Tid på AO

Startet af Niels Bjøreng, 19 Jan 2011 - 20:59

Forrige emne - Næste emne

Niels Bjøreng

Er det rigtigt, at man nu ikke længere bliver smidt af AO, blot man laver sig en kop kaffe?

Venlig hilsen

Niels Bjøreng

Arne Feldborg

Sådan har det ihvertfald været her i aften. Med Ao-Værktøj bliver man ikke engang smidt af selvom man lukker programmet ned.

Men lad os nu ikke glæde os for tidligt- Det kunne jo være en fejl.;-)
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Niels Bjøreng

Uha, bare det ikke er en fejl >:(

Vi krydser fingre- også for Danmark i håndbold.

Venlig hilsen

Niels  9400

Ulf J. Krarup

Til info!

20. januar 2011
Arkivalieronline uden log ind


Det er nu muligt at se kirkebøger og folketællinger på Arkivalieronline uden at logge ind som bruger først.

Statens Arkiver har fjernet log ind til Arkivalieronline. Det betyder, at du som bruger kan gå direkte ind på websitet og straks begynde at se i folketællinger og kirkebøger.

Brugerne vil heller ikke længere blive udsat for timeout, mens de er i gang med at benytte kirkebøger og folketællinger.

Der skal stadig benyttes log ind, når du skal bestille arkivalier i arkivdatabasen Daisy eller se dine personlige sider på www.sa.dk.
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Hans Poulsen


God formiddag Ulf

"..Det betyder, at du som bruger kan gå direkte ind på websitet og straks begynde at se i folketællinger og kirkebøger..".

Det var i sandhed nyt for mig. Tusind tak for den oplysning.

Som den tvivlende Thomas, jeg er, har jeg lige for en sikkerheds skyld prøvet Ulf-metoden - jeg valgte en helt tilfældig kirkebog, nemlig fra Aalborg amt, Kær herred, Hvorup sogn - og alt fungerede perfekt.

Min indsigt i it-edb-verdenen ligger på linje med en 3-årigs, men mærkeligt nok har jeg aldrig oplevet time out, som Niels og Arne omtaler her i tråden.

Venlig hilsen til alle i tråden
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

John Nielsen

Hej Ulf

Det var en god nyhed.
Så var min forudsigelse med at det ville tage en arkivars tid ikke helt ved siden af.

Så mangler vi bare den direkte adgang til filserveren, så der her i DIS kan linkes direkte til kirkebogssiden.

Hilsen John Nielsen

Arne Feldborg

Citat fra: John Nielsen Dato 20 Jan 2011 - 14:19
Så mangler vi bare den direkte adgang til filserveren, så der her i DIS kan linkes direkte til kirkebogssiden.

Ja det ville unægtelig være en god ting at få den mulighed til rådighed igen. Mon ikke de ting der i sin tid var begrundelsen for at man fjernede denne adgang efterhånden er faldet væk. Det ville jo også give mulighed for at gå direkte til de relevante opslag fra de indekserede kirkebøger på utilis.dk

Eksempel:
http://utilis.dk/aoindeks/170-3-010.htm
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Erling Haagh

Hej

Der kommer nok ikke direkte link til siderne, det er flere årsager til

Sikkerhedskonsulenter skyder det ned :-(

Serverne er ikke sat op på en måde så det kan lade sig gøre. Der er sket meget på serverside side at det har kunnet lade sig gøre, f.eks er er AO flyttet fra Landsarkivet til Rigsarkivet.

Hvis det er en service der tilbydes, så skal der tages hensyn til det, når der flyttes på data, i forbindelse med flere diske osv. så!!!!!!

Men der overvejes  er om der kan laves www.sa.dk/ao/enellerandenside?etelllerandet, men det kommer ikke i 2011.

Mvh Erling

Niels Bjøreng

Det ser efterhånden ud til, at fejlen er uoprettelig.

Herligt.

Hilsen

Niels 9400

Lars Erik Bryld

Citat fra: Erling Haagh Dato 21 Jan 2011 - 12:24
Men der overvejes  er om der kan laves www.sa.dk/ao/enellerandenside?etelllerandet, men det kommer ikke i 2011.

Mvh Erling

Tingene må selvfølgelig tage den tid budgetterne tillader.

Men en måde at lave direkte link til enkeltsider - for eksempel ved at åbne java-appletten direkte på den ønskede side - ville gøre, at for eksempel DIS-danmark eller DDD kunne konstruere en måde at indeksere siderne på uden at det skulle indbygges i en AO-model. Man kunne for eksemple lade DDD-resultaterne linke direkte til kilden.

Vi venter og håber - og jeg er i hvert fald glad for at slippe af med en af mine alt for mange logins.

Mange tak for opdateringen.

Lars Erik Bryld

John Nielsen

#10
Hej Arne

Åbningen af filserveren vil have mange positive effekter.

Det vil som du nævner gøre det muligt at anvende Utilis indeksene direkte.
Dette må i sig selv også føre til en øget interesse for at indeksere flere kirkebøger.
Der er allerede i dag omfattende dækning, Jylland ~ 30%, Fyn ~ 40% og Sjælland ~ 6% af de mulige før 1960.

Direkte links vil som jeg nævner gøre det nemmere her på DIS, men også mange andre steder, da man nu kan linke fra slægtsprogrammer og hjemmesider.

Det gør det også muligt at lave alternative visningsprogrammer.

Online indtastningsprogrammer ala Nygaard og Politiets registerblade vil også blive meget nemmere at lave.

Jeg glemte en ting, nem, direkte og stabil adgang til filerne vil stort set fjerne behovet for download og lokale kopier.

Hilsen John Nielsen

Arne Feldborg

#11
Citat fra: Erling Haagh Dato 21 Jan 2011 - 12:24
Serverne er ikke sat op på en måde så det kan lade sig gøre.

Undskyld mig, men det er altså ikke korrekt. Det er og bliver udelukkende et spørgsmål om teknik, om at lave en passende kobling. Der er ingen (uovervindelige) sikkerhedsaspekter i den sag.

Når det er muligt overhovedet udefra at hente filer fra serveren - og det er det jo dog - så er det også muligt at udforme et system der kan udforme links, der på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde kan hente de  enkelte billeder. Det er såmænd bare det vi be'r om.

Argumenterne for dette er velkendte, så dem vil jeg ikke gentage her, men blot henvise til de to foregående indlæg.

Og, hvad skulle de sikkerhedsmæssige problemer iøvrigt være. Der ligger da i forvejen masser af materiale på Statens arkivers servere der frit kan downloades.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Erling Haagh

Nu er det sådan at filserveren er placeret sådan, at der ikke kan linkes direkte fra nettet, for så åbnes der til et område, som vi ikke må, det er rigtig alt kan lade sig gøre, men er der anmærkninger fra sikkerhedstest, så kommer rigsrevisionen efter os, hvis vi ikke retter ind  >:(

Der er ca. 5 TB på AO på 3 stk 2 TB diske, der bliver flyttet rundt på data når grænserne nås, sådan at samhørende data ligge sammen. Da AO-værktøjer blev lavet, var alle data på en disk, det har givet nogle udfordringer, at flytte rundt på data uden at ødelæge det for AO-værktøjer. Disse bindinger ønsker vi ikke at gentage. Så derfor, hvis der kommer en løsning (og det gør der nok), så bliver det noget som ikke binder AO.

Mvh Erling

Arne Feldborg

Citat fra: Erling Haagh Dato 23 Jan 2011 - 19:15
Nu er det sådan at filserveren er placeret sådan, at der ikke kan linkes direkte fra nettet,
Det er heller ikke nødvendigt. Jeg skrev jo netop at det ikke behøvde at være et direkte link. Der skal bare laves en kobling akkurat som der er i AOværktøjer og i OnLine viseren der gør det muligt at danne en unik URL til det givne billede.

Ellers læg da et spejl af de 5 TB på en position udenfor Firewall'en, så er alle problemer løst.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Erling Haagh

#14
Der kommer til at ske noget, jeg ikke hvad endnu, der er nedsat en arbejdsgruppe til at se på det, men jeg tror ikke på de store forandringer i 2011, men når der er nyheder så kommer det nok via brugerrådet eller via AO.
Men gode ideer er velkomne, det er ikke så meget hvad en ide koster at indføre, det er mere hvad koster det at vedligholde tiltagerne, der er problemet, men lad os se hvad det kan blive til  :)

Der kommer nok også mere end 5 TB på og det koster $$

Mvh Erling

Arne Feldborg

Tak for info. Bare lige en enkelt bemærkning:
CitatDer kommer nok også mere end 5 TB på og det koster $$

Hvis det bare er til et eksternt spejl, så kan det jo bare være nogle helt ordinære 1.0TB eller 1.5TB diske, de koster ikke alverden nu om dage. Hertil skal så naturligvis lægges serverkapacitet og strømforbrug.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Erling Haagh

Nu kan ordinære diske nok ikke holde til at leverer 400-500 GB til ca. 8.000 bruger med ca. 1.1 mil filer om dagen i 365 dage om året, så det holder ikke. Desuden har finans ministeret lavet aftale med leverendører om hvad vi må købe og til hvilken pris, så derfor kan vi ikke købe hos wupti el. Det billigste vi kan købe er ca. 4.000 kr. pr TB og hvis vi ikke skal løbe ind i de problemer som vi havde for et par år siden, så skal vi nok over 6.000 kr. pr. TB. Desuden skal der server til som finans ministeret også har lavet aftale om så $$

Der skal nok laves en eller andet form for adgang, men det bliver ikke direkte links.

Mvh Erling