Hans Sylva og Marie Bognetz kunne ikke blive gift

Startet af Klaus Guldager, 26 Jan 2014 - 15:46

Forrige emne - Næste emne

Klaus Guldager

29. nov. 1713 blevHans Nielsen Sylva og Maria Catharina Bogenetz Coppulerede.
De havde været forlovet et helt år. Men først havde præsten Peder Haar i Langaa (Fyn) været imod.

Ved hjælp af Wads sedler fandt jeg frem til Biskop Muus korrespondanceprotokol 1712-1717, hvor kontroversen behandles.

se evt.:: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,59837.0.html

I et eller andet tidsskrift fra omkring 1920 findes der en artikel om historien - og det er denne artikel jeg ikke kan finde.

Kan nogen hjælpe?

Maria Catharina Bogenetz eller Marie Borger var før gift med Claus Brandt. Hun var i 1695 blevet kagstrøget på Wedelsborg, men af kongen fået æresoprejsning:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,67461.0.html


mvh
Klaus

Inge Nissen

#1
Citat fra: Klaus Guldager [5966] Dato 26 Jan 2014 - 15:46

I et eller andet tidsskrift fra omkring 1920 findes der en artikel om historien - og det er denne artikel jeg ikke kan finde.

På slægtsgårdsarkivet, hvor jeg arbejder som frivillig, og hvor der er åbent om onsdagen (hvis ikke sneen hindrer os i at nå frem) har vi Reitzels Kartotek (læs nærmere under Slægtsgårdsarkivet, arkivets samlinger, på vores hjemmeside www.slaegtsgaardsforeningen.dk)

Iflg. Reitzel var der en artikel, der omfattede Marie Borger, Claus Brandt og Chr. Muus i "Aarbog for Hist. Samfund for Odense og Assens Amter" årgang 1925, mon ikke det er denne historie?

I flg. kartoteket var der også en artikel om Claus Brandt, præst, Asperup, i "Samlinger for Fyens Historie og Topografi" årgang 1865, side 29.

Venlig hilsen Inge

Klaus Guldager

Hej Inge,
mange tak skal du have. Jeg iler straks med at skaffe mig de nævnte artikler.

mvh
Klaus

Inge Nissen

Hej

Hvis det lykkes dig at få fat i bøgerne vil vi da gerne høre om artiklerne giver dig nye oplysninger om personerne.

Hilsen Inge

Klaus Guldager

Hej Inge, jeg har nu kigget i Aarbog for Hist. Samfund for Odense og Assens Amter" årgang 1925, men finder ikke noget om Sylvad, Borger og Muus. Er der i Reitzels Kartotek henvisning til sidetal?

Samme Aarbog havde i VI årg 1918 en artikel, der passer på beskrivelsen. Kan det være den?

Men i Aarbogen XI aarg. 1923 side 323 fortælles at Asperup-præsten Claus Brandt var født 1730 i Middelfart som søn af Borger Laurits Brandt og hustru Magdalene Eleonore. Der kan være tale om familie til Claus Brandt som jo indtil 1695 var staldmester på Wedellsborg.

Og det er også i Aarbogen side 305 at historien om kagstrygningen af Marie Borger fortælles.

"Samlinger for Fyens Historie og Topografi" årgang 1865, side 29. Claus Brandt er blot nævnt.

mvh
Klaus

Inge Nissen

Hej

Jeg kigger i kartoteket igen på onsdag.

Hilsen Inge

Inge Nissen

Hej

Jeg kiggede i Reitzels kartotek igen i går.

Om:

Brandt, Claus, Wedelsborg,
Brandt Claus, Pr.,
Borgen, Marie gift Brandt
Muus, Chr. Bisp

er der sedler hvor der står
XX/25

XX står i følge den tilhørende fortegnelse for
"Aarbog for Hist. Samfund for Odense og Assens Amter" 1912-1938

Så 25 må da betyde årgang 1925?

Desværre ingen oplysning om sidetal. Vi har ikke disse bøger i arkivet.
Der er ingen sedler på Sylva/Sylvad.

Vi er først for nylig begyndt at kigge nærmere på disse 100 kartotekskasser med tusindvis af sedler og ved ikke rigtigt hvor meget de nævnte personer er omtalt i de pågældende årbøger, tidsskrifter m.v.

Venlig hilsen Inge

Klaus Guldager

Hej,

ja man skulle tro at 25 betød 1925 - det er 13.årgang. (skrevet XIII AARGANG 1925).

Men der er ikke noget i den årgang.
Jeg vil kigge lidt rundt i andre årgange, når jeg kommer på Landsarkivet (Odense) igen.

Du skal i hvert fald have tak.

mvh
Klaus

Klaus Guldager

Hej Inge,

jeg vil lige samle op.

Reitzel må have skrevet forkert.

I "Aarbog for Hist. Samfund for Odense og Assens Amter"  1923 side 305 f. fortælles om staldmester Claus Brandt og Marie Borger. Det er i en artikel om Wedelsborgs historie. Se om Brandt og Borger her:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,67461.0.html

I "Aarbog for Hist. Samfund for Odense og Assens Amter"  1923 side 323 er en kort beskrivelse af Claus Brandt (1795-1809). Den findes i en oversigt over præsterne i Asperup-Roerslev. Præsten var barnebarn til staldmester Claus Brandt.

Begge artikler er skrevet af Pastor A.R. Idum, Føns.

Staldmesterens død efterlyses i øvrigt.

mvh
Klaus

Inge Nissen

Hej Klaus

Jeg vil lave et notat på de nævnte sedler - og ellers bruge de næste onsdage på at kigge mere på sedlerne. Finde nogen jeg selv kan lave et tjek på, vi har i arkivet nogle få af de årbøger, der henvises til og ellers må jeg en tur på stadsarkivet/Erhvervsarkivet her i byen, hvor i hvert fald Århus stifts Årbøger står fremme.

Tak for tilbagemeldingen. Inden vi udbreder kendskabet til kartoteket, skal vi være nogenlunde sikker på at oplysningerne kan rigtige. Ikke sende nogen på jagt efter gamle årbøger og tidsskrifter uden at være sikre på at oplysningerne kan bruges.

Venlig hilsen Inge