Sverige: Lang tid mellem dødsfald og begravelse.

Startet af Ralph-Brian Vessel Hørberg, 05 Jan 2014 - 12:29

Forrige emne - Næste emne

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Har brug for hjælp til svensk tekst.
Min tip-2 oldemoders lillebror (Pehr Larsson Holm) hængte sig som 44-årig, i Lunds domkyrkoförsamling 18/2 1873 og blev begravet 1/4 1873 i V. Vemmenhög.
I kirkebogens bemærkningsrubrik står der et eller andet som jeg desværre ikke kan tyde. Måske det kan give et fingerpeg om hvorfor det har taget 42 dage at få ham begravet.
Det drejer sig om teksten ud for den røde pil.


På forhånd tak Ralph Hørberg

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Thomas Kryhlmand

#1
Jeg læser:

I tysthet begrafven i Lund enligt
från Pators Emb.(edet) derstedet ingången
skrifvelse.


Begravet i stilhed i Lund jævnfør skrivelse fra præsteembedet dersteds.

Så mon ikke den 1. april blot er datoen, hvor noteringen i kirkebogen i V. Vemmenhög blev gjort? Men du har jo ikke afsløret hele teksten . . . . .

Han er sikkert begravet længe før.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Det kan jo godt være jeg har taget fejl. Han hører hjemme i V. Vemmenhög sogn if. Husförhörslängd 1869-1873. Han har tilsyneladende været i Lund som Landthandlanden.
Herunder er hele siden fra kirkebogen i V. Vemmenhög.

Mvh. Ralph Hørberg.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Og her hele siden fra Lunds kirkebog.



[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Thomas Kryhlmand

Skal man tro Lunds kirkebog, er han blevet begravet den 1. april.

Du kan nok ikke komme det nærmere . . .

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Hej Thomas.
Han er nok både død og begravet i Lund. Tilbage er så spørgsmålet hvorfor det tog så lang tid  ???

En lille bemærkning, som jeg først nu har lagt mærke til, er det der står oven over "attest afs. d. 1/4 till Wemmenhög". Det kan måske høre til her, og ikke til foregående post. Her står:
Förpas... fr. ..... i .... till Anato..... i Lund d. 20/2 [73].

Det blev jeg så godt nok ikke klogere af. Måske der er andre der kan få noget ud af det?

Mvh. Ralph Hørberg.
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Peter Kristiansen

Den sidste bemærkning:

Förpassat fr. Kronoläntmandkon-
toret i Alnarp till Anatomisalen i Lund


Ikke helt sikker på læsning men Anatomisalen synes jeg er rimelig tydelig.

Er han blevet obduceret - eller måske endda dissekeret som anatomisk præparat til lægestudiet?
M.v.h. Peter Kristiansen

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Hej Peter

Jeg tænkte selv lidt i den retning, men kunne ikke helt tyde den svenske tekst.
Det kan måske være en mulighed, selv om den er lidt speciel.

Mvh. Ralph Hørberg.
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Eva Morfiadakis

#8
Hej,

Det står kronolänsmanskontoret. Det var kronolänsmannen som var högste "polistjänstemannen" i häradet,  i det här fallet Torna härad, möjligtvis Torna och Bara härader. Är lite förvånad att kontoret fanns i Alnarp? som är en liten by mellan Malmö och Lomma.

Det var så att självmördares kroppar sändes till anatomiska institutionen i Lund. Läkarkandidaterna behövde övning.

Ett kontor fanns i Arlöv som ligger strax intill Alnarp.

Eva M
Eva M

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Hej Eva

Du skal have mange tak for udredningen - så er der vist helt styr på hvorfor han var så lang tid om at blive begravet. Også at begravelsen er foretaget i stilhed.
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Søren Agersnap

Jeg har iagttaget, at svenskerne generelt har en anden begravelsestradition end os. Indtil for nylig har der været en regel hos os om, at alle skulle begraves inden for otte dage. Når man læser dødsannoncer i Sverige, er det almindeligt, at der går to-tre uger fra dødsfaldet til begravelsen. Det har, tænker jeg, med klimaet at gøre. Mod nord bliver jorden bundfrossen om vinteren. Så var der ikke andet at gøre end vente på tø, dengang gravningen foregik med håndkraft. Samtidig var ligene på grund af kulde sikret mod forrådnelse.

Bedste hilsner. Søren

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Hej Søren

Den tanke havde jeg også et kort øjeblik. Jeg kunne se at de andre personer på samme side var bleven begravet mellem en og seks dage efter dødsfaldet, så der var altså ikke hård frost!
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Kirsten Didriksen

Hej Ralf!

Jeg tror som Søren!
Begravelser foregår på en anden måde i Sverige.

Jeg var for nogle år siden, netop ude for en pige som skulle til
sin mormors begravelse i Sverige. Det var godt og vel en måned
efter hun var død. Jeg spurgte moderen om de endnu engang havde
været udsat for dødsfald i familien (jeg mente jo ikke der kunne være
tale om den samme mormor). Nej nej, men nu kunne alle i familien
deltage i begravelsen!  :).
Om det altid har været sådan i Sverige kan jeg ikke vide!
Men for nogle år tilbage var det sådan.

Venlig hilsen
Kirsten

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Hej Kirsten

Ja det er pudsigt, at der kan være så stor forskel mellem Sverige og Danmark. Herhjemme er der næsten altid noget galt, hvis der går mere end 10-14 dage!
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Birgit Hansen

Hej Ralph

Jeg er enig med Søren og Kirsten.

Jeg har haft 3 fastre som var bosat i Sverige og i de to af tilfældene gik der ca 3 uger før begravelsen fandt sted.
I det sidste tilfælde, som skete i 2013, handlede det simpelthen om at familien ønskede en bestemt præst til at forestå den kirkelige handling, så ventede man "bare" til vedkommende havde tid.

Omvendt oplevede jeg da min egen far døde, at familien i Stockholm, ikke kunne nå at deltage med "så kort varsel" som vi har i Danmark (det handlede om forretning som skulle betjenes)

venlig hilsen
Birgit