Søger oplysninger om udlagt barnefader fra Thorup 1866!

Startet af Marianne Bøhmer Jensen, 29 Dec 2013 - 14:47

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bøhmer Jensen

Hej.

Jeg er gået godt og grundigt i stå.

Jeg søger efter en udlagt barnefader.

Vi er i Thorup sogn, Strø herred , Frederiksborg amt.

Moderen, Dorthe Kirstine Jensen føder i 1866 en datter, Inger Jensine Jensen ops. 53.Der er udlagt en barnefader, nemlig Rasmus Rask fra Grønnegård. Jeg kan se, at præsten har rettet i efternavnet på barnet. Jeg ved ikke , om der skal stå Andersen ,og at det evt. er faderens efternavn!!

Jeg har prøvet at lede, men kan slet ikke finde et spor efter ham, hverken før eller efter.

Ved Inger Jensens konfirmation i 1880 er det hele mere eller mindre ulæseligt. Jeg tror, at det er opslag 143 nummer 1 i oktober måned.

Moderen kommer fra St. Carlsminde.

Sidder der nogen, der har mod til at hjælpe mig med at finde denne udlagte barnefader, vil jeg blive rigtig glad.

Venlig hilsen og godt nytår.

Marianne.

Bodil Sørensen

Ved Inger Jensine Jensens konfirmation står kun følgende ved forældre:
Ugift Dorthe Kirstine Jensen af St. Gmdal.

født 1. juli 1866
døbt 29. juli 1866

Hvis du går ind og ser kirkebogen på Familysearch i stedet for på AO får du et perfekt billede. Her står konfirmationen på opslag 127.
Mange hilsner
Bodil Sørensen

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Bodil.

Mange tak for dit indlæg.

Det er stadig et problem for mig at finde den udlagte barnefader, Rasmus Rask  fra Grønnegård i St. Carlsminde, Thorup i 1866.

Er der nogen, der har et bud!!
Hilsen
Marianne.

Egon Hansen


Marianne Bøhmer Jensen

Hej Egon.

Tak for dit svar. Det var jeg slet ikke kommet på af mig selv.

Så vidt jeg husker er lægsrullerne blevet fjernet fra Rigsarkivets selvbetjeningsafdeling og lagt ind under Daisy. Kan det passe?

Jeg synes at have hørt noget om, at man kan finde nogle lægsruller på nettet. Kender du noget til det?  Jeg ved jo ikke, hvor gammel Rasmus Rask er, da datteren fødes i 1866.

Er der nogen, der har mulighed for at hjælpe mig med at finde ham i lægsrullerne fra Torup sogn !!

Godt nytår.

Hilsen
Marianne.

Egon Hansen

Først skal du finde Udskrivningskreds, og lægdsnummer for det sogn hvor faderen bor på avlings eller fødselstidspunktet.gå så ind på DAYSY. skriv justitsministeriet som arkivskaber og lægdsrulle som arkivserie. Klik på scandede arkivalier, vælg udskrivningskreds og det år hvor du kender mandens opholdssted, og gå bagud i tilgangslisterne til du finder ham. når du har udskrivnngskredsen ruller du ned til årstallet og lægdsrullenumret
God jagt
mvh Egon

Knud Erik Balle

Hej Marianne

Den "Grønnegård", som Rasmus Rask skulle tjene på må være Grønnessegård, hovedgård i Torup sogn. Se her: http://www.groennesse.dk/historie.html

De store gårde virkede som magneter på tjenestekarlene, så Rasmus Rask kunne i princippet komme langvejs fra.

Navnet Rask har jeg ikke kunnet finde i omegnen. Det er jo heller ikke sikkert, at det var hans rigtige navn. Eller fulde efternavn. Jeg ved slet ikke, hvor dette tilnavn kunne stamme fra.

Men held og lykke med lægdsrullerne. Det må blive et skud i tågen at finde et hjemsogn.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Knud Erik Balle

Hej igen Marianne

Jeg har et vildt skud på Rasmus Rask's herkomst:

I min søgen efter oprindelsen på Rask-navnet stødte jeg på den berømte sprogforsker Rasmus Christian Rask. Han havde en yngre halvbroder, Hans Christian Rask, som var præst i Niløse sogn og senere i Viskinge sogn – begge Holbæk Amt.
http://da.wikipedia.org/wiki/Rasmus_Rask
(Se eftermæle)

Denne præst havde en søn, Søren Rasmus Christian Rask, født 22. februar 1843 i Niløse sogn.
(AO: Holbæk, Merløse, Niløse, 1838-1854, opslag 9, nr. 2)

FT 1850 – Niløse sogn: Er han i præstens husstand, 7 år gammel (DDD)

FT 1860 – Sorø: Er han elev på Sorø Akademi, 17 år gammel (DDD)

Da Dorthe Kirstine Jensen blev gravid, formodentlig i slutningen af september 1865 (40 uger), var Søren Rasmus Christian Rask 22 1/2 år.
I den alder – og med sin baggrund – kunne han sagtens have været hjemmelærer for godsejerens børn på Grønnessegård. (Jeg har checket FT 1870, da var han der ikke).

Ovenstående kan kun verificeres, hvis vi kan finde arkivalier, som placerer ham på Grønessegård i 1865.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle


Gitte Johansen

Navn: Søren Rasmus Kristian Rask   Køn: M   Alder: 36   Civilstand: Ugift
Fødested: Nivløse Holbæk Amt
Kilde: FT-1880  Amt: Aalborg   Herred: Fleskum   Sogn: Romdrup   Stednavn: Tillægsliste A
Matr.nr/adresse: En Gaard   Husstands-/familienr: Nr.5   Indtastningsnr: C1828   Løbenr.: 388
Kommentarer: Egentlige Opholdsted : Kjøbenhavn

 
 
 
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Knud Erik Balle

Hej Gitte

Det nytter ikke, at vi to er på samme tråd. Vi tænker alt for ens.

Jeg sidder netop og roder med folketællinger i København ud fra registerbladene.

FT 1901 – København, Gothersgade, opslag  311
Gothersgade 16, forhuset, 4. sal
Rask, Søren Rasmus Christian, forhenværende landmand
Rask, Pouline Laurine, født 28/1 1859 i Slagelse, dameskrædderinde

FT 1906 – København, Nikolajgade, opslag 50
Nikolajgade 26, 1. sal (1. februar 1906)
Rask, Pouline Laurine, enke

Ja, han kunne have været landvæsenselev på Grønnessegård.

Med venlig hilsen
Knud Erik balle

Gitte Johansen

Hej Knud Erik

Det har du ret i.

Det er en skam, han hverken er i til- eller afgangslisterne for Torup, så vidt jeg kan se.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Knud Erik Balle

Hej igen

Så stod der altså ikke enke i FT 1906, men separeret.

Søren Rasmus Christian Rask, død 6. juli 1907 på Sankt Johannes Stiftelsen, København
Bisættelse 12. juli Krematoriet (Bispebjerg?)
Separeret forhenværende landmand.
Hustru Laura, Nikolajgade 26
64 år
Ingen gejstelig medvirken.
(AO: København, Sokkelund, Holmen, 1892-1908, opslag 182, nr. 71)

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Marianne Bøhmer Jensen

Hej til alle.

Det lyder som om det kunne være en god mulighed, at denne mand evt. kunne være den udlagte barnefader. Jeg mangler bare at finde ham i tillægs- eller afgangslisterne for at kunne være mere sikker.

Tak for forsøget med at finde ham.

Hilsen

Marianne.

Egon Hansen

Ikke i folketælling 1870, men hvad med 1860?
Prøv lægdsrullerne, hvem kommer til Grønnemose i Thorup sogn, mellem 1860 og 1866?
Hvis han er præstesøn er han dog vistnok fritaget for værnepligt, og så dur den løsning ikke.
Jeg kan ikke huske hvornår reglen om præstesønner ble ophævet.
mvh Egon

Knud Erik Balle

Hej alle på tråden

Jeg ved godt, at Søren Rasmus Christian Rask ikke er et sikkert bud på udlagt barnefader, men jeg synes, at I skal have det sidste med.

Sankt Johannes Stiftelse
http://da.wikipedia.org/wiki/Sankt_Johannes_Stiftelse
http://www.dengang.dk/readarticle.php?article_id=269

FT 1906 – København, Ryesgade lige nr., opslag 27, næstnederst
Sankt Johannes Stiftelse, Ryesgade 11-13, 16-20, Københavns Magistrat, Sygehuset
Rask, Søren Rasmus Christian

Jeg har sendt en mail til Hundested Lokalarkiv. De skriver på deres hjemmeside, at de elsker en god udfordring.
Jeg spørger efter et eller andet arkivalie, som kan knytte Søren Rasmus Christian Rask til Grønnessegård eller Torup sogn omkring 1865.

I øvrigt har jeg ikke set nogen børn i hans ægteskab med Pouline Laurine.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Marianne Bøhmer Jensen

Til Knud Erik Balle, Egon Hansen og Gitte Johansen.

Stor tak til jer. I er utrættelige i jeres søgen efter Rasmus Rask!

Jeg har læst det hele igennem og fandt ud af, at vi mangler en FT fra 1870, som måske kunne fortælle lidt om hans færden.Er der nogen, der har et bud!

Det var en super ide at kontakte Hundested Arkiv, så nu holder jeg vejret og krydser fingre, indtil jeg hører nyt derfra.

Med hensyn til lægsruller, så har jeg ikke prøvet at finde personer , det er helt nyt for mig.

Hvis der er nogen, der har tid og mod til at prøve at finde ham på den måde, skal de være meget velkomne. Det kommer nok til at tage sin tid, når jeg skal afsøge lægsrullerne, jeg er ikke så hurtig!
Endnu en gang tak for jeres indsats.

Hilsen

Marianne.


Knud Erik Balle

Hej Marianne

Selv tak! – Det er jo smaddersjovt. Derfor vi slægtsforsker.

Jeg har kun checket Grønnessegård i Torup sogn 1870.

FT 1890 kunne også være interessant (mulige børn?).

Mærkeligt at Søren Rasmus Christian Rask var landmand i Romdrup sogn, Aalborg Amt 1880 uden at være der.
Men det forklarer måske, hvorfor der står, at han kommer til København 1879 (fra Sjælland?) i FT 1906
(FT 1906 – København, Ryesgade ulige nr., opslag 27, næstnederst)

Politiets Registerblad er dateret 1. maj 1892. Men man begyndte ikke at registere inden da.
Jeg har for en sikkerheds skyld checket adressen Admiralgade 24, 3. sal. – Der var han ikke.

Ved nærlæsning af FT 1901 – København, Gothersgade, opslag  311, står der, at han og hustruen kom til København 1880 fra Østergade (tror jeg der står). Der står også, at han har indgået ægteskab 1880.

Måske nogle spredte spor?

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle


Knud Erik Balle

Hej alle

Jeg glemte helt, at København havde en folketælling i 1885.

København, København (Staden), Aagade (lige nr.), Aagade 62, 1. sal, FT 1885
Elisabeth Sophie Rask, 65, enke, husmoder, enkepastorinde
Søren Rasmus Christian Rask, 41, ugift, søn, particulier

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Knud Erik.

Jeg følger med fra sidelinien og ser, hvordan det udvikler sig. Det lyder spændende alt sammen.

Hilsen

Marianne.

Knud Erik Balle

Hej Marianne

Her har du ham i 1870:

FT 1870 – Holbæk, Skippinge, Viskinge, opslag 11
En Gaard
Hjemme hos faderen, pastor Hans Christian Rask
Nr. 185: Rasmus Christian Rask, 26, ugift

Jeg har en teori om, at Rasmus Rask arvede gården (helt eller delvis) i Nordjylland i forbindelse med faderens død i 1875.
(Der er andre med navnet Rask i Romdrup sogn 1880.)
Men som det ses, er han åbenbart en modvillig landmand. Så jeg tror, at han hurtigt sælger gården, så han kan være i København, hvor han lever af formuen.
Men formuen holdt åbenbart ikke længe nok, så han ender sine dage på et sygehus for fattige.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Knud Erik.

Du er godt nok ihærdig, mange tak endnu en gang.

Hvis Rasmus Rask er den udlagte barnefader, så må jeg sige, at han levede et begivenhedsrigt liv.

Jeg er spændt på, om der dukker nye ting op.

Venlig hilsen
Marianne.

Knud Erik Balle

Hej Marianne

Lige nu er jeg på udebane!
Jeg ved ikke noget om Københavnske skifter, men jeg har fundet følgende "sagsnummer" på AO:

Københavns Skiftekommission indtil 1919, Navneregister: Hovedregister 1907, opslag 376
Rask, Søren Rasmus Christian, fh. landmand – 3/1567-3L

Så vidt jeg kan læse mig til i vejledningerne, skal man her efter finde skiftet på Rigsarkivets læsesal (fjernlån ikke mulig).

Jeg tænkte, at der måske kunne være nævnt et uægte barn blandt arvingerne (som der ellers kun vil være 1 af – hans eks-hustru).

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle


Egon Hansen

uægte børn har ikke altid haft arveret,kun hvid faderen l
"lystre dem i kuld og køn" !
Egon

Marianne Bøhmer Jensen

Hej til begge.

Jeg har lige undersøgt arveretten til uægte børn.

Før 1/1 1938 kunne faderen løse børn i kuld og køn, så de kunne arve.

Det kunne være spændende at se skiftet på rigsarkivet. Jeg har ikke mulighed for at komme derind de næste par måneder, men jeg vil lægge det ind på  Hjælp til opslag på arkiver her på Slægt og Data. Måske er der en, der vil kigge forbi Rigsarkivet for mig.

Indtil videre rigtig mange tak for et stort arbejde.

Hilsen
Marianne.

ps. Hvis der kommer svar, skal jeg nok meddele det!