Werkaschinski, Sorinsk- stednavne i Ural

Startet af Sofie Petersen, 14 Okt 2013 - 00:31

Forrige emne - Næste emne

Sofie Petersen

Jeg sidder i øjeblikket og transskriberer nogle erindringer fra 1. verdenskrig på Østfronten, skrevet af en mand fra Rejsby sogn.
Forfatteren blev taget til fange af russerne i 1916 og sendt til Ural. De fleste stednavne har jeg kunnet finde på Google med nutidig stavemåde, men det kniber med de ovenstående og et navn mere, vistnok Trojschatka.
Han arbejdede i skoven i området omkring Asja, hvor disse byer må ligge, og hvis man sammenligner med forholdene i Sibirien, som de er skildret i "Jeg har ikke flere patroner" af Mathias P. Høeg, slap han nådigt fra den tid.
DEt er for øvrigt interessant, at han og hans medfanger ikke er interesserede i at komme i den lejr sø for Moskva, hvor pastor Jensen forsøgte at samle de dansksindede sønderjyder.
ER der nogen, der enten kan fortælle hvor man kan finde navnene, eller eventuelt ligefrem ved hvad de står for?
DEt er så utilfredsstillende ikke at få de sidste spørgsmål opklaret, når man gerne vil gøre det ordentligt færdigt, inden det kommer længere ud. 
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk


Inger Buchard

Jeg tror, at Werkaschinski kan være = 55.4406,65.8100 (Pichugino): Pichugino, Vargashinskiy, Пичугино

Et Sarinsk finder jeg 53.7275,84.9300 (Zarinsk): Zarinsk, Zarinskaya

Trojschatka: 55.2667,57.3500 (Troychatka)
Indenfor en radius af 10 miles fra Troychatka ligger Verkhnyaya Asha

Ideerne er hentet via
http://www.jewishgen.org/communities/LocTown.asp

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Sofie Petersen

Tak skal I have- så er der noget at gå videre med.
For øvrigt var den originale henvendelse til krigsfangerne om lejren i Jurjef Polski på russisk og dansk indsat bagest i erindringerne- man føler historiens vingesus. Utroligt, at han har fået den med hjem- hjemrejsen, som han selv skulde sørge for, tog 2 måneder.
Det er ikke min familie, men da der også findes en fyldig brevsamling bevaret om familiens og sognets tildragelser helt fra ca.1920 til ca. 1962, synes jeg, at jeg kender den helt godt. Familien har været gode "skrivere".
Jeg glæder mig til at vise erindringerne til de yngre mennesker, der har det svært med håndskrift!
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk