Så virker JAVA vist også med AO

Startet af Lotte Bjørn Aagesen, 23 Okt 2013 - 09:17

Forrige emne - Næste emne

Anni Damkjær

Tak Niels Ole  :)

Gitte tak for dit link, men jeg ved ikke, hvor meget klogere jeg blev af dit link, for jeg er ikke så IT kyndig.

Hvis jeg forstår det ret, så har det noget med opdatering af certifikatet og Java at gøre (ret mig hvis jeg har læst det totalt forkert :-) ).

Men hvorfor har alle andre brugere så ikke problemer, kun nogen af os???

Jeg vil dog ikke gå tilbage til en tidligere udgave af Java, og så have "et hul" i min Java sikring, der kan blive udsat for hacking.

mvh
Anni

Gitte Johansen

#31
Der er absolut ingenting galt med LAWiever. Det er bare, så I kunne se, hvorfor der står det med digital signatur m.m.

PS. Og jeg ved heller ikke meget om IT, men så har man jo lige en søn, der kommer og fortæller, hvad man skal gøre!!
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anni Damkjær


Anni Damkjær

Jeg er utrolig glad for og imponeret over, at vi har så stort et projekt som AO, der foruden at være gratis, også kommer i stand ved hjælp af utrolig mange, dygtige frivillige, for at glæde os slægtsforskere.  :)

Nu kan det godt være, jeg er en sur gammel kone, som er irriteret over, hun ikke kan komme på AO, men nu er vi op til flere, der har sendt fejlmelding til AO, så hvor ville det være dejligt, hvis de skrev på deres forside, at der stadig var problemer med Java.

Hver gang man tjekker deres side, føler man, at de tror, at alt kører perfekt nu med Java.  :'(

mvh
Anni



Per Agerbæk

Hej

Det er vigtigt at security ikke er sat til very high, det kan rettes i security fanebladet på java kontolpanelet.

Hvis vinduet bare forsvinder, er det nok fordi LAViewer afslutter unormalt, men så kan man finde årsagen i LAViewer's logfil.
Logfilen ligger i %HOMEPATH%\.LAViewer\log

%HOMEPATH% er en såkaldt environmentvariabel som peger på brugerens "hjemmefolder". Hjemmefolderen er:
WIN XP: C:\Documents and Settings\<brugernavn>
Nyere windows: C:\Brugere\<brugernavn>

men det nemmeste er at åbne en stifinder og så kopiere %HOMEPATH%\.LAViewer\log ind i adressefeltet .

Åbn filen log.text og gå til bunden af filen og se om der står noget der ligner dette

2013-10-22 19:35:55,634 [AWT-EventQueue-2] ERROR dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:224] - LAViewer enden in error
java.lang.NullPointerException
   at java.net.URLDecoder.decode(Unknown Source)
   at dk.sa.ao.LAViewer.loadParameters(LAViewer.java:860)
   at dk.sa.ao.LAViewer.init(LAViewer.java:207)
   at dk.sa.ao.LAViewer.<init>(LAViewer.java:189)
   at dk.sa.ao.LAViewer$2.run(LAViewer.java:222)
   at java.awt.event.InvocationEvent.dispatch(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue.dispatchEventImpl(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue.access$200(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue$3.run(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue$3.run(Unknown Source)
   at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
   at java.security.ProtectionDomain$1.doIntersectionPrivilege(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue.dispatchEvent(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForFilters(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForFilter(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.run(Unknown Source)

Ja, jeg ved godt der er en stavefejl, men hintet er "LAViewer enden in error". Kopier linjerne og sæt dem i et indlæg, så skal jeg forsøge at finde en løsning.

Med venlig hilsen
Per Agerbæk
Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Leif Sommerdal

Jeg kører Windows8 og java 7.45.

Alt kører fint her, så det er formentlig ikke Statens Arkiver, der har problemet.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Per Agerbæk

Hej

Bare for at præcisere:

Der er IKKE problemer med java, heller ikke med java 7 update 45. Der er ingen grund til at geninstallere java, hvis den er installeret ok og verificeret på java.com. Genstart af computeren er også spild af tid.

Det eneste der generelt kan blokere applikationen er hvis java security er sat til very high.

Det kører på min Linux, min Windows 7 og min Mac.

Men, som det fremgår af tråden, så kan der sagtens være enkelttilfælde som forhindrer den i at køre.

Med venlig hilsen
Per Agerbæk
Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Anni Damkjær

Hej Per

Min security er på High.

Jeg har to: Log.txt.1 og Log.text.2.

Jeg kan ikke åbne dem, da jeg åbenbart ikke har det program, der skal bruges til åbning  :-\

mvh
Anni

Bodil Sørensen

Hej Per,
Nedenfor har du min log for LAViewer. Håber du bliver klogere af det, og jeg er spændt på at høre dine kommentarer.
Mange hilsner Bodil

2013-10-24 13:27:39,803 [AWT-EventQueue-2] ERROR dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:235] - LAViewer enden in error
java.lang.NullPointerException
   at java.net.URLDecoder.decode(Unknown Source)
   at dk.sa.ao.LAViewer.loadParameters(LAViewer.java:906)
   at dk.sa.ao.LAViewer.init(LAViewer.java:217)
   at dk.sa.ao.LAViewer.<init>(LAViewer.java:199)
   at dk.sa.ao.LAViewer$2.run(LAViewer.java:233)
   at java.awt.event.InvocationEvent.dispatch(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue.dispatchEventImpl(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue.access$200(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue$3.run(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue$3.run(Unknown Source)
   at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
   at java.security.ProtectionDomain$1.doIntersectionPrivilege(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue.dispatchEvent(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForFilters(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForFilter(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.run(Unknown Source)
Mange hilsner
Bodil Sørensen

Bent Mortensen

2013-10-24 10:22:15,749 [javawsApplicationMain] INFO  dk.sa.ao.util.UserSettings[UserSettings.java:187] - C:\Users\Bent\AppData\Roaming\Utilis\AOV\ao.xml
2013-10-24 10:22:15,782 [javawsApplicationMain] INFO  dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:225] - $Id: LAViewer.java 477 2013-10-23 00:17:59Z pagerbak $
2013-10-24 10:22:15,915 [AWT-EventQueue-2] INFO  dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:859] - loadparameters start
2013-10-24 10:22:15,932 [AWT-EventQueue-2] INFO  dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:933] - loadparameters end
2013-10-24 10:22:15,933 [Thread-14] INFO  dk.sa.ao.OpslagStatusUpdater[OpslagStatusUpdater.java:24] - Start status update
2013-10-24 10:22:16,069 [Thread-14] INFO  dk.sa.ao.OpslagStatusUpdater[OpslagStatusUpdater.java:39] - Finished status update
2013-10-24 10:27:33,488 [javawsApplicationMain] INFO  dk.sa.ao.util.UserSettings[UserSettings.java:187] - C:\Users\Bent\AppData\Roaming\Utilis\AOV\ao.xml
2013-10-24 10:27:33,522 [javawsApplicationMain] INFO  dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:225] - $Id: LAViewer.java 477 2013-10-23 00:17:59Z pagerbak $
2013-10-24 10:27:33,660 [AWT-EventQueue-2] INFO  dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:859] - loadparameters start
2013-10-24 10:27:33,675 [AWT-EventQueue-2] INFO  dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:933] - loadparameters end
2013-10-24 10:27:33,679 [Thread-14] INFO  dk.sa.ao.OpslagStatusUpdater[OpslagStatusUpdater.java:24] - Start status update
2013-10-24 10:27:33,830 [Thread-14] INFO  dk.sa.ao.OpslagStatusUpdater[OpslagStatusUpdater.java:39] - Finished status update
2013-10-24 10:27:35,593 [Thread-15] WARN  org.apache.axis.utils.JavaUtils[JavaUtils.java:1285] - Unable to find required classes (javax.activation.DataHandler and javax.mail.internet.MimeMultipart). Attachment support is disabled.
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Bodil Sørensen

Yderligere information:
Jeg kan se, at når jeg har klikket på en kirkebog for at hente den, kommer der en boks med downloading application. - Der kommer imidlertid ingen grøn bjælke, hvor man kan se, at filen downloades, men der kommer bare den kasse, hvor jeg bliver bedt om at klikke run.
Jeg har lige prøvet via min mands computer, hvor java også er sidste opdatering, og da blev jeg opmærksom på, at der jo kommer en grøn bjælke, når filen downloadew. Boksen med run-beskeden kom også på hans computer, og der var ingen problemer med at hente filerne ned uanset om vi gik ind via Crome eller Explorer.
mvh Bodil
Mange hilsner
Bodil Sørensen

Per Agerbæk

Hej Bodil

Det er lidt mærkeligt. Jeg skal lige vide lidt mere ...

Et par linier før ERROR linjen er der en INFO linje, ca. sådan
2013-10-24 14:45:54,995 [javawsApplicationMain] INFO  dk.sa.ao.LAViewer - $Id: LAViewer.java 477 2013-10-23 00:17:59Z pagerbak $
jeg skal bare have dig til at verificere, at der efter $ID: LAViewer.java også står 477 i din logfil.

Så vil jeg også gerne have indholdet at den ViewImage.aspx (evt. ViewImage.aspx.jnlp afhængig af browser), du får når du vælger kirkebogen, eller FT.

Umiddelbart ser det ud som om referencen til kirkebogen mangler, men det forekommer lidt mærkeligt at kun du har det problem.

Med venlig hilsen
Per
Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Per Agerbæk

Hej Bent

Har du også problemer? Jeg fandt ikke yderligere indlæg fra dig i tråden.

Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Bodil Sørensen

Hej Per,
Her får du lige de linjer, som jeg tror, du beder om. Og her siger den jo også, at den ikke kunne læse startfilen.
Mange hilsner Bodil

2013-10-24 14:42:17,448 [javawsApplicationMain] INFO  dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:225] - $Id: LAViewer.java 477 2013-10-23 00:17:59Z pagerbak $
2013-10-24 14:42:17,550 [AWT-EventQueue-2] INFO  dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:859] - loadparameters start
2013-10-24 14:42:17,567 [AWT-EventQueue-2] ERROR dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:889] - Failed reading the startfile
Mange hilsner
Bodil Sørensen

Per Agerbæk

Hej Bodil

Åh, en anden fejl, der i den sidste linje.

Må jeg få de linjer, der kommer lige efter og som ikke starter med dato og tid.

Og så din ViewImage.aspx fil.
Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Bodil Sørensen

Hej Per,
Jeg vedhæfter her et skærmdump, der viser dialogboksene, når jeg forsøger at åbne en kirkebog. Du spørger om min ViewImage.aspx fil. - Hvor finder jeg den?


Er det dette, du har brug for?:

2013-10-24 14:42:17,448 [javawsApplicationMain] INFO  dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:225] - $Id: LAViewer.java 477 2013-10-23 00:17:59Z pagerbak $
2013-10-24 14:42:17,550 [AWT-EventQueue-2] INFO  dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:859] - loadparameters start
2013-10-24 14:42:17,567 [AWT-EventQueue-2] ERROR dk.sa.ao.LAViewer[LAViewer.java:889] - Failed reading the startfile
java.lang.NullPointerException
   at java.io.File.<init>(Unknown Source)
   at dk.sa.ao.LAViewer.loadParameters(LAViewer.java:870)
   at dk.sa.ao.LAViewer.init(LAViewer.java:217)
   at dk.sa.ao.LAViewer.<init>(LAViewer.java:199)
   at dk.sa.ao.LAViewer$2.run(LAViewer.java:233)
   at java.awt.event.InvocationEvent.dispatch(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue.dispatchEventImpl(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue.access$200(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue$3.run(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue$3.run(Unknown Source)
   at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
   at java.security.ProtectionDomain$1.doIntersectionPrivilege(Unknown Source)
   at java.awt.EventQueue.dispatchEvent(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForFilters(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForFilter(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
   at java.awt.EventDispatchThread.run(Unknown Source)

[vedhæfting slettet af admin]
Mange hilsner
Bodil Sørensen

Per Agerbæk

Hej Bodil

Det er en svær nød at knække.

Når du bruger Internet Explorer havner ViewImage.aspx i midlertidige internetfiler, og er smadder besværlige at finde.

Et sidste (desperat) bud. Prøv at slette dine Midlertidige Internet filer.

Prøv evt. med Firefox, måske virker det der, hvis ikke, så er adgangen til ViewImage.aspx meget nemmere.
Med venlig hilsen
Per Agerbæk

John Nielsen

Hej

Adsbøl sogns kirkebøger virker alle og der er indhold i ASPX, så det er ikke der.
AO har længe haltet lidt, så den somme tider taber tråden, og man må genindlæse.
Det sker systematisk når man skifter op fra landsogn til København i FT.

Hilsen John Nielsen

Bodil Sørensen

Hej Per
Jeg har forsøgt at fjerne de midlertidige internetfiler, og det gav heller ikke resultat.
Du foreslog så Firefox, så den har jeg nu installeret og vupti, så kan jeg også hente kirkebøgerne - ih, hvor blev jeg glad. Jeg var jo helt ved at fortvivle, over ikke at kunne komme på AO.
Tak for din indsats.
Mange hilsner Bodil
Mange hilsner
Bodil Sørensen

Per Agerbæk

Hej Anni

De kan åbnes med Notepad. Du kan evt. omdøbe log.txt.1 til log.txt, så starter Notepad automatisk, når du dobbeltklikker på filen.

Men, det undrer mig at du ikke har en log.txt, da LAViewer som noget af det allerførste starter med at skrive til loggen.

Filosofien med filnavne er at den nyeste og aktuelle logfil hedder log.txt. Når den når sin max størrelse slettes den ældste, log.fil.2, og nr 1 omdøbes til 2 og den aktuelle til 1 og der kommer en ny log.txt.
Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Anni Damkjær

Hej Per

Jeg tør snart ikke rode i mere, som jeg ikke har forstand på.

Jeg kan ikke se Notepad nogen steder, det er enten wordpad eller notebook.

Men efter jeg rodede i det med at omdøbe eller åbne og aner ikke, hvad pokker jeg fik lavet, så kommer det frem, du efterlyser her i tråden, vi skal sende til dig, altså det kom frem i en boks, der dukkede op, efter at jeg havde forsøgt åbne kirkebøgerne igen og havde trykket på Run.

Men jeg aner ikke, hvordan jeg laver et screen dump eller hvad det hedder, så jeg kan vedhæfte det her. Jeg kan kun finde ud af at lave et screen print og sætte i word.

Boksen indeholder de samme oplysninger, som i lægger ind herinde, blot er de første skriverier ikke med. Boksens tekst starter først ved:

java.lang.NullPointerException

Puh, jeg må vist hellere vente og se, om AO får lavet noget ved det, så jeg ikke ødelægger for meget  :'(

mvh
Anni