Hvad er familienavnet?

Startet af Henrik Krohn, 24 Okt 2013 - 10:49

Forrige emne - Næste emne

Henrik Krohn

Hej

Jeg har et problem med et familienavn. Jeg tror selv at jeg har stavet mig frem til Smitzer, men jeg har set navnet oversat til alt mellem Schmidtzer og Switser på dansk demografisk database. Så nu ville jeg høre hvad I andre kommer frem til.

FT-1834, Købstad, Svendborg, Faaborg købstad, Klostergade, opslag 4, matr 222

KB, Svendborg, Salling, Faaborg, 1833-1845, opslag 138, nr 4 Hans datters konfirmation

KB, Svendborg, Salling, Faaborg, 1833-1845, opslag 164, nr 16 Hans copulation med ?, tror der står Maren Johansdatter, men det ligger lige på grænsen af hvad jeg kan tyde indtil nu.

KB, Svendborg, Salling, Faaborg, 1822-1833, opslag 50, nr 16 Hans datters dåb

Det kan også bare være at man dengang ikke havde en helt fast stavemåde af et navn, lige som hans alder også varierer alt efter hvor man kigger.

Med venlig hilsen
Henrik Krohn

Pia Odgaard

Ved ikke om det kan hjælpe dig, men jeg har læst at man ikke skal tage sig så meget af stavemåden, da man ikke tog det så højtideligt dengang. Det kan variere meget, alt efter hvem der har skrevet det.
Mvh. Pia Odgaard

Thestrup-Bjørn

#2
Det ville dog have været rart, hvis man lige havde fået mandens navn og erhverv - det er ikke altid, man har tid til at gå "hele vejen" til AO.


Er det denne person fra DDA?


Samtlige personer i husstanden
Svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Faaborg Købstad, Klostergade 222, 2. fam, , FT-1834, C0162

Mads Madsen Switser 62 Gift  Dagleier. logerende  
Marie Sophie Matine Switser 10 Ugift  Hans Datter

-----------------

Ved vielsen 1840 har FamilySearch parret som følger:

Mads Smidsen og
Maren Johansdtr.


- og her et helt anderledes navn, også fra DDA:


Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Faaborg, Kirkestræde, 224, FT-1845, B7983

Mads Manitszer 73 Gift  dagleier Neidof pr Lybek  
Maren Johansen 49 Gift  hans kone Dernese sogn, Svendborg Amt  
Hans Jensen 24 Ugift  huusfaderens stedsøn, malersvend, logerende Horne sogn, do Amt [Svendborg]  
Hans Hansen 49 Gift  matroes Faaborg  
Marie Neulvig 48 Gift  hans kone Svendborg  
Kasper Hansen 10 Ugift  deres søn Faaborg  

-----------

Trods meget divergerende alder må det være dem også her:

Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Kirkestræde, No 224, 284 F1, FT-1850, D3647

Mads Schmitzer 70 Gift  Dagleier, Huusfader Hanover  
Maren Hansdatter 56 Gift  hans Kone Dirnese [Diernæs] Sogn, Svendborg Amt  
Josephine Petersen 4   deres Pleiebarn Faaborg  

[at fødestedet her angives som Hannover, kan blot betyde f.eks. Kongeriget Hannover, det er ikke nødvendigvis Stadt Hannover]
-----------------


Husk en anden gang at linke til andre tråde med samme familie.

Her er en - https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=66485.0
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Henrik Krohn

#3
Ja det er ham, og det er lige præcis der problemet er. Jeg kunne godt giver hans navn, men så ville angive det som Mads, han var dagleier og boede i Faaborg i 1834. Mellemnavn og efternavn er ulæsligt og varierende. Har fundet hans datter og ham selv i to andre FT med varierende efternavne.

Hans datter i DDD:

Svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Sønderrode, Holgegaden [Holkegade] No 33, 34, FT-1850, D3647

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Marie Sophie Smidtser    24   Ugift       Tienneste Pige [Tjenestepige]   Faaborg

Tror også det er ham her, selv om alder ikke passer med folketællingen fra 34:

Svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Kirkestræde, No 224, 284 F1, FT-1850, D3647

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Mads Schmitzer    70   Gift       Dagleier, Huusfader   Hanover


mvh
Henrik Krohn


Thestrup-Bjørn

#4
Husk lige at se min sidste tilføjelse i mit tidligere indlæg!


-----

HVAD står der ved hans død?

-----

- og her kaldes datteren pludselig for Maren (ikke Marie!)


Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Faaborg Kjøbstad, Grønnegade 348, forhus, 1, FT-1880, B0129

Maren Sophie Svitzer 58 Fraskilt separeret fra karethmager Roohn  Faaborg 

[er navnet Roohn her ikke også forkert?]

--------------------

Dejligt, at så mange har orket at renskrive flere folketællinger; men en stor skam, at så mange navne fejltydes.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Henrik Krohn

#5
Jo det er også forkert. Som du nok kan gætte så er det måske den første Krohn i danmark af min familie. Han kommer måske fra Hörner-Kirchen i Slesvig.

Jeg har ikke fundet hans død endnu....mine øjne bløder af formeget KB læsning  ;D men jeg arbejder på det.

Har iøvrigt også set Marie (Maren) opført som Johanne (Hendes mor), ved dåben af hendes første eller andet barn. Så en herlig familie med masser af stavefejl.

mvh

Henrik Krohn

Thestrup-Bjørn

#6
Så ofrede jeg alligevel lidt tid på sagen..


Jeg ser navnet i Fåborg som følger:

Ved vielsen 23.12.1814 til Anna Johanne Rasmusdatter
– meget tydeligt = SCHMUSEN (så den tror jeg mest på!).

Ved datterens fødsel 1824 - Schmusen

Ved datterens konfirmation – Schmidser

I FT1834 (på AO) - Smitzer

Ved vielsen 1840 – Smidsen
(Maren Johansdatter er for øvrigt et fruentimmer dvs., at hun før vielsen har født mindst eet barn)


Da der står så mange i'er, kunne hans rette navn måske endda være Schümsen (altså med tysk y)

Et sted i kirkebogen så jeg, at et Y i familienavnet var rettet til et i.


Iflg. FamilySearch findes der Schmusen i Helsingør; men FS skriver bl.a. aldrig ü (tysk y)
– så dette kunne meget vel  være Schmüsen.

Ved Marie Sophies og Krohns datter dåb (1860 ao-opslag 82) kaldes Marie Sophie for Smydser
– netop med Y = ü

-------------

I FT1880 Grønnegade (AO-opslag 63) ser jeg datterens navn som Svitzen
– og hendes fraseparerede mand som Krohn!
Men her har optælleren da klokket i det, for hun hedder jo ikke Maren Sophie, men Marie Sophie.
Når fornavnet tilsyneladende er hørt forkert, er hendes efternavn helt sikkert også.

I de originaler, jeg tjekkede, så jeg INGEN steder navnet som Switzer eller Svitzer.

----------------

Som daglejer i en købstad mener jeg, han skulle løse borgerskab – du må til Landsarkivet i Odense og finde borgerskabsprotokollen.
Den plejer at angive nøjagtigt fødested – af og til også nøjagtig fødselsdato.

Prøv også lokalhistorisk arkiv i Fåborg.

-------------------------------------------

Tilføjelse

Jeg tror ikke, du skal klandrer familien for de mange fejl.

Kirkebogsføreren og FT-optællerne er dem, der har fejlet (og glemt at se på navnebevis).
- jeg så bl.a. at der blandt døde mænd (fra 1850 og frem) var indskrevet utrolig mange døde kvinder!


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Henrik Krohn

Mange tak for den store hjælp. Det efternavn var lige lidt udover hvad en nybegynder som mig kunne finde udaf.
Iøvrigt tak for den meget lærerige måde du svare på, det giver mig viden og ideer til at kommer videre når jeg får ligende problemer igen  :)

mhv

Henrik Krohn