Anders Sørensen, f. 28. april 1850 på Adselbølgaard, Lindknud

Startet af Hanna Ammitzbøll, 18 Okt 2013 - 09:30

Forrige emne - Næste emne

Hanna Ammitzbøll

Jeg efterlyser videre skæbne for Anders Sørensen, født 28. april 1850 (Lindknud Kirkebog 1836-1855, opsl. 17,3).

Jeg har fundet ham flg. steder:

FT 1850:
Anders er ikke født ved tællingen

FT1855:
Ribe, Malt, Lindknud, Debel Bye, En gaard, 1, FT-1860, B7639
Navn:                                 Alder:   Civilstand:                      Fødested:
Søren Sørensen Vig    52    Gift   Gaardmand, huusfader    Vorbasse Sogn
Kirsten Sørensdatter        29    Gift   Husmoder                   Hejnsvig, Ribe
Søren Sørensen     8    Ugift barn                       Her i sognet
Anders Sørensen       5    Ugift barn                      Her i sognet,
Mette Kirstine Sørensdr.   3    Ugift barn                      Her i sognet
+ 4 tjenestetyende

FT 1860, et hus i Kragelund, Bække:
Anders Sørensen   46 Gift   Jordbruger HuusfaderHeinsvig Sogn
Ane Kirstine Jensdatter   45 Gift   hans Kone               Lemb Sogn
Jens Andersen                   11 -   deres Børn               Her i Sognet
Søren Andersen     4 -   deres Børn               Do
Ane Kirstine Andersen   13 -   deres Børn               Her i Sognet
Mette Kirstine Andersen     7 -   deres Børn               Do
Johanne Andersen     2 -   deres Børn               Do
Anders Sørensen   10 -   Pleiebarn               Lindknud Sogn

FT1870:
Ribe, Anst, Bække, Asboe, en Gaard, 5, FT-1870, C2771
Navn:                                Alder: Civilstand:                                    Fødested:
Jens Lauritsen               32      Ugift    Huusfader, Jordbruger  Læborg Sogn
Mette Christiansen       66     Enke , Huusmoder                   Bække Sogn
Ingerborg Lauritsen     29     Ugift    Datter                      Bække Sogn
Anders Sørensen         19     Ugift    Tienstetyende                   Lindknud Sogn

Faderen havde kontakt med Anders, bl.a. for at aftale med ham om arv og hvad der skulle ske, når engang faderen døde.

Hans far var Søren Sørensen Vig, f. 30. marts 1802 i Østervig, Vorbasse, og moderen var Kirsten Sørensdatter, f. 7. juni 1825.
Han blev før sin 10-års fødselsdag plejesøn hos Anders Sørensen og Ane Kirstine Jensdatter i Kragelund, Bække. Jeg har ikke fundet ud af, om der er slægtsfællesskab (drengens og plejefaderens navne er ens)

Med venlig hilsen
Hanna Ammitzbøll

Hans Poulsen



Hej Hanna

- Lægdsrullen vil sandsynligvis kunne hjælpe dig på vej

- Den store aldersforskel mellem de to biologiske forældre kunne tyde på, at Søren havde været gift før

- Havde børnene halvsøskende?

- Fik Anders' søskende og eventuelle halvsøskende børn? Hvem var faddere ved disse børns dåb?

Faderen havde kontakt med Anders, bl.a. for at aftale med ham om arv og hvad der skulle ske, når engang faderen døde.

- KIlde? Tid og sted for samtalen?

- Har du fundet forældrene og plejeforældrene i folketællinger senere end 1870? Dukker Anders op dér?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanna Ammitzbøll


Hej Hans.

Jeg tror, at lægdsrullen er en god ide.

Faderen havde ikke været gift før - og han havde heller ikke lyst til at blive det nu. (altså: ingen børn af første ægteskab).

Faderen er en kendt mand på egnen, og der er skrevet en del om ham. Oplysningen om samtalen er hentet fra lokalarkivets hjemmeside. Samme sted oplyses, at en ældre bror ikke turde vedgå arv og gæld. Der er kun disse to drenge.

Anders er ikke fundet hverken i forbindelse med moderens (hun flytter fra faderen), faderens eller plejeforældrenes folketællinger.

Jeg læser nu, at en af Søren Sørensen Vigs sønner rejste til Amerika. Er der nogen muligheder for at finde ham i den forbindelse, hvis det er ham, det drejer sig om.

Hilsen
Hanna

Hans Peter Christiansen

Hej Hanna.

Her er der en hvor navn, alder, tid og sted passer - men murer?

Navn:   Sørensen, Anders   Stilling:   Murer
Alder:   19   Bestemmelsessted:   N. York
Kontrakt nr.:   12300   Forevisningsdato:   3/22/1870
Sidste oph.sogn:   Ribe   Sidste oph. amt:   Ribe
Sidste oph.sted:   Ribe   Bestemmelses land:   USA
Bestemmelses by:   New York City   Bestemmelses stat:   New York State
Skibsnavn:   Indirekte
IDkode:   I6971S1201
Mvh HP

Hanna Ammitzbøll

Hej Hans.
Anders er nævnt i folketællingen 1870 som 19-årig tjenestetyende, så det er nok ikke så sandsynligt, at det er ham.
Min kilde, professor P. S. Vig, Blair, Nebraska, fortæller i " Fra Ribe Amt 1915-1918", at den unge mand sandsynligvis tog til Utah - og at det var Anders, der emigrerede. Broderen Søren blev gårdejer i Gilbjerg, Hejnsvig.
P. S. Vig nævner ikke, at Faderen aftalte noget med Anders.
Hilsen fra Hanna

Hans Peter Christiansen

#5
Hej igen.

Jeg havde haft kig på ovenstående Anders Sørensen, men viste den ikke p.gr.a.  stillingen: Murer.

Men da du nævner, at der er en af sønnerne der rejser til USA, syntes jeg lige at jeg ville vise den.

Var murer noget man stod i lære som i 1870 – eller var det noget man kaldte sig hvis man havde muret lidt?

Måske kaldte han sig det for at få større chance for job?

Men vi er selvfølgelig ude i rent gætværk.
Mvh HP