Fynske skifter kan nu findes online

Startet af Mette Fløjborg, 31 Okt 2013 - 07:45

Forrige emne - Næste emne

Mette Fløjborg

Landets fæster og godsskifter med navneprotokoller har længe været online. På www.familysearch.org og på www.wadschier.dk. Men indtil nu har de ikke været søgbare.

DIS-Odense har i samarbejde med DIS-Danmark lavet en database, hvor vi er startet med at indtaste navneregistre til de fynske godsers fæster og skifter. Indtil nu er det blevet til ca. 31.000 fæster og skifter for perioden ca. 1690-1850. I databasen kan søges på flere forskellige felter og det er ikke nødvendigt at vide hvilket gods eller anden skiftemyndighed, der tog sig af personens dødsbo. Det fortæller databasen dig!

DIS-Odense har lavet taste-skabelon, vejledning til indtastere og skaffet et korps af frivillige, der har indtastet navneprotokollerne, mens andre har sat GPS-positioner på stednavnene, så vi også kan se på et landkort hvor vores forfædre boede.

Arne Feldborg fra DIS-Danmark har lagt øre til vores ønsker og ekstra ønsker. Han har til fulde opfyldt dem alle i en fantastisk database, som nu lægges online på DIS-Danmarks hjemmeside til fri afbenyttelse for alle slægtsforskere med fynske aner.

Der er i øvrigt ingen der siger, at der kun skal være fynboer i databasen - andre landsdele må hjertens gerne begynde også - der er plads til hele landet...

Hjemmesiden kan findes på flere måder:
http://navneregistre.dis-danmark.dk/faeste_skifte/
www.slaegtogdata.dk - nederst på forsiden under DIS-Navneregistre
www.slaegtogdata.dk/kilder - DIS-Navneregistre
www.dis-odense.dk - knappen Fæster og skifter
www.faesterogskifter.dk

Siden er langtfra færdig. Lige nu er cirka halvdelen af de fynske godsskifter tilgængelige. Senere kommer fæsterne med og også købstædernes skifter.

Vi har lavet en video om at bruge databasen på www.youtube.dk, søgeord 'Fæster og skifter'.

Rigtig god anejagt og god fornøjelse med arbejdet med til at sætte kød på slægten.
- vi taster videre!

Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.dis-odense.dk
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Anelle Cosedis

Hej Mette,

STORT tillykke med det flotte projekt. Det vil bestemt være noget, jeg kan bruge fremover. ;D ;D ;D

De venligste hilsner
Anelle

Mette Lund

Hej Mette

Fantastisk flot arbejde!

Mvh.
Mette

Kaj Arne Jørgensen

Til lykke med det flotte resultat, som jeg vil glæde mig til at bruge.

Link direkte til videoen  http://www.youtube.com/watch?v=XIDmeanZQ9Q


Citatde fynske godsers fæster og skifter

Er der tale om alle godser og skifter i de gamle amter, Odense og Svendborg ?
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj


Mette Fløjborg

Kære alle!
Tak for de rosende ord. Jeg må indrømme, at databasen er blevet meget bedre end jeg havde turdet drømme om, da vi fik idéen for et halvt år siden.

Venlig hilsen Mette
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Jette Olsen

Hej Mette

Utrolig flot arbejde, glæder mig til at se om jeg har held med mig i databasen.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Thestrup-Bjørn

FORNEMT arbejde  :D

Nu behøver vi f.eks. ikke at bruge oceaner af tid med Daisy i den forbindelse
- der er sørme også lavet links direkte til de rette godsarkivalier.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Laila Olsen

Det er bare helt til guldmedalje. Smukt, smukt arbejde - og MANGE tak fra os
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Anne-Birgitte Larsson

Tak til alle Jer, der har lavet dette store arbejde.
Med en enkel søgning fandt jeg nu min 4 x tipoldefar Eiler Struch, hvor vi før ikke vidste hverken hvornår eller hvor han var død. 
Mange tak for den store hjælp.
Venlig hilsen fra Anne-Birgitte Larsson 
Venlig hilsen
Anne-Birgitte Larsson
www.aliceogasmus.dk
Slægter Danielsen, Bech-Holm, Mentz, Thomsen, Rasmussen, Fischer (Slagelse), Struch