mine 4xtipoldeforældre Niels Nielsen Vestergaard og Maren Nielsdatter i Greis so

Startet af Kjeld Allan Larsen, 08 Mar 2014 - 23:54

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

det er ikke lykkedes for mig at finde mine 4 x tipoldeforældre Niels Nielsen Vestergaards og Maren Nielsdatters vielse endsige deres dåb
jeg har fundet en lang række af deres børn og deres begravelse, således som det ses nedenfor
det vil være dejligt at få et spor at gå efter

mvh

Kjeld

4 x tipoldeforældre – Karen Nielsdatters forældre: Niels Nielsen Vestergaard og Maren Nielsdatter

I alt 8 børn født i Grejs sogn, hvoraf tre døde ret tidligt
Datteren Anna Nielsdatters dåb
Kirkebog Grejs-Sindbjerg sogn 1689-1768
Opslag 236, 1764 Julius
Diti, dvs. d: 29de, hafde Gaard Mand Niels Nielsen Vestergaard i Holtum en Datter til Daab, kaldet Anna, baaren af Niels Svendsens Hustrue i Ildved
Testes: Niels Svendsen ibidm: Niels Olufsen, Søren Christensen, Anders Hansens Hustrue og Peder Vidrichsens Hustrue, alle af Holtum

Datteren Ellen Nielsdatters dåb
Kirkebog Grejs-Sindbjerg sogn 1689-1768
Opslag 258, 1767 Junius
D: 8de hafde Gaard Mand Niels Vestergaard i Holtum en Datter til Daab, som blev kaldet Ellen, baaren af Peder Sørensens Hustrue ibidm:
Testes: Peder Sørensen, Lauritz Sørensen Vestergaard, Niels Nielsen, Peder Thyggesens Hustrue og Christen Nielsen, alle af Holtum



Datteren Bodil Nielsdatters dåb
Kirkebog Grejs-Sindbjerg sogn 1769-1790
Opslag 8, 1769 Maijus
D: 16de Dto hafde Gaardmand Niels Nielsen udi Holtum en Datter til Daab kaldet Bodil, Baaren af Jens Thomsens Hustru ibdm
Testes: Jens Thomsen, Niels Olufsen, Peder Sørensen, Mads Pedersens Hustru og Poul Pedersens Hustru, alle af Holtum

Datteren Maren Nielsdatters dåb
Kirkebog Grejs-Sindbjerg 1769-1790
Opslag 40, 1771 Maijus
D: 12te hafde Gaardmand Niels Nielsen i Holtum en Datter til Daab som blev kaldet Maren, baaren af Christen Michelsens Hustrue i Ildved
Testes: Niels Svendsen af Ildved, Peder Jensen, Morten Nielsen, Peder Skrædders Hustrue og Schack Christiansens Hustrue, alle af Holtum
Datteren Maren Nielsdatters begravelse
Kirkebog Grejs-Sindbjerg 1769-1790
Opslag 65, 1773 Februarius
Dito dato, dvs. den 14de, blev Gaardmand Niels Vestergaards Datter Maren af Holtum begraven = 2: aar gl.



Datteren Maren Nielsdatters dåb
Kirkebog Grejs-Sindbjerg 1769-1790
Opslag 80, Anno 1774 Januarius
Den 1te hafde Gaar Mand Niels Vestergaard i Holtum en Datter til Daabens Konfirmation, som blev kaldet Maren: Baaren af Niels Olesens Hustrue ibid:
Testes: Niels Olesen, Lars Vestergaard, Niels Nielsen, Christen Nielsens Hustrue og Pavel Pedersens Hustrue, alle af Holtum

Sønnen Niels Nielsens dåb
Kirkebog Grejs-Sindbjerg 1769-1790
Opslag 118, Anno 1776 Maijus
Dito Dato, dvs. den 12te, hafde Gaardmand Niels Vestergaard og Hustrue Maren Svends (??) af Holtum en Søn til daabens Confirmation, som blev kaldet Niels, baaren af Lauridz Vestergaards Hustrue ibidem
Testes: Lauridz Vestergaard, Laurids Pedersen, Niels Olufsen, Niels Rasmussens Hustrue og Peder Skræders Hustrue, alle af Holtum






Datteren Anne Cathrines dåb
Kirkebog Grejs-Sindbjerg 1769-1790
Opslag 147, Anno 1778
Den 20de Septbr: haude Gaardmand Niels Nielsen og Hustrue Maren NielsDatter i Holtum en datter til Daabens Confirmation i Greis Kirke, navnl: Anne Cathrine, baaren af Peder Sørrensens Hustrue i Holtum
Test: Peder Sørrensen, Schack Christensen, Niels Olufsen, Søren Thorkildsens Hustrue, Peder Jensens Hustrue, alle af Holtum

Sønnen Niels Nielsens og datteren Annne Cathrines begravelse
Kirkebog Grejs-Sindbjerg 1769-1790
Opslag 151, Anno 1779 Martius
Dito Dato, dvs. d: 28de, blev Niels Nielsens Søn Niels af Holtum, og Datter Ane Catrine jordet, Sønnen Niels: 4 Aar gl: Datteren Ane Cathrine: ½ Aar gl:

Datteren Karen Nielsdatter, 3 x tipoldemors dåb:
Den 30. april 1780





Folketællingen 1787
Grejs sogn
Opslag 2, Holtum Bye, 4de Familie
Niels Nielsen, Hosbonde, 49, begge i første ægteskab, Bonde og Gaardbeboer
Maren NielsDatter, Madmoder, 47, Begge i første ægteskab
Maren NielsDatt, deres ægtebarn, 12
Karen NielsDatt, deres ægtebarn, 7
Ane Marie JensDatt, tieneste pige, 30, ugift

4 x tipoldemor Maren Nielsdatters begravelse
Kirkebog Grejs 1791-1810
Opslag 58, 1795 Junii
D 14 Blev Niels Vestergaards Kone af Holtum begraven i sit Alders 65 Aar hendes navn vare Maren NielsDatter







Folketællingen 1801
Grejs sogn
Opslag 3, Holtum Bye, 26de Familie
Niels Jensen, Huusbonde, 35, Begge i 1ste Ægteskab, Bonde og Gaard Bruger
Bodil NielsDatter, Hans Kone, 32, Begge i 1ste Ægteskab
Niels Nielsen, Deres barn, 7
Ane Marie NielsDat, Deres barn, 3
Jens Nielsen, Deres barn, 1
Maren MichelsD, Deres Pige, 15
Niels Nielsen, Konens Fader, 64, Enkemand 2 gang
Maren LauritsDatt, 63, ugift, Inderste

4 x tipoldefar Niels Nielsens begravelse
Kirkebog Grejs-Sinding 1811-1814
Opslag 29, 1813
D 16de Dito, dvs April
Blev Niels Nielsen Vestergaard af Holtum begraven 75 Aar gammel




Ellen Marie Kaae

Niels Nielsen af Holtum og Maren Nielsdatter af Ildved trolovet: Hvejsel kirkebog 1763-1818, opsl.  227.
Vielsen findes øverst opsl. 228
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

Et bud på Marens fødsel/dåb:

Hvejsel, 1724-54, opsl. 61 (1740)

Niels Svendsen fra Ildved fik en datter døbt Maren. Læg mærke til, at Niels Svendsen og hans hustru fra Ildved var faddere ved Maren og Niels' første barns (Anne) dåb i 1764

Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

#3
Jeg ved ikke, om dette bringer dig å sporet af Niels Vestergaard - fundet i Brejls skifter - Grundet og Højgård skifteprotokol 1774-1806.

193 Else Nielsdatter i Fløjstrup 5.10.1790 fol.102b, 104b.
E: Søren Christensen husmand. B: Mikkel 20. FM: morbroder Niels Nielsen Vestergaard i Holtum. Første ægteskab med Mikkel Lauridsen i Holtum. B: Anne 32, Laurids 28, Anders 24.

Altså have Niels en søster, der hed Else, og som havde været gift 2 gange.

Dette skifte - Hvolgård skifteprotokol 1775-1813 - kunne måske bidrage til opklaring af Maren Nielsdatters oprindelse:

389 Svend Nielsen hyrde på Hvolgård 17.10.1808 fol.107b.
E: Lene Margrethe Lauridsdatter, har ophold på Sandvad Mark. LV: Christen Christensen i Sandvad. A: søster Karen Nielsdatter 60 i Hvejsel, enke efter en mand i Flensborg, søster Johanne Nielsdatter g.m. Jens Snedker i Egebjerg ved Horsens, søster Maren Nielsdatter, død, var g.m. Niels Nielsen i Holtum, B: Ellen g.m. Søren Madsen i Merring, Bodil g.m. Niels Skrædder i Holtum, Anne g.m. Hans i Hornstrup, Karen g.m. Jens i Hornstrup, Maren, død, B: en søn hos faderen i Lindved.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Kjeld Allan Larsen

hej Ellen

Mange tak for de mange fine henvisninger.
Man skulle tro, at det skulle være muligt at finde Niels' dåb, idet navnet Vestergaard vel angiver en lokalitet, men hvor?

mvh

Kjeld

Ellen Marie Kaae

Ja, jeg tror, du har ret i, at Vestergaard angiver den gård, som Niels Nielsen ejede/fæstede.

Niels Nielsen fik vist ikke sønner, der blev voksne, og det er derfor nærliggende, at den svigersøn, Niels Jensen, som han boede ved i 1801, overtog ejendommen.

Hvis det er rigtigt, havde den matr. nr. 2 i Holtum; du kan se på de historiske matrikelkort, at Niels Jensen Vestergaards enke i 1820 ejede matr. nr. 2a og 2b.

http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=6924&mode=2&elav=1120652

Niels Jensen døde 9. feb. 1820, (Grejs 1814-26, opsl. 81).

Jeg har støvsuget kirkebogen i Grejs i årene 1835-1840 for at finde Niels Nielsen Vestergaard - han er der ikke (med forbehold for, at kirkebogen netop i de år er meget utydelig).

Jeg tror han kan være kommet udensogns fra og have giftet sig til gården i Holtum. I FT 1801 er det angivet, at han er enkemand 2. gang.

Lad os forestille os, at han har været karl på en gård i Holtum og har giftet sig med en enke, hvor der ikke var voksne sønner, som kunne tage over. Det kunne være en idé at forsøge at finde hans første ægteskab, evt. et skifte efter hans førte kone.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Kjeld Allan Larsen

hej Ellen

Din udredning lyder ganske rimeligt. Men oplysningen, at Niels Nielsen Vestergaard i 1801 var enkemand for anden gang kan vel også være en fejl. Ved vielsen med min 4 x tipoldemor Maren Nielsdatter var han kun ca. 25 år, så i tilfældet af et andet ægteskab må det være gået meget hurtig: et ægteskab og tab af første kone inden sit 25. år, vel ikke så sandsynligt for denne tid?
Navnet på en gård Vestergaard i Holtum sogn skulle vel kunne verificeres?
Mange tak for matrikelkortet.

bedste hilsener

Kjeld

Christian Konstmann Autzen

Blot som input:

Min efterlysning om Tyrekier har sammenhæng med denne tråd: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,80863.0.html

Det er Bodil Nielsdatter og Niels Jensen's søn Niel Nielsen Holtum, født 1794, opslag 45 i Grejs kirkebogen, der har min interesse.

Dejligt at jeg så kan finde oplysninger hér om Bodil's herkomst  :)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Bettina Lund Mollerup Larsen

hej
jeg kan desværre ikke hjælpe, men leder selv efter en VESTERGAARD. Nemlig efter JENS CHRISTENSEN VESTERGAARD fra LÆSTEN, RANDERS 1834, som var gift med PETREA SOFIA MATBETH PEDERSEN f 1842 i HOLME OLSTRUP, PRÆSTØ.

men måske vore veje krydses?????

god jagt.
knuz Bettina

Christian Konstmann Autzen

#9
Niels Svendsen får børnene Maren i 1740 (opslag 61) og Svend i 1746 (opslag 90) - og derfor vil Niels Svendsen være rette far til Maren Nielsdatter. - Præstens oplysning om, at hun (Maren) var 65 år ved sin begravelse 1795, må derfor være forkert, det skulle så have været 55 år.

Niels Svendsen og Ellen Sophia Andersdatter gift i Hvejsel 9. maj 1734, opslag 34

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Kjeld Allan Larsen

hej Christian

ja, dine oplysninger virker jo ret sandsynlige, så tak for dine informationer

mvh
Kjeld