Johan Christopher Schneevoight, Viborg, 1700-tallet

Startet af Isabelle Schou, 16 Okt 2013 - 00:28

Forrige emne - Næste emne

Isabelle Schou

Hej alle,

Er der mon nogen, som sidder inde med oplysninger om følgende person(er):

Johan Christopher Schneevoight
Bøssemager
Født: omkring 1731 (hvor vides ikke)
Død: efter 1787 (hvor vides ikke) *

* hans død/begravelse er ikke fundet i hverken Viborg Domsogn, Viborg Gråbrødre eller Viborg Sortebrødre.

Han er ifølge FT-1787 gift med en Margaretha Ernestina:

Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Wiborg, Ste.Michels Gade 4, , FT-1787, C6963
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Johan Christopher Sneevogt    56   Gift   til Leje boende Huusfader    det Wiborgske Regiments Bøssemager   
Margretha Ernstina    52   Gift   hans Kone      
Frantz Sneevogt    27   Ugift   deres Barn    Bøssemagersvend   
Benedicta Johanna    13   Ugift   deres Barn      
Augusta Elisabeth    10   Ugift   deres Barn


Deres søn Christopher Friderich Frantz Schneevoight (o1760-1826) er gift med Maria Magdalena Fuhrmann (1763-1849), datter af Henrich Jacob Fuhrmann og hustru Anna Magdalena Meng.

Jeg håber på et mirakel :-)

De bedste hilsner
Isabelle Schou

Hans Poulsen



Hej Isabella

Nygårds Sedler har mange med navnet Schneevoight, og der er rig variation i stavemåden. Den mest enkle er Snefogt.

Din Johan Christopher Schneevoight er blandt personerne i Nygårds Sedler.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Knud Hansen

Hej Issabelle.
Se Skjern Kirkebog Løvskal by, Middelsom Herred, der finder du ham, men det er en træls kirkebog at leder i.
Venligst
Knud 8600

Erik Brejl

Nu ved jeg ikke, om det kun er Johan Christoffer Schneevoigt du søger, men hvis det også gælder sønnen så ses i:

Viborg bys borgerbog:
lbnr.932 side 191
Christoffer Frederik Frants Schneevoigt
borger 9.4.1793 som bøssemager.
død Løvskal i Skjern sogn 19.4.1826, 66 år
søn af bøssemager Johan Christoffer Schneevoigt og Margrethe Ernestine.
I smedelauget 1791-1797.
gift Viborg domkirke 15.10.1789 med Maria Magdalene Fuhrmann, død Løvskal Skjern sogn 28.1.1849, 86 år.

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Isabelle Schou

Mange tak for svar og info  :)

Jeg har allerede været igennem Nygårds Sedler, men har ikke ledt efter Johan Christopher Schneevoight i Skjern kirkebog, da jeg formodede, at han var død i Viborg, ligesom sin hustru Margaretha Ernestina, som blev begravet 13-12-1787.

Hendes begravelse ses i kirkebogen for Viborg Domsogn i sektionen "Garnisons Tilførsler (Sjællandske Regiment), som dækker perioden 1778-1790.

Jeg vil straks kaste mig over Skjern kirkebog igen for at kigge efter Johan Christopher Schneevoight.

Jeg mangler stadig at spore Margaretha Ernestinas ophav. Her skal bemærkes, at sønnen Christopher Friderich Frantz Schneevoight og hustru Maria Magdalena Fuhrmann er søskendebørn. Maria Magdalena Fuhrmann er døbt 23-8-1763 i Thorning sogn, datter af Heinrich Jacob Fuhrmann og hustru Anna Magdalena Meng, som begge menes at være født i Tyskland og døde i Rusland. Dette har jeg ikke fundet dokumentation på.