En vis hr. Wedersøe på Læsø

Startet af Troels Simonsen, 02 Feb 2014 - 12:47

Forrige emne - Næste emne

Troels Simonsen

Hej!
Jeg søger oplysninger om en mand med efternavnet Wedersøe på Læsø.
Her er, hvad jeg ved:
Han dør 3. december 1833 i Byrum på Læsø (opslag 204 i kirkebogen for Byrum, Læsø, Hjørring 1832-1843). Dog bliver han i 1834 far til Caroline Lovise Vedersø.
Han nævnes i skifteprotokollen som L. P. Vedersø og skulle være fundet død i marken 3. december 1833 og at han skulle bo til leje hos Erik Chrestensen Bek.
Hvem er mon denne mand og hvor kommer han fra?


Troels Simonsen


Peter Paluszewski

Linket virker for mig - måske er det fordi han har skrevet det i kun for medlemmer.
Prøv at skrive til ham:
Svend Aage Nielsen: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=profile;u=609

Han har lavet meget arbejde om personer i bl. a. Vedersø sogn.
I den tråd jeg linkede til har han undersøgt, hvordan folk med navnet Vedersø mon har relation til sognet.

I det dokument han vedlægger, er fødslen på Læsø nævnt, men som en løs ende. I samme afsnit spekuleres på hvem Laurids Christian Vedersø, der får 3 uægte børn i Herning-egnen i 1820'erne, mon er. Det kan være begravelsesindskrivningen kan hjælpe til at kæde disse sammen.
Tråden er fra 2012 - så Svend Aage Nielsen har nok en opdateret version.

I ved Wedersøes død i kirkebogen læser jeg iøvrigt, som at han er fuldmægtig hos hr. birkedommer Ørum, 44 år gammel. Og jeg læser hans navn som C. L. Wedersøe.

Mvh Peter Paluszewski

Troels Simonsen

Hmm det link kan jeg heller ikke komme til.

Men tak for dit svar, det giver blod på tanden og måske mening. Og tak for at have set på kirkebogen. Havde slet ikke kunnet tyde, at han er fuldmægtig - hvorfor pokker render herren så rundt på marken en kold vinterdag og dratter om?

Svend Aage Nielsen

Jeg skal prøve at redegøre for mine undersøgelser, men nogen endelig konklusion er jeg ikke kommet til.

Jeg tror, at han muligvis hører hjemme i denne familie:

1.   Christen Nielsen Wedersøe, født ca. 1747 i Hug i Vedersø sogn, (søn af Niels Christensen Øegaard og Mette Larsdatter) død eft. 1802.  1782 på Clausholm ved Randers. Som ejer af Hadsund færgesteds søndre side fik han 20.3.1784 bevilling som værtshusholder i Hadsund (Rentekammerets ekspeditionsprotokol s. 35 og 37 (Nygårds sedler). Fik 8.1.1803 bevilling på det værtshushold i Rostrup by i Aalborg amt, som 4.10.1782 blev tildelt Peder Nielsen. Allerede i 1790 er han dog i Rostrup og kaldes 1801 priviligeret kroholder og selvejerboelsmand.
   
         . Gift 30.09.1783 i Voldum kirke, Cicilia Katrine Laursdatter Møller, født ca. 1755, død eft. 1802.
            Børn:
        2.   i   Nicolaj Christensen Wedersøe født 1784.
            ii   Laurs Christian Christensen Wedersøe, født 1787 i Hadsund i Vindblæs sogn, Randers amt, døbt 05.08.1787 i Vindblæs kirke, død før 1790.
            iii   Laust Christian Christensen Wedersøe, født 1790 i Rolsted i Rolsted sogn, døbt 25.07.1790 i Rolsted kirke.            iv   Niels Christian Christensen Wedersøe, født 1792 i Rostrup i Rostrup sogn, døbt 25.03.1792 i Rostrup kirke, død 15.09.1868 på Horsens Mark i Blenstrup sogn, begravet 22.09.1868 i Blenstrup.  Parcellist og lodsmand på Lindenborg Mark i Blenstrup. Ingen børn nævnt i fkt. Gift 18.12.1831 i Blenstrup kirke, Maren Christensdatter, født ca. 1806 i Astrup sogn, Aalborg amt, død 09.09.1863 i Lindenborg Mark i Blenstrup sogn, begravet 16.09.1863 i Blenstrup.
        3.   v   Jacob Christensen Wedersøe født 1798.
            vi   Søren Christensen Wedersøe, født 1800 i Rostrup i Rostrup sogn, døbt 20.07.1800 i Rostrup kirke.
            vii   Mette Marie Christensdatter Wedersøe, født 1802 i Rostrup i Rostrup sogn, døbt 29.08.1802 i Rostrup kirke, død 1802 i Rostrup i Rostrup sogn, begravet 17.12.1802 i Rostrup.

Jeg har ham også mistænkt for at være den samme som nedennævnte:

Slægten Vedersø fra Herningegnen

I perioden 1824-1826 huserer der på Herningegnen en person ved navn Laurits Christian Vedersøe.

I 1824 opholder han sig på Højris i Ikast og i 1826 er han i Gjellerup præstegård. Hvad hans funktion de pågældende steder er, vides ikke, men i denne korte periode lykkes det ham at besvangre 3 ugifte kvinder på egnen.

Den første er Ane Marie Madsdatter (f. ca.1792). Hun føder den 31. december 1824 i Ikast en pige, der får navnet Bodild Marie Vedersøe. Ved sin konfirmation opholder både hun og moderen sig i Bording.

Den næste er Anne Marense Nielsdatter Særkiær (født 1802 i Lund i Gjellerup sogn og død 21.03.1843 samme sted, datter af Niels Madsen Særkiær og Anne Troelsdatter). Hun fik for øvrigt både før og efter et barn med andre fædre. Laurits Christian Vedersøes barn blev født i Lund i Gjellerup den 19. november 1826 og fik navnet Jens Jørgen Lauritzen, men ved folketællingen 1840 kaldes han også Vedersøe til efternavn.

Den tredje er Birthe eller Birgitte Jensdatter (født ca.1802 i Vildbjerg). Hun føder den 14. juni 1827 i Timring en datter, der ved dåben får navnet Karen Marie Hedevig Vedersø. Hun bliver stammoder til Vedersø-familien fra Herningegnen. Den udlagte fader kaldes kun Hr. Vedersøe fra Gjellerup Præstegaard, men der kan vist ikke være tvivl om, at det er den samme som de 2 andre.

Men hvem er denne Laurits Christian Vedersøe, der går rundt og besvangrer kvinder.

Et godt bud kunne være Laust Christian Christensen Wedersøe, født 1790 i Rolsted (se slægten fra Djursland og Himmerland).

Det kunne måske også være Laurids Olesen Wedersø, døbt 17.10.1776 i Ikast (se slægten fra Midtjylland og Hobro).

For den første taler navneligheden og alderen, for den anden taler faderens forbindelse til Højris.

Men om det overhovedet er nogen af dem vides ikke med sikkerhed. Måske viser det sig at være en helt tredje.

Det skal også bemærkes, at 7 år senere, den 4. maj 1834, føder Juditte Enersen på Læsø en datter udenfor ægteskab, som barnefader udlægges Chr? Wedersøe (fornavnet er meget utydeligt, men består af højst af 3 bogstaver). Pigen kommer til at hedde Caroline Lovise Wedersøe.

Måske kan han følges via lægdsruller, men jeg er ikke sikker, da faderen er kromand

mvh
Svend Aage Nielsen

Svend Aage Nielsen

Kom lige i tanker om, at der måske er en anden mulighed, for at finde ud af, hvem han er.
Jeg har gjort et notat om et skifte, som jeg ikke har undersøgt nærmere:

Skifte 03-12-1833
Sal. L. P. VEDERSØ, der i dag er fundet død på marken, han boede til leje hos ERIK
CHRESTENSEN BEK. (side 129 LÆSØ SKIFTEPROTOKOL BIND II)?

Måske fortæller skifteprotokollen lidt om evt. arvinger, fx hans søskende - de uægte børn står der nok ikke noget om.

mvh
Svend Aage Nielsen

Troels Simonsen

Hej Svend Aage!
Tak for din redegørelse. Det kunne være interessant, om denne Hr. Wedersøe er den samme mand. Hvilken historie!