Margrethe Wigelsdatter f 1725 Volstrup

Startet af S Hoel, 12 Okt 2013 - 14:39

Forrige emne - Næste emne

S Hoel

Hei!

En av mine tipper; Margrethe Wigelsdatter (Magrethe Vigelsen) født ca 1725 i Kretrup, Volstrup giftet seg med Anders Nielsen 20.jan 1754 i Volstrup. Et par steder på nett finner jeg at hennes foreldre er Wigel Nielsen og M.Poulsen (?). De hadde barna; Else 1758, Karen, Maren 1754 og Niels 1760.
Margrethe giftet seg på nytt i 1773 etter at Anders døde.

Mer vet jeg ikke!? Er det noen som har forsket mer på Margrethe og hennes foreldre/familie?


Jeg vet også ingenting om Anders Nielsens foreldre, evt søsken etc.
Anders Nielsen ble førdt 1729 i Øksenhede, Volstrup, Døpt 17.09.1729, og død 1773 (Gadholt).



Er takknemmelig for alle kommentarer/opplysninger!

Mvh
Steven H.



Egon Hansen

Hej.
morsomt at "møde" een af sine fjerne slægtninge.
Det kniber nok lidt af få bekræftiget de ældste data, da Volstrup Kirkebog først begynder i 1725, og hverken Margrethes Wirgilsen eller Anders Nielsens dåb er i kirkebogen.
Jeg har selv fundet dem  i Familysearch, og de er jo desværre ikke altid særligt pålidelige, men de øvrige oplysninger de bringer, Vielse og børn, også Margrethes 2 ægteskab med Peder Thomsen (Møller .navn eller erhverv?) og det barn de får sammen i Gadholte,Understed sogn, Kirsten.
Margrethe er nok blevet enke igen før  1787, selv om Peder var mange år yngre.
Margrethe skulle være død i Ørtoft 1808.
Der er et skifte efter Anders Nielsen i Sæbygaards skifteprotokol, fol 378b. boets aktiver 11 rdl ,gælden 27 rdl. Margrethes værge er hendes svoger ,Niels Laursen i Gadholte, formynder for børnene, Peder Olsen, Gadholte.
Alle tre underskriver skifteprotokollen med fulde navn, altså har Margrethe lært at skrive!
Min Ane, er parrets yngste søn Niels Andersen.Hvem er din linie?
Mvh Egon

S Hoel

Hei!

Jeg regnet med at det skulle bli vanskelig å finne mer info, men jeg tenkte, om jeg hadde litt flaks, så kanskje noen visste noe mer...

Min ane er fra deres andre barn; Else Andersdatter...  :-)

Mvh
Steven H.


Egon Hansen

Desværre er der ikke "konfirmerede" i Volstrup kirkebog før efter 1814, så vi kan heller ikke ad en vej få at vide hvor og hvornår Margrethe og Anders er født.
Måske har den som har lagt familien ud, har regnet med at deres opholdssted ved vielsen også var deres fødested, men for Anders Nielsens vedkommende passer det ikke, netop denne kirkebog er meget tydelig med dåbs børnenes navne. for Margrethe er det mere tvivlsomt da kirkebogen førs begynder 1725, og hun kunne være døbt kort før.
Jeg  naturligvis også gerne vide mere om Margrethe og Anders Nielsen. Prøv at lægge din oplysning fra nettet ud, altså kilden eller hvor du har læst det.
Måske er der andre som ved noget
Hvor længe er det siden at du "blev Nordmand?
Mvh Egon.