Hei! Trenger hjelp til å finne min oldefars søster som flyttet fra norge

Startet af Siv Lien , 09 Jan 2014 - 08:36

Forrige emne - Næste emne

Siv Lien


Hei

Vi har nettopp funnet ut at min oldefar hadde flere søsken enn vi viste om pga at hans mor døde ble alle satt i pleiehjem. Hans eldste søster hadde noe informasjon som hun gav videre til sine barn før hun døde. Å da er det snakk om en søster som heter Bergliot Henriksen og er født ut ifra disse papirene 22 eller 23 desember i 1905, vi vet ikke hvor hun ble flyttet i 1909 da hennes mor døde men hennes søster vet at hun hadde flyttet til danmark på ett tidspunkt.
Mer ionformasjon har vi ikke men håper at vi kan finne ut når hun flyttet til Danmark og om hun har noen barn/barnabarn som lever idag som vi kan komme i kontakt med.

Så håper veldig på at noen her inne kan hjelpe meg og finne henne og hennes etterkommere, noe som hadde betyd mye for min bestefar :-)

Hilsen Siv

Lise Østerberg Bahr

#1
God morgen Siv.

Jeg har ikke slået noget op - men hurtig googling, kommer der mange forslag frem til navnet og websider, geni.com sider m.fl.

geni.com kan ses en med lignende navn:
Bergliot Halstensen Bakos (Henriksen)  1905-1961 kan jo have forbindelse til denne.

Folketælling for 1910 Gjerpen kan ses Berglijot Henriksen (Henrik Gjerpen)... forsøg familiekrøniken Ellen Bergliot Henriksen kallet Ellen 1906 - ? + Harry Valdemar KRØLL Rasmussen, 19.7.1905 U, Fodermester Alslev dokukumentation.......

p.s. i Danmark var der (er der vist stadig, et kendt bus- og eller firma i rejsebranchen ved navn KRØLL)

Bergliot Henriksen - Amundsen Web Site - My heritage. født 13. 7. 1905 død 17. des. 1967 sted ???

måske du allerede selv har fundet disse ting og undersøgt, så - det er kun forslag fra mig.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Siv Lien

Hei :-)

Jeg kan desverre ikke svar på om det stemmer eller ikke for hun dukket opp blandt papirer vi fant igår. Hun og min oldefar er ikke nevt i folketellinger bare i manntall tellinger som er skrevet opp hvor de bor
Her fant jeg denne i går og barnebarna til Astrid viste at hun hadde sagt at hennes søster Bergliot hadde kommet til Danmark.
Navnet bakon som du skriver er fornavnet eller etternavnet til dems eldste søster som ikke flyttet fra norge men har ikke funnet ut noe mer om henne enda heller.

https://www.evernote.com/shard/s2/sh/8e1cc236-ae6a-4950-bbfe-aabb21b14d29/2daf6d27a83e9eb2fe152b33e2edce05/deep/0/Folketelling%201.2.1909.jpg

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.


Spændende, at finde gamle dok. i sin "samling"... lige i skyndingen,:

hva med hustruen Evensen - det er da et kendt navn i Danmark - der kunne være en vej at gå ? Hvad med de andre børn/søskende ? Er der fortællinger fra dem ?


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Siv Lien


Hei :-)

Ja er spennende å finne ut dette, jeg begynte med sleksgranskin i april i fjor så er ganske ny.
Men jeg begynte med det for å finne ut om slekten til min farfar siden han aldri har hørt noe om sin fars side det har alltid vert hysj hysj!

Jeg fant jo fort ut at Harry min oldefar hadde blitt pleiebarn hos sin onkel i folketellingene i 1910 og fant hans konfirmasjon her vi kommer fra nå i 1918 å da bor han hos en annen familie. Er usikker på hvorfor aldri Harry har fortalt om dette men min bestefar har alltid trudd at min oldefar Harry var alenebarn men det stemmer jo ikke ut ifra dette.
Var heldig å finne Astrid sin sønn og barnebarn som lever idag å de kunne fortelle meg dette men det var alt de viste dessverre, de viste ikke om at harry hadde fått min bestefar engang bare hans storebror så kontakten der må ha slutten på 1930 tallet engang.

Så plutselig har vi fått en større familie som vi ikke viste om å det hadde vert fint å gitt min bestefar disse opplysningene å funnet ut mer for han før han dør fra oss, siden han er alvorlig syk.
Han ble jo så glad når han fikk høre om sine fettere han ikke viste om.


Lise Østerberg Bahr

HEj.

Måske har slægtsforskeren Erik Berntsen noget brugbart fra sin hjemmeside

Erik Berntsens slektsforskning.

Se også om Tom Brøndsted skulle have noget brugbart i sin slægtsdatabase.

Det er da et forsøg værd - med evt. mere end ét udgangspunkt ét eller andet sted .

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr