Slægt til ejere Oliemøllen,Lyngbyvej, v Østerbro/sæbe yndig spansk flamingodans.

Startet af Lise Østerberg Bahr, 04 Feb 2014 - 18:15

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Hvem var fam. der stod bag sæbeproduktionen - Oliemøllen, Lyngbyvej, efter Østerbro, der havde bl.a. sæben, med reklamen af en yndig spansk flamingodanserinde i rød "silkeskole" og sort vifte / sorte "accessories". (sæben hed MAJA sæbe - dukken stod engang som reklame i SCHOU sæbehus og senere SCHOU og EPA parfumerierne.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Alice Oppenheim

#1
Er det denne mølle, du taler om?

http://dinby.dk/koebenhavn-oe/oliemoellen

Og denne Maja-sæbe?

http://www.fragrantica.com/perfume/Myrurgia/Maja-6233.html

Hvad får dig til at tro, at de to ting hænger sammen?

Lise Østerberg Bahr

Hej Alice.

Ja, jeg fik af en Oliemøllens repr. - engang, da var den flyttet, til Lyngbyvej 11, må det så være, og der var en dejlig stor have til, hvor der stod et dejligt stort pæretræ med de dejligste pærer.

Min fam. havde relation til stedet der.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Alice Oppenheim

Som der står i artiklen: "Oliemøllen havde et stort sortiment af egne varer, men havde også en del udenlandske agenturer af toilet- og kosmetiskeprodukter"... Majasæben kan jo have været et af dem.

Ang familiære relationer, så må du nok præcisere en periode. Oliemøllen har helt sikkert skiftet ejere mange gange, siden den blev grundlagt.

Alice Oppenheim

PS: når du i overskriften skriver "flamingodanserinde", får jeg billeder på min indre skærm af en nøgen danserinde bag store vifter af lyserøde fjer  ;D

Den spanske dame på sæben dansede "flamenco". Og "Maja" var ikke nødvendigvis hendes navn, mere betegnelsen for de lavere sociale klasser i det spanske samfund sidst i 1800-tallet ... Et yndet motiv for datidens malere...

Lise Østerberg Bahr

GOd aften.

Ok, nå ja, jeg udtrykte mig vist forkert, men flamenco og lukkede sko med hæl og viften kjolen ned til skoesålerne med flæser på flæser i lag - det var det billede jeg fosøgte at fremmane.

Det var nok derfor jeg beskreev farven på kjolen og viften.....+ spansk guitar (glemte jeg i farten) at nævne


MVH
Lise Ø Bahr


Lise Østerberg Bahr

God aften.

joo, dukken var nu rigtig pæn - i virkeligheden.

MVH
Lise