lægdsrulle, vedtegninger

Startet af 8779, 24 Dec 2013 - 14:19

Forrige emne - Næste emne

8779

Jeg har fundet min morfar, Mads Anton Larsen her
- http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481037#19123,1332898 -
hvad betyder vedtegningerne. Der står at han er hjemsendt i 99.

Jeg ved at han i 1904 er forlovet med min mormor som bor i Styding, Hammelev sogn, Haderslev. På det tidspunkt tysk. I 1904 er han på "valsen" ned gennem Europa, jeg har hans dagbog, så der har han ikke været i Danmark.

I 1906 gifter han sig med min mormor og de bosætter sig i Sillerup ved Haderslev. På et tidspunkt bliver de udvist fra Tyskland, der var åbenbart ret strenge familiesammenføringsregler dengang, deres tredje barn er født i Them sogn i 1911, så på det tidspunkt er de indrejst i Danmark. Skulle han så ikke opføres i lægdsrullen igen?

mvh henning

Niels Ole Dahl

Hej

Der står 1899. EK1a - 799

Hvilket jeg forstår som følgende , han er årgang 1899 ( altså det år han er inde som soldat ), han er udtaget til EK1a som er Søværnet, det lille a betyder at han er særlig egnet , og det sidste 799 er hans soldater nummer.

http://www.sa.dk/media(755,1030)/L%C3%A6gdsforkortelser_-_Landsarkivet_for_Sj%C3%A6lland.pdf
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Niels Ole Dahl

Jeg kommer lige med en rettelse , jeg er blevet klogere over de sidste par dage , nummeret 799 er det nummer han havde på sessionen.
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Jørgen Green

Hej Henning

Hvis han er udskrevet som soldat på udrejsetidspunktet i 1909, skal han ansøge om Krigsministeriets om tilladelse til at rejse, men ellers kan have rejse frit. Er han ikke udskrevet og fortsat er værnepligtig, så skal han give besked til udskrivningsmyndigheden, dvs. 2. udskrivningskreds, hvis han rejser til udlandet, men i praksis sker det sjældent på dette tidspunkt.

Møder han ikke som indkaldt, så vil han blive efterlyst af søværnet via politiet.

Spørgsmålet er om han overhovedet er mødt eller har fået tilladelse til at udeblive.

Der mangler oplysninger om dato for hjemsendelse og evt. genindkaldelse. Se f.eks. under nr. 21 på højre side, hvor den pågældende også har været udskrevet til søværnet.

Hvis han er mødt, så kan du finde oplysninger om ham på Rigsarkivet:
Arkivskaber: Marineministeriet
Arkivserie: stamrulle, lægdsrullemandskab
År: 1909.

Måske kan der også findes oplysninger i 2. udskrivningskreds' arkiver i ekspeditionsprotokollen og i indgåede breve.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk