Dåb i den danske kirke i Sydslesvig

Startet af Jørgen Lehnemann Prenslev, 06 Nov 2013 - 12:55

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hej.
Jeg savner at kunne slå op i kirkebøger fra Sydslesvig. Det drejer sig vel at mærke om nyere kirkebøger omhandlende dåb i 1940 og 1950erne.

Jeg har kigget i AO. Her står så vidt jeg kan se kun de rigsdanske sogne.Kan I hjælpe?

Med venlig hilsen
Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Inger Buchard

Du får ikke adgang til de sydslesvigske kirkebøger efter 1875; fra dette tidspunkt overtog folkeregistrene den civile registrering af fødsel, vielse og død.
Du skal henvende dig til arkivet i den by/Kreis, hvor du leder efter fødslen, men du skal være klar over, at der er andre spærrefrister end i Danmark. Hvis du kan dokumentere, at du er direkte efterkommer efter den fødte, har du en chance for at få en kopi af fødselsanmeldelsen.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jørgen Lehnemann Prenslev

Tak for svaret.

Nej, jeg er ikke direkte efterkommer at den eller de, som jeg ønsker at finde.
Men det er rart at vide hvordan det hænger sammen syd for grænsen.
Tak

Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Buchard

Til Inger Toudal
Så blev jeg igen lidt klogere på Sydslesvig - tak for rettelsen

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jørgen Lehnemann Prenslev

Tak til Inger Toudal.

Det er dejligt at få kendskab til kirkebøgernes eksistens.
Ulempen for mig er afstanden til Rigsarkivet.

Tidligere har jeg fået tilsendt andet materiale til Byhistoristisk Arkiv i Esbjerg for gennemsyn, da stedet var i belejelig afstand fra mit sted. Det kan så vidt jeg kan forstå ikke lade sig gøre mere.
Nu må jeg se om jeg engang kommer forbi Rigsarkivet.

Tak for jeres svar. 
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Søren Agersnap

Jeg er dansk præst i Sydslesvig - Sønder Brarup og Omegn - og har alle kirkebøger fra sognets oprettelse i 1947 liggende i boksen. Det samme kan gælde for mange af mine kolleger. Det vil derfor være en mulighed at kontakte den stedlige danske præst. Hvis ikke der er juridiske problemer, vil vedkommende sikkert være hjælpsom.

Venlig hilsen.
Søren Agersnap

Jørgen Lehnemann Prenslev

Tak for din vejledning omkring kirkebøger i Sydslesvig fra 1940 og 1950erne.

Jeg har ikke på nogen måde relation til de personer, som jeg godt kunne tænke mig vished for er døbt i en dansk kirke i Sydslesvig. Lad mig kalder det almindelig nysgerrighed.
Derfor vil jeg nok ikke kunne forvente, at dåboplysninger vil blive udleveret til mig.

Men tak din orientering om hvordan man praktiserer "systemet". 

Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev