Johanne Bareisen, der er 26 år gammel. Hun er født i Odense, Vor Frue sogn 5/2 1794. De får i de følgende år 4 børn sammen, og ifølge Nygårds sedler bor familien senere i Hobro, hvor han er toldbetjent. Han dør 68 år gammel i Hobro d. 1/11 1836. Men hvor kommer han fra ?
Venlig hilsen
Kirsten Børrild

Egon Sørensen

Hej!

Jeg ville kigge lidt på ham.


haderslev, Frøs, Rødding, Rødding Bye og dens udflyttede, , 8, FT-1801, B9231
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Degnen Thomas Wonsild 71  Gift Husbonde Sognedegn for Rødding og Schrav [Skreve] Menighed 
Anna Sophia Wonsild 59  Gift Hans kone   
Johannes Wonsild 32   Ugift Deres barn Venter paa tjeneste 
Ditlef Wonsild 25  Ugift Deres barn Gjør træsko, gaar i dagleje 
Hans Wonsild 18  Ugift Deres barn Assisterer faderen 
Sophie Elisabeth Wonsild 21  Ugift Deres barn


Mvh.

Egon Sørensen 

Kirsten Børrild

Hej Egon.
Tak for dit hurtige ssvar.

Jeg har selv tænkt på den nævnte degnefamilie fra Rødding med deres 4 børn, men Johannes Wonsild er jo 32 år i 1801, d.v.s. hvis det er ham, så er han 52 i 1821 ved giftermålet, og i kirkebgen står der 49 år gl. - men det skal måske ikke tages så bogstaveligt !

Der står desuden, at Johannes Wonsild venter på tjeneste.  Er det mon militærtjeneste ? Eller er det et embede som komsumptionsbetjent, hvilken stilling han har i Svendborg ?  Ved du noget om det ?

I hvert fald tak for din indsats.

vh
Kirsten

heidi vonsild jessen

Hej. Kan ikke hjælpe dig i din søgen, men vil gerne høre, om du ved, om din Wonsild-linie evt er i slægt med familien  Vonsild som boede i Kalvslund/Hjortlund omkring 1900?
Med venlig hilsen
Heidi Vonsild Jessen
Venlig hilsen
Heidi Jessen
heidivonsild@gmail.com

Mogens Thyregod

Måske kan denne udskrift af Rødding Kirkes Ministerialbog 1843 hjælpe dig til afklaring af Johannes Wonsilds fødsel og fødested. Det fremgår heraf, at han d. 30 november 1769 er døbt i Rødding Kirke, 6 uger efter sin fødsel. Ligeledes fremgår det, at han ,,efter troværdige Mænds Vidnesbyrd siden blev Toldbetjent i Jylland".

Hans færden inden han bliver toldbetjen i Svendborg kan jeg ikke bidrage til, men han er at finde i FT-1834, sammen med sin kone, Johanne, hvis navn her er fejlskrevet som ,,Barecsen" og deres fire børn.

[vedhæfting slettet af admin]

Kirsten Børrild

Tusind tak for dit svar med oplysning fra Rødding Ministerialbog i 1843. Det viser, at det er den Johannes Wonsild, som jeg søgte. Han bliver jo senere  toldbetjent i Svendborg og igen senere i Hobro, hvor han iøvrigt dør. Hans kone er født Johanne Bareisen.
Tusind tak for svaret.
vh Kirsten Børrild

Kirsten Børrild

Citat fra: heidi vonsild jessen [30055] Dato 12 Apr 2014 - 21:46
Hej. Kan ikke hjælpe dig i din søgen, men vil gerne høre, om du ved, om din Wonsild-linie evt er i slægt med familien  Vonsild som boede i Kalvslund/Hjortlund omkring 1900?
Med venlig hilsen
Heidi Vonsild Jessen

Hej. Jeg ved desværre ikke så meget om Wonsild linien fra Rødding, så jeg kan fortælle dig om evt. slægtsskab med familien i Kalvslund/Hjortlund.
Venlig hilsen
Kirsten Børrild

heidi vonsild jessen

Det var ærgerligt. Er først lige gået i gang med Vonsild´erne, men har her til aften fundet ud af, at min tipoldefar er født Wonsild i Sdr.Hygum, Haderslev og navnet er så blevet ændret af præsterne i kirkebøgerne i Hjortlund, hvor han slår sig ned. Han bror hedder Johannes Carl Wonsild/Vonsild og måske de et eller andet sted er i familie med "din" Johannes, for familien var noget forhippet på det navn - de havde allerede fået et barn af samme navn, som døde som 2 -årig.
Jeg vil lede videre og ønsker dig held og lykke med din søgning..

Hilsen Heidi
Venlig hilsen
Heidi Jessen
heidivonsild@gmail.com

Kirsten Børrild

Jeg borer i at finde ud af, hvem der var far til min tipoldefar, der blev født som uægte søn i Kerte på Fyn. Hans far var ifølge kirkebogen Wonsild. Hvem var han og hvor kom han fra. Det er det, der er spørgsmålet. Sønnen kom til at hedde Carl. I de første mange år hed han Carl Johansen, men senere er han registreret under navnet Carl Johan Wonsild ! Iøvrigt blev han plejesøn i Hastrupfamilien på Tybrind under Wedelsborg Senere boede de på godset Hjortlund på Langeland og sidst blev han ejer af en stor gård på Vestlolland.

Der er stort navnesammenfald med Wonsild slægten fra Hjortlund, hvor også Carl og Johannes går igen, men er det samme slægt. Det er spørgsmålet.
Venlig hilsen
Kirsten

heidi vonsild jessen

Hej Kirsten.
Jeg kan ikke lige på stående fod forklare noget som helst (kl er 23.19 og jeg sidder med comp. i sengen;)

Har dog tjekket videre og fundet ud af, at mine aner stammer tilbage til degn Thomas Wonsild i Rødding, som din ane også er søn af. Jeg har fundet en del på google om slægten og der kan du evt kikke tingene igennem. Der er skrevet en bog om slægten og uddrag heraf finder du ved at google Thomas Wonsild. Der er en "ældre" - degnen og en "yngre" - hans søn, som er ane til min slægt. Thomas den ældres far hed Tammes Hindrichsen Schmidt - ham er jeg ved at lede efter nu.

Jeg skal arbejde de næste 7 dage i streg, men så skal jeg nok gå ind og tjekke det jeg har på den senere slægt og svare her igen.
Hilsen Heidi
Venlig hilsen
Heidi Jessen
heidivonsild@gmail.com

Peter Michaelsen

Kære Kirsten Børrild,

Jeg har startet en tråd om det, du forsker i, nemlig hvem der var far til Carl Johan Vondsel/Vonsild,
og ser nu, at du har diskuteret det i denne tråd.
Hvis du har kommentarer til de oplysninger, jeg har fundet frem til, må du meget gerne sende dem.

Venlig hilsen,
Peter Michaelsen

Mikkel Vonsild Madsen

Jeg vil meget gerne vide noget om tammes. Da jeg er endt der. Han er den sidste jeg kan finde i slægtsrækken

heidi vonsild jessen

Hej Mikkel..
Tror ikke nogen, er kommet længere tilbage end til Tammes... Har ihvertfald ikke fundet det endnu..
Jeg ved kun at han var smed, født i Ødis, Bramdrup og begravet 6. sept 1755 i Vonsild. (Er først selv lige ved at verificere hans begravelse nu)..

Har fundet en optegnelse over navne i Vonsild. Der er nogle med efternavnet Smed/Schmidt, så vil have kikket på, om det evt kan være Tammes børn/brødre til Tomes Thomsen (senere Wonsild).

Men... Da jeg nu er så langt tilbage, interesserer jeg mig faktisk meget mere for "vejen op igen". Jeg er ret sikker på, at de fleste Vonsild/Wonsild i Dk er relaterede tilbage til Tammes Hinrichssen Schmidt og synes, det kunne være fedt, at få kompet nyere og nutid på min forskning. Altså at få navne på, fra dem man ikke kan finde i kirkebøgerne.

Hvis din "ur-ane" er Tammes Hinrichssen Schmidt, ville jeg rigtig gerne udveksle oplysninger med dig op til nutiden ;).

Det samme gælder for andre på denne tråd, som deler aner med mig ;)

Med venlig hilsen

Heidi Vonsild Jessen
Venlig hilsen
Heidi Jessen
heidivonsild@gmail.com

heidi vonsild jessen

Hej Kirsten Børrild..

Har nu rodet i Johannes Wonsild hele aftenen. Han er som sagt bror til min ur-ane, Degnen Thomas Wonsild i Rødding.

Jeg har haft lidt problemer med hans søn, Carl Ferdinand Wonsild, som skulle være født i 1825. Kan ikke finde ham i KB for Svendborg Vor Frue. Han står også i FT 1840 i Hobro til at skulle være 15 år..??
Til gengæld har jeg en Johannes Edvard Emil Wonsild, født i 1825 med forældrene Johannes Wonsild og Johanne Bareisen. Denne fyr skulle iflg Nygaards Sedler blive guldsmedesvend i Hobro..

Har du (eller evt andre) styr på personerne her??

Hilsen Heidi Vonsild Jessen
Venlig hilsen
Heidi Jessen
heidivonsild@gmail.com