"Kokborg-Bedste"'s hus i i Thyregod.

Startet af Egon Hansen, 27 Feb 2014 - 21:22

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Margrethe Nielsen, født Sørensen, døde 11 dec 1924. enke efter smed Martin Nielsen,død 18 april 1891 i Thyregod.
Hendes bror, Niels Rahbæk Sørensen, overtog fødegården,matrikkelsnr 13a, som senere kom til næste generation, Laust R Sørensen. (folketællingsliste 1911,AO 118 og 1921-AO 152).
Jeg har altid opfattet det som at "Kokborgbedste"'s hus var i nærheden af hendes broders gård, men jeg kan ikke finde hende i folketællingerne.
Jeg er intereseret i matrikkelsnummer og adresse
Blev hun boende i det hus hvor hendes mand havde smedie før sin død? Han omtales i J Krusborgs bog om Thyregod sogns beboere.
Mvh Egon Hansen

Gitte Johansen

#1
Hej Egon

Jeg tror, der står 4i og 9g

Se Ft1911, opslag 20.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Hansen

Hej Gitte.
Tak for hjælpen. Jeg havde ikke drømt om at jeg skulle søge under Thyregod by, når hendes barnebarn (min svigerfar) altid har fortalt om at hans fars hjem var i Kokborg, og at det var i nærheden af den gård som Margrethes bror arvede, og Krusborg i sin bog omtaler den tidligt afdøde smed, Marin Nielsen som boende i Kokborg
Min svigerfar havde også et billede, eller vel nærmest en tegning af et gammelt hus, som skulle være "Kokborgbedstes" hus i Kokborg.
Men jeg må så se om jeg kan finde ud af hvor hun boede ud fra de matrikkelsnumre. Det er i hvert fald den rigtige Margrethe du har fundet, fødselsdagen passer, og det er svigerfars yngste faster, Anna, som bor hjemme.Den unge mand som nævnes på samme adresse har jeg aldrig hørt om.
Jeg fandt for resten Margrethe i 1921, såmmen med nogle andre gamle på matrikkel 7a. det må vel være et alderdomshjem, hvor hun er flyttet hen, da hun ikke har kunnet klare at bo allene mere.
Mvh Egon