hjælp til tip tip oldefar/mor

Startet af Katrine Jensen, 07 Dec 2013 - 08:08

Forrige emne - Næste emne

Katrine Jensen

Jeg har forgæves ledt efter min 2x tip forfædre i kirkebøger og folketæller, men det er en nål i en høstak.
Forhåbentligt skyldes det, at jeg ikke er god til at finde de rigtige oplysninger og ikke at de ikke er til at finde.

Jeg starter med min Bedstefar, der døde før jeg blev født. Heldigvis kunne jeg finde en wiki på ham, der gav mig:

Harry Julius Larsen : født 4/9 1915 i Kirkerup, Sorø amt. (han døde i 1974 i København men ligger på Assistentens de ukendtes grav, så vidt jeg ved)


Jeg Leder efter kirkebogen for Vester Flakkebjerg (Kirkerup) i Sorø amt for at kunne finde hans forældre, og noterer mig at:

(fader) Hans Frederik Larsen: født d 3/3 1988 gift med
(Moder) Lilly (Petrea?)Larsen: født d. 24/6 1893

Kirkebogen er svær at læse, men jeg mener, at der står Lilly Petrea er født Jensen.

Herefter finder jeg familien i en folkeoptælling fra 1916, hvorfra jeg kan se at Hans Frederik og Lilly bor til leje hos en familie og at Hans Frederik er saværksarbejder. Jeg kan ikke finde dem igen i området på næste folketælling. Jeg ved ikke hvor de flytter hen, men de bliver i amtet vil jeg tro, da Harry er på Sorøs rohold, da han vinder Sølv ved OL.

Jeg har forgæves ledt i Kirkerup kirkebøger for dåbs noteringer på Hans og Lilly, og jeg kan ikke finde en vielse på dem heller.

Udover at starte fra en ende af og søge indefor rimelige parametre fx. vielse i Sorø amt (alle herreder) i årene 1911 til 1915 - Hvordan vil I forslå at jeg finder min Bedstefars aner? - Altså Hans frederiks far og mor, og Lillys far og mor. (ps. Jeg kan jo ikke vide med sikkerhed de blev født eller viet i amtet, og hvad gør man så?)

- Jeg er også vildt nysgerrig efter at finde informationer om Harry Julius Larsen, men det eneste jeg ved om ham er at han vandt en OL medalje ved de olympiske leje i Berlin  1936 og at han arbejdede for københavns politi (min mor sagde også under 2 verdenskrig). Han var gift 2 gange, men senest med min mormor der hed Edel, de boede i København og fik en datter der hed Judith i marts 1946  (Jeg ville så gerne kende mormors pige navn, da jeg tror hun var jødisk, men jeg var ikke gammel nok til at spørge om den slags detaljer før hun døde. - Jeg har altså ikke rigtigt noget at gå på

Enhver hjælp eller tip, til begge dilemmaer vil være værtsat.

1) Vielses data for Hans Frederik Larsen og Lilly Petrea? Jensen
og/eller
1) Vielses data for Harry Julius Larsen  - eller tips til hvor jeg skal starte med så få data, hvis det da overhoved er muligt.

Egon Sørensen

God morgen Katrine!

Velkommen på Forum!

Jeg tror at din eftersøgte Hans Frederik Larsen er født i Sorø amt Haldagerlille 1890 opslag 21 nr.


Så må vi jo se om vi kan finde Lilly

Mvh.

Egon Sørensen

Flemming A. Aasklint

Hej

Hans Frederik Larsen og Lilly Petrea Jensen
er viet 24 juni 1914 i Kirkerup Sogn
1892-1922
Opslag 196
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Anne Mortensen

Hej Katrine

Husk at oplyse kirkebog og opslagstal til de oplysninger du giver - vi vil gerne se selv  ;)


Herefter finder jeg familien i en folkeoptælling fra 1916,

Oplys hvor vi kan se denne FT.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Lily Petra Jensen er født

Frederiksborg
Hellebæk 1892-1907
opslag 43
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Lily Petrea Jensen bliver konf.

Sorø
Kirkerup 1892-1922
opslag 157
Plejefaderen der er nævnt vielsen er også nævnt her.
-------------------------

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php
Fladholte er et stednavn i Kirkerup


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Du har Petrea sammen med plejefamilien i

FT 1906
Sorø
Kirkerup
opslag 39
nr. 15
Her har Petrea samme efternavn som plejeforældrene.
Der er også nævnt 2 drenge med efternavnet Rasmussen - plejebørn ? Finder dem ikke konf. i sognet.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Katrine Jensen

#7
Tusind tak for de nye informationer, jeg fandt ud af et par nye ting:

her er en oversigt med hvad jeg ved pt.

Harry Julis Larsen, født d 4/9 1915 i Sorø amt, Vesterflakkebjerg, Kirkerup, Opslag 47.

Søn af

Hans frederik Larsen, født d. 3/3 1890 i Ravnebjerg, Haldagerlille sogn, Østerflakkebjerg, Opslag 21

Der blev Viet til

Mor

Lilly Petrea Jensen, født d. 24/6 1893 i hellebæk, Frederiksborg - opslag 43. I fandt hendes dåbs attest for mig (mange tak!)

(Moder Karen Rasmussen. - Hun bliver plejebarn til Julius Bendtner. - Jeg har fundet hende i en Folkeoptælling fra 1916 I vesterflakkebjerg Opslag: 53, Hvor det fremgår at hun og min Oldefar Hans Frederik er logerende hos Plejefamilien Bendtner efter de er gift og har fået min bedstefar Harry Julius.)

Hans Frederiks forældre, mine Tip olde aner er:

Christian Larsen og Kirsten Hansen. Jeg har kun noteringen fra Hans' fødsel hvor der står de er 28 år (tror jeg) - opslag 21. - Men jeg har ikke kunne finde deres dåb eller vielses attest ved at gå baglæns. Så måske er de ikke oprindeligt fra egnen.

Lilly er blevet plejebarn hos familien Bendtner, og jeg har svært ved at læse hendes biologiske faders navn. Jeg syntes det ser svensk ud; Anders Jönsson, hvis jeg da læser det rigtigt.

Tak for at I gad kigge på det for mig. Det er jo helt vildt hvordan I kunne opslag på minutter, mens jeg brugte flere aftener på at kigge mig blind I de kirkebøger :)

Har I nogen råd til Hvordan jeg finder frem til Harry Julius Larsen videre færd I københavn. Han vinder OL sølv i Berlin i 1936 i roning, han er Politimand under 2. verdenskrig og må gå under jorden. Kbh's politi betaler for min mormors begravelse I 90'erne, så burde han ikke være til at finde på en eller anden måde? Jeg ved ikke hvilken del af københavn han og min mormor blev gift i, men de fik en datter i marts 1946.  Mit mål er at finde min Mormors Pigenavn så jeg kan lede tilbage i hendes side af familien, men der er ikke nogen levende i min familie der har nogen ide. Både farmor og Morfar døde før min fødsel, og jeg har ikke nogen papirer jeg kan kigge i. Super frustrerende :(

harry Julius Larsen -
Edel Lyngbye (ukendt pige navn)  

Tusind tak for hjælpen.

Gitte Johansen

Hej Katrine


Edels far og mor hedder Edward Vilhelm Stephan Lyngbye og Ane Katrine Pedersen.

Du kan se dem her.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=8673#403789

Edel er i Skt. Johannes, 1920-1938, opslag 96, nr. 19.

Hun er borgerlig viet

http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_borgerlige_vielser

København
København 1945 4201   1945 4800

Opslag 52.


Så kan du vist komme lidt videre.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Edvard og Ane Katrine er  viet i

Skt. Johannes, 1917-1922, opslag 315, øverst.

Der kan du se, hvor de er fødte + forældres navne.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Katrine Jensen

Tusind tak :) Jeg er bare så glad for jeres hjælp. Nu kan jeg kigge baglæns i min mors side af familien for første gang.

Katrine Jensen

Update.

Jeg har kigget videre tilbage og fundet ud af at Katrine Pedersen, som er min oldemor, var datter af en Ane katrine Abrahamsen, der var en samsing (samørianer?) - og her blev det pludselig vildt spændende, fordi en simpel google search gav mig:

At Ane Katrine Abrahamsen, blev gift med jens Kristian Pedersen Thirstrup, på samsø d 7. juli 1874

At Ane Katrine Abrahamsen er datter af

Abraham Opitz Sørensen, født 20/11 1824 i Nordby, Samsø hans side af familien er der nogen der har fundet her:

http://www.kefotos.dk/cliche_tng/pedigree.php?personID=I016060&tree=tree1

Mens Ane Katrines Efterkommere er fundet her:

http://www.kefotos.dk/cliche_tng/descend.php?personID=I023855&tree=tree1




Hvis nu man gerne ville vide mere om Abraham Opitz, hvis tidligste kendte ane er: Abraham Frederich Eriksen Opitz f. 11 december 1747 i Købehavn, Hvad skal man så gøre? Jeg ved ikke hvordan man laver hoppet fra Kirkebøger til informationer der måske ligger indenfor den jødiske kultur. Er der et sted i Købehavn hvor man registrerede jødiske familier, måske centraliseret i en synagoge nu om dage? Jeg har ingen anelse.