Vilhelmine Josephine Elisabeth Hansen (født Svensson)

Startet af Susanne Hansen, 09 Dec 2013 - 16:03

Forrige emne - Næste emne

Susanne Hansen

Jeg søger information om Vilhelmine Josephine Elisabeth Hansen (født Svensson).
Nov 12 1880, St. Kongensgade 59, Skt Paul opslag 403.


Jeg er interesseret i at vide hvor hun boede som barn. Vilhelmine Josephine Elisabeth Hansen (født Svensson) bor som barn ikke på forældrenes adresse (Folketælling 1890 og 1901).
Jeg har en teori om at hun har været i pleje i Sverige da faderen stammer fra Sverige, og jeg mener hun fik en datter Ingrid som blev gift med Henrik Ekström fra Sverige.

Hun er datter af Anders Svensson, f. Okt 4 1841, Ystad, Folketælling St. Kongensgade 1890 opslag 116 og Kirstine Vilhelmine Marie Krause (Feb 11 1842, Sakskøbing, Maribo opslag 66).

Anders Svensson og Kirstine Vilhelmine bor St. Kongensgade 65. Folketælling 1880 opslag 149. Bor med hustru Wilhelmine's 3 børn af tidligere ægteskab: Anne Birgitte Madsen 18 år, Maren Sophie Madsen 14 år, Caroline Madsen 11 år. På adressen bor også tjenestepige Ane Marie Olsen 25 år fra Calmar, samt børstenbindersvende Axel Wilhelm Christensen 34 år og Carl Alfred Hansen 23 år.
Anders Svensson og Kirstine Vilhelmine boede i flere år i St. Kongensgade 59.
Folketælling 1890 opslag 116.
Folketælling 1901 opslag 105.

Vilhelmine Josephine Elisabeth bliver gift (Skt Lukas opslag 81.Feb 21 1900)  med
Niels Peter Martin Hansen (Tikøb opslag 21.Sep 15 1876).


Håber der er nogen som kan give et forslag til hvordan jeg kommer videre.
Mvh
Susannne Hansen

Mette R Francke

#1
Mette R Francke

Inger Toudal

#2
Hej Susanne

FT-1885 for København og Frederiksberg findes på http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp

København, København (Staden), Store Kongensgade (ulige numre), St. Annæ Vester Kvarter, Store Kongensgade 59 Matr. 53 Sidebgn C 2. Sal, 13, FT-1885, C9515
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Andreas Svendsen    44    Gift    Husfader    Børstenbindermester    Malmø
Vilhelmine Svendsen    43    Gift    Husmoder       Saxkjøbing
Caroline Hansine Madsen    16    Ugift    Datter       Kjøbenhavn
Josephine Caroline Svendsen    4    Ugift    Datter       Kjøbenhavn
Stine Sophie Andersen    17    Ugift    Tjenestetyende    Tjenestepige    Frederiksberg
Hans Nicolai Olsen    19    Ugift    Lærling    Børstenbinderlærling    Glaxare
Morten Peter Christensen    18    Ugift    Lærling    Børstenbinderlærling    Glaxare
Lauritz Christen Christensen    17    Ugift    Lærling    Børstenbinderlærling    Glaxare
Carl Chrestian Sørensen    6    Ugift    Bydreng    Bydreng    Kjøbenhavn

Denne folketælling findes ikke på AO, så man kan ikke tjekke dér, om indførslen er tydet korrekt. Den findes naturligvis på Rigsarkivet, ligesom de andre folketællinger.
Ved FT-1890 bor der også en datter Josephine Caroline, 9 år, hos parret. Er navnet mon oplyst forkert  ???

Politiets mandtaller på Københavns Stadsarkiv ville være en mulighed, se http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/personregistrering/Politiets%20mandtaller

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#3

Hun bor hjemme i 1896:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1916541&searchname=polit_adv

Alene med to børn i 1917:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2386039&searchname=polit_adv

Ved FT-1901 har hendes forældre oplyst, at de er blevet gift i 1877, og at der er 1 levende barn og 1 dødt barn i deres ægteskab, så jeg vil mene, at datterens navn må være forkert oplyst ved FT-1885 og FT-1890.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mette R Francke

#4
Hei


I ft 1921 bor hun sammen med sine 2 barn i Studsgaardgade , oppslag 67.

Sønnen , Harold Frank Robert , sin dåp København Hellerup 1901-1909 , oppslag 144.

Datteren , Else Paula , fødested : Frederiksberg * 24-05-1905.


www.geni.com finner jeg en Harold Frank Robert Hansen ( ingen opplysninger om når og hvor født , ingen navn på foredre ).
Han blir gift med Agnes Carla Wettersteen.
Agnes sin får har jeg funnet i reg.blade.
Johannes Magnus Wettersten , 8-11-1879 , København
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2487267&searchname=polit_adv

Mette
Mette R Francke

Inger Toudal

#5
Hej Susanne

I FT-1880 står der yderst til højre, at der er 1 dødt barn i ægteskabet, så hvis oplysningerne i FT-1880 og FT-1901 står til troende - og hvorfor skulle de ikke det  - så er datteren, der ses ved FT-1885 og FT-1890 det eneste levende barn i ægteskabet og må altså være den datter, du eftersøger, selvom navnet ikke er korrekt.

På Politiets registerblad fra 1896 står hun som Josephine Svendsen, så Josephine var åbenbart hendes kaldenavn.

Her er Anders Svenssons registerblad med datteren (alder tydet forkert) og plejesønnen (efternavn Sørensen):
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3395857&searchname=polit_adv

Josephines mor som enke:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3395987&searchname=polit_adv

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Susanne Hansen

Hej
Tusind tak for svarene.
Jeg tror Inger har ret. Vilhelmine er det overlevende barn, så hun har ikke været i pleje i Sverige.
Den afdøde datter er nok født før 1880, og det forklarer hvorfor jeg ikke har fundet hendes fødsel i kirkebøgerne. Jeg har ledt i Skt. Pauls sogn efter 1880.

Jeg tror ikke længere at Vilhelmine er mor til en datter Ingrid, som senere blev gift med Henrik Ekström(fra Sverige). Ingrid og Henrik fik en datter Nora som blev født ca. 1922. Jeg har et billede af Ingrid's mor og vil meget gerne kunne identificere hende på billedet. Jeg ved at hende på billedet er tæt knyttet til min far og farmor. Hun kaldes Ramensbedste.
Måske er Ramens et navn.

Vilhelmine kan selvfølgelig have fået datteren Ingrid udenfor ægteskabet, og Ingrid er sendt i pleje i Sverige, hvor Vilhelmines' far stammer fra.

Mvh
Susanne Hansen

Mette R Francke

Hei

Har du funnet Nora sin dåp ?

Kanskje det kan føre deg til vielsen mellom Ingrid og Henrik , der vil der kanskje står hvor og når Ingrid er født om hvem som er foreldrende hennes.

Mette
Mette R Francke

Susanne Hansen

Hej
Nej, jeg kan ikke finde Nora og hendes mor Ingrid.
Eva Morfiadakis arbejder med at finde Nora og Ingrid i Sverige.
Jeg ved bare at Ingrids' mor var tæt knyttet til min far og farmor.
Mvh
Susanne

Susanne Hansen

Tak for hjælpen.
Jeg vil høre om der er nogen der kan hjælpe med at finde ud af hvornår Vilhelmine Josephine Elisabeth Hansen (født Svensson) dør.
Jeg ved ikke hvor jeg skal starte med at søge.
Jeg håber jeg gennem hendes skifte kan komme videre med hendes relation til Sverige.
Mvh
Susanne Hansen

Jane Kirsten Krause-Schmidt

Hej
Hun blev født 12-11-1880, Skt.Pauls sogn, kbh. opslag 403. Moderen er min oldefars søster.
Mvh.
Jane K. Krause