Ved nogen noget om "Plejehjemsforeninger" i Danmark ?

Startet af Marianne Becker, 13 Dec 2013 - 23:39

Forrige emne - Næste emne

Marianne Becker

Jeg vil gerne i dette Forum høre, om nogen ved, hvad en "Plejehjemsforening" er.
Er det en forening af plejeforældre eller er det en forening, der formidler kontakt mellem plejebarn og plejeforældre eller er det noget helt tredie ?

Og hvor finder jeg evt. optegnelser fra en sådan plejehjemsforening ?

Jeg "har" et 4-5 år gammelt plejebarn på Møn 1876 og et nyfødt plejebarn i Ålborg 1917.

På forhånd tak
Hilsen Marianne
Venlig hilsen Marianne og Hans Becker, Svendborg

Hans Poulsen



Hej Marianne

Spørger du Google med kun ét ord, Plejehjemsforening, får du en del hits; men om nogen af dem dækker din situation, tør jeg ikke have en mening om.

Ellers må du lige give et par opslagsnumre, så andre kan se, hvad der står i kilderne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Marianne Becker

Hej Hans, tak for svaret.
Jamen jeg har engang hørt en slægtsforsker tale om "Plejehjemsforeninger" og tænkte, det kunne være en kilde, der kunne indeholde optegnelser med navne, adresser eller andet godt.

Du har ret, der er ikke rigtig noget interessant på Google i den forbindelse, så jeg tænkte, at nogen i dette forum måske havde kendskab til, hvad man kunne være heldig at finde.

Hilsen Marianne
Venlig hilsen Marianne og Hans Becker, Svendborg

Jørgen Green

Hej Marianne

En plejehjemsforening er en privat forening, som formidler anbringelse og fører tilsyn med børn anbragt i plejefamilier.

Anbringelse af børn i pleje kunne ske via kommunerne, en privat forening som f.eks. en plejehjemsforening eller f.eks. via Fødselsstiftelsen i København.

Herudover var der også private som formidlede anbringelse af børn i familiepleje, men det blev forbudt med lov af 1. april 1914, hvor det krævede justitsministeriets godkendelse at anbringe børn i plejefamilier eller medvirke ved adoption, hvis man ikke var en offentlig myndighed.

De fleste plejehjemsforeninger opstod i 1880'erne, 1890'erne og i begyndelsen af 1900-tallet. De var som regel organiseret amtsvis.

Plejehjemsforeningerne førte protokoller over de børn, som de havde anbragt og ført tilsyn med, hvori man kan finde oplysninger om, hvem børnenes forældre er, hvem plejefamilien er, hvornår barnet er blevet anbragt og udgået af plejefamilien samt oplysninger om plejevederlag m.m.. Herudover skulle plejehjemsforeningen i starten indsende årlige opgørelser til amtet over de børn, som de havde under tilsyn. Disse opgørelser findes i amtets arkiver.

Arkiverne for plejehjemsforeningerne skal, i det omfang de er afleveret og bevaret, findes på det landsarkiv, som dækker det geografisk område, som plejehjemsforeningen dækker.

For Sjælland, Møn, Lolland-Falster og Bornholm på Rigsarkivet i København.




Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Marianne Becker

Hej Jørgen.
Tusind tak for din beskrivelse af plejehjemsforeningernes funktion, en viden, jeg længe har ledt efter.
Og nu er jeg helt sikker på, at jeg skal søge i den retning, når jeg besøger Landsarkiverne/ Rigsarkivet. Bl.a. mangler jeg et par barnefædre i mine aner.

Mange hilsner Marianne
Venlig hilsen Marianne og Hans Becker, Svendborg