Varför är min oldefar P 6 och P 7 i lægdsrulle Aarhuus 19

Startet af Eva Morfiadakis, 03 Feb 2014 - 13:23

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis


Hej,

Det här med lægdsruller är för mig som att vandra i en labyrint men 1869 är det slut för då kommer min oldefar till Sverige.

Min oldefar tycks ha "pendlat" mellan Köpenhamn och Aarhus amt ett par år.  I Köpenhamn 1864 (O 2014) fann jag hänvisning till Aarhus 19 P6. Aarhus 19 är Lisbjerg. I afgangslisten för Lisbjerg finns han.

Jag satt precis och studerade bilden i Aarhus 19 P6 när jag upptäckte att min oldefar också är P 7 att han är från Frederiksborg 65 29/6 1865 samma datum som i Köpenhamn.

Kan någon förklara för mig varför han är P6 och P7?

Eva M

[vedhæfting slettet af admin]
Eva M

Helmer Christiansen

Fødselsårene er forskellige (1838 og 1842), så det er åbenbart to forskellige personer, der hedder det samme. 26/9 er et par dage før Mikkelsdag (den 29/9). Mikkelsdag var skiftedag for tjenestefolk.
Helmer Christiansen
2000 F

Eva Morfiadakis


Hej,

Tack för förklaringen.

Jag upptäckte precis själv att nr P7 är min oldefars bror Carl Henrik Hansen. Såg bara Henrik Hansen. Tänkte inte på att det var olika födelseår.

Jag har haft svårigheter att finna oldefars syskon. Jag har funnit Carl Henrik en gång i en afgangsliste för Karlebo tror jag. Det stod bara Aarhus, Jylland.  Nu har jag honom.

Mikaelidag var också flyttdag i Sverige.

Eva N
Eva M