Opslag i listen over faldne 1864 på Rigsarkivet.

Startet af Mia Gerdrup, 06 Nov 2013 - 20:18

Forrige emne - Næste emne

Mia Gerdrup

Jeg har ladet mig fortælle, at der på Rigsarkivet findes en mappe med lister over de faldne i 1864, og søger en venlig slægtsforsker, der har tid til at lave et opslag for mig.
Jeg kender ikke titel eller lignende på mappen, - men der er åbenbart flere der kender til den.

I en sidegren af familien findes Martin Hans Jørgen Neble, født Stubbekøbing 19.4.1826, og er død ved slaget ved Dybbøl 8.4.1864.

Hans død har gennem flere år været udokumenteret og jeg har søgt bredt.

Eneste dokumentation er en bekendtgørelse hans hustru indrykker i Stubbekøbing Avis i juni 1864 - se vedhæftede.

Her er hvor jeg har søgt:

Cohen's bog De Faldnes minde er gennemgået minutiøst indtil flere gange.
Stubbekøbing Kirkebog, kirkebøger for diverse sogne, hvor der lå lazaretter er gennemgået.
Bøger om grave og mindesmærker over faldne i krigen 1864 er gennemgået.
Skifter i Stubbekøbing er gennemgået - intet og hustruen gifter sig aldrig igen.
Stambogen over hans regiment er gennemgået, - han er nævnt, det fremgår at han tilknyttes 22. regiment 5.2.64., men intet om hans endeligt.
Jeg mangler lægdsruller - den var ikke tilgængelig da jeg var på Rigsarkivet, og lægd-rullerne er som bekendt ikke lagt på AO endnu.

Jeg har fået mange forklaringer - han er forsvundet, stukket af, deserteret. Især bemærkninger der kommer, når jeg kan fortælle, at han ikke findes i Cohen's bog.
Meen så burde det vel fremgå at stambogen??

Jeg har haft lagt sagen på hylden, men har taget sagen op igen, efter henvendelse fra anden side af familien.

Og endelig fik jeg blod på tanden, da jeg fandt hjemmesiden http://gravminder.blogspot.dk/ , hvor der faktisk nævnes flere grave på faldne soldater, som IKKE er nævnt i Cohens bog

For nylig hørte jeg så, at der på Rigsarkivet findes nogle håndskrevne lister over faldne, og den mulighed ville jeg gerne have undersøgt.

[vedhæfting slettet af admin]
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Bent Hjeds

Hej Mia

Jeg har selv brugt bogen : Krigen 1864 de faldnes minde af Vilhelm Cohen, der er udgivet i 1865. Bogen er trykt i gotisk skrift, men læsebar.
Den kan lånes på Statsbiblioteket.
Bogen er spækket med personer og historie om hvad der skete i 1864 - dag for dag.
MVH Bent

Mia Gerdrup

Bente, tak for dit indlæg.
Men jeg har netop læst Cohen's bog - indtil flere gange - i et forsøg på at finde den pågældende person.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Torsten Berg

Bogen findes også online. Internet Archive har digitaliseret den:

https://archive.org/details/krigen1864ogdefa00cohe

Hilsen, Torsten