Christian Henrik Rosenfeldt Jensen 1868-1934 - hvor skal jeg finde ham?

Startet af Alita Tind, 23 Dec 2013 - 02:03

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

Jeg har et hængeparti med min oldefar Christian Henrik Rosenfeldt Jensen - født i Selde sogn i 1868. Jeg har haft en tråd i Forum vedr. hans moder, Doris Rosenfeldt:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,25439.0.html -

hun er stadig ikke fundet, og jeg har indtil videre opgivet hende, men har sat mig for at finde Christian Henriks færden fra fødslen i Selde sogn Viborg Amt 1868, til jeg har fundet hans opholdssteder i disse lægdsruller:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480943#19649,1538334 - Søften sogn, Århus Amt

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480943#27672,2958313 - Vejlby Sogn Århus Amt

http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=1515317 - Århus Købstad

Jeg har desuden fundet ham i FT 1890 Søften Vester Lisbjerg Århus opsl 20 - men her er han ikke at finde i 1880 ligesom han heller ikke er konfirmeret i Søften. Jeg har gennemset KB 1880 - ca. 1890 for hele Vester Lisbjerg Herred uden at finde hans konfirmation.

DFS og DDD giver heller ingen hits på Christian Henrik

Jeg havde håbet at lægdsrullerne ville give mig løsningen på spørgsmålet om hvor han har opholdt sig i sin barn- og tidligste ungdom, men nu er jeg kørt fast  ???

Er der nogen, der kan komme med ideer til, hvordan jeg finder ham? Er der mon arkivalier, der kan bringe mig på sporet, eller må jeg gå KB og FT systematisk igennem sogn for sogn? Jeg vil blive meget meget glad for hjælp.

Venlig hilsen

Alita


Med venlig hilsen
Alita Tind

dorte frandsen

Hej Alita!

Det her er et vildt skud, men kan Doris Rosenfeldt være hende her?

Sydslesvig, , Gettorf, Dorf Felm, Hufengebäude, 5F2, Vz-1845, D3679

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Hinr. Chr. Rosenfeldt    43    Verheir.       Tagelöhner    Felm, Ksp. Gettorf
Elise Friderica Benck    39    Verheir.       seine Frau    Wulfshagen, Gettorf
Hinr. Christ. Rosenfeldt    10    Unverheir.       ihr Kind    Felm, Ksp. Gettorf
Friderica Elise Rosenfeldt    9    Unverheir.       ihr Kind    Felm, Ksp. Gettorf
Dorothea Margretha Rosenfeldt    7    Unverheir.       ihr Kind    Felm, Ksp. Gettorf
Claus Hinr. Rosenfeldt    3    Unverheir.       ihr Kind    Felm, Ksp. Gettorf

Din ane kunne jo være opkaldt efter morfar, og at Doris bliver gift i Kiel, kunne også være en indikation på, at hun har tyske forbindelser!

Med venlig hilsen Dorte

Alita Tind

Hej Dorte

Jeg har haft hende i kikkerten og har også via "Ahnenforschung" haft kontakt til en tysker der har efterset KB, men hun er ikke med sikkerhed identificeret. Hun er noget for gammel til min Doris, der var 27 år, da Christian blev født i 1868, altså født ca 1841. Jeg ved at FT ikke er så sikre i aldersangivelserne, og jeg ved også at der kan være stor forskel på far og mor til den forkerte side - den udlagte barnefader er født 1848 - men jeg har indtil videre valgt at se bort fra hende. Faderens navne kunne imidlertid tale for at hun er min Doris, men omvendt er min Doris ikke benævnt Margrethe. Jeg har dog før oplevet at ikke alle moderens fornavne er angivet ved barnets dåb.

Det er temmelig svært at efterforske hende i Tyskland eftersom jeg ikke ved hvor og hvornår hun er født, hvor og hvornår hun er gift, og med hvem. Ved blot at hun i 1895 er i Kiel og gift  ???

Du skal alligevel have tak for tippet  - og god jul

Vh

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Godt nytår :)

Jeg rykker lige denne op, i håb om at nu hvor jul og nytår er vel overstået, er slægtsforskerne igen ved skærmen, og at der er nogen der kan give mig tips til hvordan jeg kommer videre?

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Lis Helleberg

Hej,

Hermed et vildt skud i tågen med hensyn til Doris. Måske er Rosenfeldt et tilnavn fra et tidligere sted, hvor Doris har tjent. Der er da nogle steder af det navn i DK.

Jeg er faldet over flg. i afskrift af Kirkebog for Den tyske kirke. Efternavnet er ikke korrekt - men hvis vi antager, at hun har opkald sønnen efter sin far (drengens morfar), så passer både mors fornavn og morfars fornavne forrygende godt - og har tilhørsforhold til Tyskland. Samtidig er hende fødselsår heller ikke helt ved siden af.

B: Doris Ida                                                      Født: 07.04.1861
F: Henrich Christian Frederik Helms - korporal                   
M: Anne Marie Brodersen                                           Sogn: Frederiks Tyske Kirke   
                                                                  SgNr: 83

Websiden er: http://www.danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/foedte_h.htm
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Alita Tind

Hej Lis

Ikke noget dårligt bud - jeg har selv været inde på den tanke, men desværre er denne Doris Ida for ung (født 1861) da Christian Henrik er født i 1868.

At der er relationer til Tyskland er jeg temmelig sikker på. Måske er Doris rejst - tilbage? - til Tyskland og har taget det nyfødte barn med? I familien mener man dog at han blev sat i pleje evt på Sjælland.

Såfremt han er vokset op i Tyskland, burde han så ikke være i indvandredatabasen, da han returnerer til Danmark?

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind