uforståelig tekst vedr. Franz Pedersen, aarslev, 1785

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 25 Okt 2013 - 08:45

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg vil meget gerne have hjælp til at få styr på en tekst i kirkebog 1737-1797, aarslev sogn, sønderhald herred, Randers amt, opsl. 275.

Ud for  1785, den 27. May står: Franz Pedersen, enkemand fra ......  resten kan jeg ikke tyde.
I samme forbindelse -  mener jeg - står der Karen Franzdatter af ......   resten kan jeg ikke læse.

Jeg har tidl.  - via - Family Search fået oplyst,, at Franz Pedersen den 23.7.1785 skulle være viet til Anne Sørensdatter, Aarslev sogn.  (Det var en  bekræftelse af dette, jeg søgte.  Det stemmer bare ikke med opsl. 275.    Er det muligt at finde en løsning ?

Dagny Salomonsen

Bent Christensen

Hej Dagny

Jeg er ikke sikker på stednavnet ved Franz Pedersen, men jeg mener der står:
Fredagen d. 27 may blev Franz Pedersen enkemand fra Sperring og Karen Jensdatter af Hørning i kirken viede.

Hilsen
Bent Christensen

dagny elisabeth salomonsen

Hej Bent.

Mange tak for dit svar.   Med hensyn til stedet, KUNNE det være Skørring, et af de nærliggende sogne.  Men pigen er Karen Jensdatter,  og så savner jeg stadig vielsen fra Franz Pedersen og Anne Sørensdatter, der også skulle være sket i 1785, men den 23.7.   Det er jo imidlertid et spørgsmål, der hører hjemme i andet forum - og jeg siger dig mange tak for hjælpen med at tyde teksten, der drejer sig om en vielse i maj 1785.   (Det er da forvirrende, at der er 2 Frantz Pedersen'er, der bliver gift med så korte mellemrum i 1785 i samme sogn)

Tak for hjælpen
Dagny