Dines Michelsens kone, Avnslev - Ullerslev 1765 - 1803, Svendborg amt

Startet af Birthe Hollingbery, 05 Mar 2014 - 10:19

Forrige emne - Næste emne

Birthe Hollingbery

God morgen.

Jeg har i flere omgange bakset med Dines Michelsen/Mickelsen og hans kone.

Dines Mickelsen og Kirsten Hansdatter bliver viet i Avnslev d. 12. november 1765, forlovere ved trolovelsen er Mickel Dinesen og Hans Fransen. Jeg formoder, det er brudeparrets fædre - alle af Korkendrup.

De får børnene:

Niels Dinesen f. 1766
Anders Dinesen f. 1768
Anna Margrethe Dinesdatter f. 1770
Maren Dinesdatter f. 1775

De 3 første er døbt i Avnslev kirke, mens Maren er døbt i Ullerslev kirke.

FT 1787 Ullerslev:
Dines Michelsen Husmand og hyrde 46 År
Kirsten Hansdatter madmoder 59 år

Begge i første ægteskab

FT 1801 Ullerslev:
Dines Michelsen 70 år
Kirsten Nielsdatter 69 år

I 1803 dør Dines Michelsens Hustru 78 år gammel. Hendes navn var Kirsten Hansdatter
KB Uleerslev, Svendborg amt 1787 - 1814 opslag 200

I 1811 dør Dines Michelsen 71 år gammel KB Ullerslev 1787 - 1814 opslag 232.

Det skal siges at Der kun er én Dines Michelsen i Svendborg amt i FT 1787 og 1801

Hvem er den Kirsten Nielsdatter, der dukker op i FT 1801?

Og hvor gammel er Kirsten Hansdatter ca? Jeg har svært ved at se hende få hele 4 børn, da hun var mere end 40 år

På forhånd tak for enhver hjælp og forslag til at løse denne gåde.

Venlig hilsen
Birthe

Heidi Ilsoee

Kunne dette være din Dines?

Dines MIKKELSEN
Birth: Abt 1740 Avnslev, Svendborg, Denmark
Burial: 18 Aug 1811 Ullerslev, Svendborg, Denmark
Marriage: 23 Nov 1765 Avnslev, Svendborg, Denmark
Father: Mikkel DINESEN   
Mother: Sophia NIELSEN   

Kirsten NIELSEN
Birth: Abt 1725 Avnslev, Svendborg, Denmark
Death: Dec 1803 
Burial: 18 Dec 1803 Ullerslev, Svendborg, Denmark

+ 4 børn (de børn du nævner)
http://www.familycentral.net/index/family.cfm?ref1=5029:328&ref2=5029:329
______________________________________________________________________

Dines MIKKELSEN
Birth: Abt 1740 Avnslev, Svendborg, Denmark
Burial: 18 Aug 1811 Ullerslev, Svendborg, Denmark
Marriage: 5 Oct 1805 
Father: Mikkel DINESEN   
Mother: Sophia NIELSEN   

Anna Margrethe KNUDSEN
Birth:
Chr: 8 Jun 1777 Korkendrup, Svendborg, Denmark
Death: 21 Nov 1852 Ullerslev, Svendborg, Denmark
Burial: 26 Nov 1852 Ullerslev, Svendborg, Denmark
http://www.familycentral.net/index/family.cfm?ref1=5029:328&ref2=5029:360
______________________________________________________________________

Heidi

Birthe Hollingbery

Heidi

Tak for svaret. Jo det er den rigtige Dines Mikkelsen - navnet staves på forskellige måder. Og den Kirsten Nielsen, der nævnes, må være den Kirsten Nielsdatter, der nævnes i FT 1801.

Men Ved vielsen og ved dødsindførslen hedder hun Kirsten Hansdatter. Der forvirrer mig, ligesom de store spring i alder.

Jeg har forgæves ledt efter et andet dødsfald på Kirsten Hansdatter og efterfølgende vielse med Kirsten Nielsdatter.

Det kunne være fristende at mene, at Kirsten har dobbelt efternavn: Hansdatter Nielsdatter. Især fordi den ældste søn hedder Niels; men det kan jeg ikke finde noget belæg for.

Mener du, at Anna Margrethe Knudsen er deres barn?

Venlig hilsen
Birthe

Heidi Ilsoee

Anna Margrethe Knudsdatter er Dines sidste kone. De blev gift 05.10.1805.

Prøver at grave lidt i Kirsten Hans- & Nielsdatter.

Heidi


Birthe Hollingbery

Tak igen Heidi.

Dette andet ægteskab er en overraskelse. Du ved vel ikke, hvor de er viet? Jeg kan ikke finde deres vielse hverken i Ullerslev eller Avnslev - de nærliggende sogne, hvis man kommer fra Korkendrup.

Har du nogen ide om, hvordan jeg skal finde ud af mere om Kirsten? ingen af disse KB går langt nok tilbage i tiden.

Der er ingen tvivl om, at den Kirsten, Dines gifter sig med i 1765 hedder Hansdatter . Forloveren (hendes far?) hedder Hans.

Jeg må indrømme, jeg er stadig skeptisk med hensyn til Kirstens alder, der desværre ikke angives ved vielsen ej heller ved børnenes fødsel. Det forventes at hun føder det første barn som 41 årig, og det sidste af 4 som 50 årig! noget må være galt.

Venlig hilsen
Birthe

Birthe Hollingbery

Hej

Jeg har nu fundet Dines Mickelsens og Anna Margrethe Knudsdatters vielse i Avnslev 5. oktober 1806.

Men jeg ved stadig ikke, hvordan jeg skal løse gåden om Kirsten Hansdatter/Nielsdatter, med mendre hendes biologiske far hed Niels, og hendes mor senere giftede sig med Hans?

Jeg tænker, så det knager.

Venlig hilsen
Birthe


Ole Selmer

#6
CitatHvem er den Kirsten Nielsdatter, der dukker op i FT 1801?
[


Mon ikke bare der er skrevet forkert i 1801? Den allersidste familie og i hvert fald er Dines alder angivet forkert i forhold til både FT 1787 og hans død i 1811.

CitatOg hvor gammel er Kirsten Hansdatter ca? Jeg har svært ved at se hende få hele 4 børn, da hun var mere end 40 år

Går du ud fra at Kirstens alder er korrekt i 1787 er hun henholdsvis 38, 40 42 og 47 ved børnenes fødsel. Usædvanligt men vel ikke umuligt?

Venlig hilsen

Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Birthe Hollingbery

Hej Ole

Tak for dit svar.

Det er fristende at skyde skylden på en fejlskrivning, og med hensyn til navnet er jeg tilbøjelig til at tro, at det er en fejlskrivning. Alle kirkebogsnotaterne er samstemmende: Kirsten Hansdatter. Kun den ene Ft har hende som Nielsdatter. Så er det bare underligt, at Family search har hende som Nielsen.

Med hensyn til hendes alder synes jeg, alt er muligt, også selvom kirkebogen er meget kategorisk ved hendes død: 78 år. Men hendes mand kan selvfølgelig have troet, at hun var så gammel, og da kirkebogen for hendes dåb, er gået fortabt, har præsten vel måttet holde sig til mandens udsagn.

Venlig hilsen
Birthe