Johanne Margrethe Pedersdatter - Præstø/Maribo amt

Startet af Jens Rasmussen, 11 Okt 2013 - 16:46

Forrige emne - Næste emne

Jens Rasmussen

Hvem kender Johanne Margrethe Pedersdatter, der sandsynligvis er født i Præstø eller Maribo amt?
Hun er min tipoldemor.

I 1860 føder hun som ugift Carl Edvard Hansen (KB; Maribo Brarup 1850-1890 opslag 19), med
udlagt barnefader forhenværende mejeribestyrer Frederik Blennarq.

Jeg har i FT kun kunnet finde én Johanne Margrethe Pedersdatter, der passer med hendes alder ved Carl Edvards fødsel (24 år). Det er fra DDD FT 1840 for Præstø, Baarse, Baarse By, hvor en J.M.P. anføres som 5 årig datter af Peder Jacobsen og Johanne Marie Jacobsdatter. Men jeg er ikke sikker på, at det er den rette.

Desuden har jeg fundet, at Carl Edvard Hansen døde i Nykøbing Falster i 1897 (KB, Maribo Nykøbing Falster 1896-1912, opslag 11).

Håber at nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Jens

Gitte Johansen

#1
Kan dette give noget?

Ikke fordi jeg tror, den unge mand er faderen, men måske familie og Vennerslund passer jo også meget godt.

Maribo, Falsters Nørre, Stadager, Sundby Skoledistrikt, Sundby, Vennerslund Hovedgaard, 8 - F4, FT-1860, D5780

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Johannes Henrik Ditlev Bach    43   Gift   Husfader. Mejeriforpagter      Schvangen Sogn, Slesvig !!
Marie Cathrine Frederikke. f. Blenner    45   Gift   Hans Barn      ??
Emilie Elise Margrethe Bach    11   Ugift   Deres Barn      Idestrup Sogn, Maribo Amt
Marie Frederikke Bach    9   Ugift   Deres Barn      Idestrup Sogn, Maribo Amt
Cathrine Charlotte Bach    6   Ugift   Deres Barn      Idestrup Sogn, Maribo Amt
Therese Sophie Bach    5   Ugift   Deres Barn      Idestrup Sogn, Maribo Amt
Julius Johannes Bach    2   Ugift   Deres Barn      Stadager Sogn, Maribo Amt
Edel Cathrine Eleonore Preur    22   Ugift   Mejerske      Toksværd Sogn, Præstø Amt
Johanne Margrethe Pedersen    25   Ugift   Tjenestepige      Nykøbing Falster
Kirsten Pedersen    24   Ugift   Tjenestepige      Tingsted Sogn, Maribo Amt
Ane Kirstine Rasmussen    19   Ugift   Tjenestepige      Stadager Sogn, Maribo Amt
Ane Marie Nielsen    23   Ugift   Tjenestepige      Tingsted Sogn, Maribo Amt
Ane Magdalene Larsdatter    21   Ugift   Tjenestepige      Nørre Alslev Sogn, MariboAmt
Karen Elisabeth Pedersen    23   Ugift   Tjenestepige      Stadager Sogn, Maribo Amt
Johanne Johansdatter    21   Ugift   Tjenestepige      Toreby Sogn, Maribo Amt
Joachim Frederik Claus Blenner    20   Ugift   Mejerilærling      ??
Christian Hansen    15   Ugift   Tjenestedreng      Ønslev Sogn, Maribo Amt
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen


Samtlige personer i husstanden
Sydslesvig, , Kosel, Dorfschaft Fleckebuy, Ksp. Kosel, Hüttener Harde, Abnahmehaus, Fl19c, Vz-1835, D3332

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Claus Detlef Blenner    77   Verheir.       Abnahmemann   
Cathrina Dorothea Möller    61   Verheir.       seine Ehefrau   
Maria Cathrina Friederika Blenner    20   Unverheir.       ihre Tochter   

I den originale folketælling for Stadager, står der, at hun er født i Kosel, Slesvig.

Det kunne være familie til barnefader, selvom der står Blennarq.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Hedal

Hej
Hvis du følger Johanne Margrethe i kirkebøgernes tilgangs- og afgangslister, vil du se, at hun er født den 25. september 1836 og døbt i Nykøbing kirke den 20. november 1836.
Mvh. Inge

Jens Rasmussen

Hej,

Tak Gitte og Inge for jeres svar. Jeg ser nærmere på det i løbet af weekend'en.

Det er interessant med Joachim Frederik Claus Blenner. Selv om han står som mejerilærling i 1860, hvor Johanne føder Carl Edvard, og hvor faderen står som "forhenv. mejeribestyrer".

Hvordan mon Carl Edvard får efternavnet Hansen?

Mvh
Jens

Gitte Johansen

Som jeg skriver længere oppe, tror jeg ikke det er mejerilærlingen, der er fader, men måske en slægtning, der meget vel kan hedde Hans Frederik Blenner. Det er et vildt gæt, men nok noget i den retning.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jens Rasmussen

Hej Inge,

Du må lige hjælpe lidt. Jeg kan se af tilgangslister for Brarup, at en Johanne Margrethe Pedersdatter bliver tilskrevet i sognet i 1860, men jeg har svært ved at læse mere (KB Maribo Brarup 1850-1890 opslag 201). Er der her du fandt hende? Hvor er henvisningen til fødslen i Nykøbing F., hvor jeg
har fundet registreringen af JMP. Hvordan kan jeg være sikker på, at hende der er født i Nykøbing F. er den samme, der selv føder Carl Edvard?
På forhånd tak.
Mvh
Jens

Inge Hedal

Hej Jens

Johanne Margrethe føder Carl Edvard i Brarup sogn i 1860.

Hun kommer til sognet den 1. maj 1860 fra Sundby (23½ år gammel). Det oplyses, at hun er
vaccineret 17. juni 1842. Se Tilgangsliste Maribo amt, Brarup sogn 1850-1890, opslag 201 nr. 16.
Sundby, som hun kom fra, ligger i Stadager sogn.

Afgangsliste fra Maribo amt, Stadager sogn: 1849-1879, opslag 106 nr. 19. Rejser til mejeriforpagteren på Wilhelmsdal.

Tilgangslisten i Stadager sogn 1849-1879, opslag 67, nr. 33:
(Året er 1858)
1 August Johanne Margrethe Pedersen, f. ved Nykjøbing 25 Sept.
1836, d. i Nykjøbing K. 20 Nov. s. A. vacc. 17 Juni 1842
af Købke, confirm. Tingsted K. 1851

Du finder hendes dåb i Maribo amt, Nykøbing Falster 1834-1846, opslag 41 nr. 27.
Du finder hendes konfirmation i Maribo amt, Tingsted 1842-1867, opslag 95 nr. 54.
Hendes data ved konfirmationen stemmer med tilgangslisten i Stadager.

Mvh. Inge

Jens Rasmussen

Hej Gitte,
Jeg kan forstå logikken i dit gæt at faderen skulle hedde Hans Frederik Blenner, men jeg synes, at det er mærkeligt, at han kun registreres som Frederik Blenner(q) ved Carl Edvard's fødsel.
Jeg er forholdsvis ny slægtsforsker, og det er første gang, at jeg støder på en "udlagt barnefader" i mit slægtstræ. Hvordan håndterer man det i slægtstræet (han er jo trods alt min tipoldefar, som om han åbenbart ikke har villet vedkende sig faderskabet)?

Hej Inge,
Tak for din uddybning.
Jeg har nu gennemgået alle dine henvisninger, og det stemmer meget godt.
Der er dog en ting, som ser lidt mærkeligt ud:
1.5.1860 flytter hun fra Sundby, Stadager sogn til Brarup sogn.
15.5.1860 flytter hun fra Stadager sogn til Wilhelmsdal.
2.8.1860 føder hun Carl Edvard på Wilhelmsdal i Brarup sogn.
Er der ikke noget galt her - eller er det mig, der ikke kan forstå det?

Mvh
Jens

Inge Hedal

Hej Jens
Hvor ser du, at der står:
15.5.1860 flytter hun fra Stadager sogn til Wilhelmsdal?
Jeg ser ikke datoen den 15. maj nogen steder.
Mvh. Inge

Jens Rasmussen

Hej Inge,

Undskyld, det er mig, der både ser og skriver forkert. Jeg læste, at hun var flyttet fra Stadager til Wilhelmsdal d.19.5.1860 og kom til at skrive d.15.5., men hun er opført som nr. 19, og flytningen er d.1.5.1860.

Mvh
Jens


Inge Hedal