Harboøre K. Vandfuld H. Ringkøbing A. 1828-46 opslag 215 Gjertrud Sørensdatter

Startet af Jens Møller Nielsen, 05 Dec 2013 - 22:21

Forrige emne - Næste emne

Jens Møller Nielsen

Hej Hjælper. I ovennævnte kirkebog er Gjertrud Sørensdatter død (pos.7) .Under stand, håndtering m.m. er anført " ?? Niels Pedersen Havs kone ??? født i ??? datter af ??? Søren ??? og hustru Mette Christensdatter. Hjælp søges . Mvh. Jens

PB

Hej ,

Jeg læser:

Indsidder Niels Pedersen ?
kone i Tøtt. HjemmeFødt i Tørring
Sogn af forældrene  Husmand
Søren ? og hustru
Mette Christensdatter


Jens Møller Nielsen

Tak for Hjælpen. Jeg tyder efter Pedersen "Hav" som også findes i FT-1801. Jeg har ikke  kunnet finde en Gjertrud født i Tørring, jeg har også søgt i Ferring som måske også kunne tydes ? Mvh. Jens

Henrik Jensen

Hej.

Her er mormonernes affotografering - den er meget tydeligere i dette tilfælde:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33527-30962-76?cc=2078555&wc=M94Q-HJY:454301867

PB´s manglende ord er Havs og Hummer - og der står helt sikkert Tørring.


Mvh. Henrik.

Kirsten Didriksen

Hej Jens!

Jeg er enig med Henrik.

"Hummer" kommer sikkert fra gården "Hummersgaard" som ligger i Tørring Sogn.
Har dog ikke fundet en Gertrud hverken i FT eller KB.

Venlig hilsen
Kirsten


Jens Møller Nielsen

God morgen og tak for jeres interesse for mit problem. Det er korrekt at de er gift i Harboøre, det skyldes måske at Niels er fra Harboøre. Gjertrud`s mor er død Tørring 1 okt.1778, og Søren Hummer er gift igen 19 marts 1779. !!! Men igen Gjertrud født. Mvh. Jens

Jens Møller Nielsen

Kære Hjælpere. Så lykkedes det at opklare problemet med "Gjertrud" ved stor hjælp fra Vibeke Weilby Back. Født 1775 Tørring KB 1775-1809 opslag 4. Hendes far er også benævnt Søren Madsen i FT-1787 og som Søren Hammer i FT-1801. Tak til alle og ikke mindst til Vibeke, God Weekend.Mvh. Jens

Jens Kristian Noe

Hej Jens M. Nielsen.
Søren Hummer er en meget interesant person. Jeg har også i hans slægt link til den ustyrlige
Anne Jacobsdatter Mae, sosm deler sin sengevarme med både høj og lav, og blive rmor til den navnkundige Houe-degn og klog mand  Christen Ballebye

Søren Madsen (Hummer) Knak  blev konfirmeret i Tørring 1761 i Tørring var (2. gang) gift med Anne Kirstine Pedersdatter (Christensdatter), som var 7 år yngre.

Han havde mage børn  og boede i Kallesø Huse ( Hummershuus)
En af fadderne i familien er Peder Weye og hans hustru Anne Marie Christensd. Houmaae, som synes at være familie.
I 1785 kaldes Søren for Søren Knak. Faddere er Niels Kokholm, Nicolai Knak
(hans bror), Peder Bæg  og Jeppe Weye. (P. Bæg er stamfar til piinholterne)

Nabostrid med Jens Madsen i Bægsgaard.
Som et kuriosum kan jeg nævne en gammel historie, som jeg har fra Chr. Gay.
Han fortæller at  Søren Madsen  Hummer levede i  små kår. (Gay s. 51)
Han var allerede i 1776  begyndt med at mageskifte jorden med sin nabo
Jens Madsen Bæg, som  træffes i 1781 flere gange på herredstinget i Lemvig.
Det gamle danske retsvæsen er kendt for sin redelighed og ubestikkelighed, og
det ser vi også i denne retssag. Dommerne slår på, at Jens Bæg har jord nok, og det vil være billigst for ham med et forlig. Og det bliver enden på retssagen, som er udførlig beskrevet af Chr. Gay.
Med v hilsen  jenskristian.noe@gmail.com

jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Jens Møller Nielsen

Hej Jens Christian Noe. Det var nogle sjove oplysninger om Søren Madsen Hummer. Tak for dem. Er du i familie med Noe-familien fra Nr.Nissum ? Jeg har gået i skole med Lilly Noe. Mvh. Jens

Jens Kristian Noe

ja - jakob noe er min farbror
med ønsket om en god jul
jenskristian.noe@gmail.com
har desværre ikke din mailadr
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Jens Møller Nielsen

Hej Jens Kristian. Tak i lige måde , min mailadr. kan du se på profil. Mvh. Jens

Jens Kristian Noe

Hej  Jens M. Nielsen.
Nej - mailadressen på din profil virker ikke ( ligesom min heller ikke virker) derfor
sender jeg den.  jenskristian.noe@gmail.com
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro