Info søges om Ane Sofie Hansen af Aagerup (født ca. 1858)

Startet af Jane Hansen, 11 Okt 2013 - 18:05

Forrige emne - Næste emne

Jane Hansen

Jeg håber at nogen kan hjælpe mig lidt her :) Jeg søger oplysninger om Ane Sofie Hansen fra Aagerup, Roskilde. (Muligvis Tølløse, Holbæk)

Ane Sofie Hansen er min tip-oldemor, og er en linje af familien som vi aldrig har kendt noget til. Jeg er forholdsvis ny til det med slægtsforskning, men har fundet mange spændende detaljer om andre sider af familien. Men Ane Sofie er et blankt kort. Jeg har hverken været i stand til at finde hende i kirkebøgerne eller folketællingerne. Der findes masser af personer med det navn, så det eneste jeg har haft at gå efter er de oplysninger givet i hendes datters dåbsattest.

Ane Sofie Hansen fik en datter uden for ægteskab ved navn Hansine Bernedine Hansen. I Aagerups kirkebog står Hansine opført som født d. 14. marts 1895. Eneste oplysning om forældrene er moderens navn Ane Sofie Hansen, og at hun var 37 år ved fødslen og fra Aagerup.

Hansine flyttede senere til Samsø, da hun selv fik et barn uden for ægteskab. Af en folketælling fra 1921 står der at Hansine er født i Tølløse Sogn, Holbæk. Jeg har dog også tjekket Holbækområdet for informationer, uden held.

På forhånd mange tak for hjælpen :)

Anne Mortensen

Hej Jane

Husk altid at oplyse kirkebog og opslagstal til dine data - jeg finder ikke Hansine f. 14.3.1895 i Ågerup ?

Du nævner FT 1921 også her er et opslagstal velkomment.

Du kender oplysningerne  - men vi vil også gerne se  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Hansine er født:

Holbæk
Ågerup 1892-1914
opslag 69
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jane Hansen

Mange tak Anne, man stirrer sig nemt blind i alle de oplysninger og glemmer det hele som nybegynder :P Jeg kan også se at jeg har angivet den "forkerte" Ågerup da den både er under Roskilde og Holbæk. Kirkebogen, som Hansine står opført i, er fra Ågerup, Holbæk.

Kirkebogen er Holbæk, Merløse, Ågerup, 1892-1914, Opslag 69. (Håber det er rigtig skrevet :) )

Folketællingen fra 1921 er Holbæk, Samsø, Besser, 2 Matrikel 6 e, Thorup, , FT-1921, C2986

Anne Mortensen

Da der ikke er opslags nr. til ddd.dda kunne du vælge at vise:

holbaek, Samsø, Besser, 2 Matrikel 6 e, Thorup, , FT-1921, C2986
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Laura Jensen   30/7 1863      Husmoder   Jordemoder   Mesinge Sg. Odense
Rasmus J. Jensen   13/6 1874      Husfader      Onsbjerg
Gunnar Ingolf Jensen   1/8 1912      Barn      Kjøbenhavn
Hansine Hansen   14/3 1895      Tyende      Tølløse Sg. Holbæk
Peter Martin Hansen   2/9 1919      Plejebarn      Koldby
-------------------------------

Hansine er konf. i

Holbæk
Tølløse 1901-1913
opslag 66
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Ved konf. er noteret at Hansine tjener hos Jens Larsens Enke, Nyby

Se FT 1906
Landsogn
Holbæk
Tølløse
opslag 71
hvor Hansine er pleiebarn hos Ane Kirstine Larsen
----------------------------------------

holbaek, Merløse, Tølløse, Nyby, 1, 1, FT-1901, D6655
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Ane Sofie Larsen   18520212    E   Husmoder   Landbruget   Tølløse Sogn Holbæk Amt
Hans Peter Larsen   18791005    U   Søn   Gaardbestyrer   Tølløse Sogn Holbæk Amt
Niels Anders Larsen   18860511    U   Søn      Tølløse Sogn Holbæk Amt
Hansine Bernhardine Hansen   18950310    U   Plejebarn   Fattighjælp   Aagerup Sogn Holbæk Amt
Marie Christiansen   18400422    U   Væverpige   Fattighjælp   Aagerup Sogn Holbæk Amt
Niels Peter Jensen   18820603    U   Tjenestekarl   Landbruget   Tølløse Sogn Holbæk Amt
Ane Kirstine Jensine Holt   18860528    U   Tjenestepige   Landbruget   Grandløse Holbæk Amt
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jane Hansen

Ej hvor er det fantastisk Anne. Ingen af os vidste at Hansine havde været plejebarn. Tak for at du gravede lidt i det :) Inden min farmor døde (Hansines søn's kone) fortalte hun os meget om familien, så vi havde noget at huske. Men ikke at Hansine havde været i pleje. Tværtimod går familiehistorien på, at Hansines mor Ane var den, som sendte Hansine til Samsø, da hun blev gravid. Så Ane må næsten med sikkerhed have figureret i Hansines liv. Med mindre hun da er blevet forvekslet med en anden Ane senere hen. (Det er ikke utænkeligt)

Måske den ene "Ane" i huset, som du fandt til folketællingen, kan være den Ane vi søger? I den folketælling fra 1921 hvor Hansine figurerer på Samsø, der står hendes søn (Peter Martin Hansen) også anført som plejerbarn, på trods af at han er Hansine's søn. Det må jeg lige se nærmere på :)

Jane Hansen

Ved nærmere eftersyn, så kan det nok desværre ikke være en af de to Ane'r i husstanden. Alderen er for langt fra en cirka fødselsdag i 1858.

Anne Mortensen

Hansine og søn  ses i

Samsø
Koldby 1916-1928
opslag 15

Har du lagt mærke til at plejefaderen, Tølløse Sogn er en af fadderne ?
Også en fru Anna Larsen, Koldby Kaas  (familie ?)
----------------------

Sønnen er født og døbt i ovennævnte sogn, men er også indført i kirkebogen
Roskilde
Borup 1918-1928
opslag 6
da hun må have boet der 10'månedersdagen for fødslen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jane Hansen

Ej ja, spændende med faderen! Det passer meget godt med fortællingen om, at ingen ville have noget med Hansine at gøre da hun blev gravid. Så hendes plejefar er nok en af de få, som ikke har fornægtet hende helt.

Hansine giftede sig senere hen med en samsing i 1926 ved navn Lars Peter Larsen. Hansine fik flere børn, og skabte sig en familie på Samsø. Jeg har fundet et par Samsø-slægter, som fører tilbage til Hansine. Men slægtstræerne slutter altid ved Ane, så jeg er nok ikke den eneste, som har gravet lidt, og ikke fundet noget :)

Jeg har en vag formodning om, at Ane muligvis er den Ane Sofie Hansen, som er opført i Grandløse kirkebog år 1851-1888 (Holbæk amt, Merløse herred) opslag 62. Hun er den eneste med samme navn og omtrentlig fødselsdag, som jeg har kunnet finde i nærområdet. Grandløse sogn støder op til Aagerup sogn, og jeg kan se af Folketællingen Holbaek, Merløse, Tølløse, Nyby, 1, 1, FT-1901, D6655 at Hansines plejefamilie havde en tjenestepige fra Grandløse. Så måske de har haft kontakt til folk fra Grandløse.
Jeg har dog ikke kunnet finde noget som helst som underbygger min teori om, at netop den Ane Sofie Hansen er Hansines mor.

Christian Grøndberg

Hej Jane,

Jeg står selv i nogenlunde samme situation som dig:

- Jeg leder efter en Ane Sophie Hansen.

- Hun er født ca. 1857.

- Dette årstal er udledt af kirkebogen ved dåbsindførelsen af en uægte datter, født i Nyrup, Stenmagle Sogn, Sorø Amt (på amtsgrænsen til Holbæk Amt). Stenmagle, KB 1870-1880, opslag 66, nr. 12: 26. juli 1876, "Moderen er 19 Aar". Den udlagte barnefader hedder noget så almindeligt som Niels Nielsen.

- Datteren er ikke at finde hos Ane Sophie i FT, men som plejebarn hos en anden familie (formentlig hos en af datterens faddere; Jørgen Larsen).

Da min foreløbigt eneste ledetråd er datterens dåbsindførelse i kirkebogen, har jeg ikke brugt så meget tid på min Ane Sophie.


Min pointe er ikke, at du lige netop skal kigge på min ane, men som du selv er inde på, så er der dusinvis med navnet "An% So% Ha%" i området med den omtrentligt korrekte alder. Det jeg har tænkt mig at gøre (når jeg engang atter sætter fokus på denne ane) er, at finde den faderskabssag, der formentlig er ført. Og det er også et forslag, jeg vil sende videre til dig.

Og så lige et andet råd; "af Aagerup" betyder ikke "født i Aagerup", men snarere "som i øjeblikket opholder sig i Aagerup".

Med venlig hilsen
Christian

Christian Grøndberg

#11
Nu kiggede jeg lige på min egen og har formentlig fundet hende via: datterens konfirmation og vielse (moderen nævnt) -> moderen i FT for Kvanløse pr. Holbæk (med fødesogn) -> KB for fødesognet Store Tåstrup pr. Holbæk.

Dvs. min Ane Sophie er sidst set i FT1890 for Kvanløse (i øvrigt kun et par sogne fra Aagerup) som 32-årig, og sidst nævnt som tjenende dér i 1895 (nævnt ved datterens vielse). Umiddelbart dukker hun ikke op på ddd for FT1901 i Kvanløse.

Jeg håber også, at du finder din ane.

Med venlig hilsen
Christian

Jane Hansen

Hej Christian

Jeg tror desværre ikke at det er "min" Ane Sofie. Men dejligt at du har fundet din Ane :)

Jeg har prøvet at finde Ane Sofie Hansen's død i kirkebøgerne for eventuelt at kunne finde flere oplysninger, men har desværre ikke kunnet finde hende. Jeg tvivler også på, at der er blevet kørt nogle faderskabssag fra da hun fødte Hansine. Så jeg er helt på bar bund.

Christian Grøndberg

#13
Citat fra: Jane Hansen [30426] Dato 14 Okt 2013 - 00:14
Jeg tvivler også på, at der er blevet kørt nogle faderskabssag fra da hun fødte Hansine. Så jeg er helt på bar bund.

Hej igen Jane,

Der blev som oftest kørt en faderskabssag (eller ind i mellem blev man enige om bidraget uden om systemet).

Med venlig hilsen
Christian

Jane Hansen

Hej Christian

Hvis at der var kørt en faderskabssag, ville den udlagte far så ikke stå anført i kirkebogen som en senere tilføjelse? Jeg har en anden i familien, som blev født uden for ægteskab. Her står der under anmærkningerne anført, at den pågældende person blev bedt om at bekræfte faderskabet. Det er dog en del år senere, end det her tilfælde.

Christian Grøndberg

Citat fra: Jane Hansen [30426] Dato 14 Okt 2013 - 11:20
Hvis at der var kørt en faderskabssag, ville den udlagte far så ikke stå anført i kirkebogen som en senere tilføjelse?

Nej, det blev ikke nødvendigvis skrevet i kirkebogen efterfølgende, hvis der var en sag (som der oftest var). Som en lille kuriøsitet, så står der endda i nogle (sjældnere) tilfælde én udlagt barnefader i kirkebogen, selvom der er kørt sag mod en helt anden mand.

Med venlig hilsen
Christian