Et alternativt tiltag.

Startet af Bent Jørgensen, 09 Okt 2013 - 18:12

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Kjellerup

Skal vi nu også til at forholde os til anonyme indlæg?


Ruby

Citat fra: Arne Feldborg [6966] Dato 22 Okt 2013 - 13:51
Citat fra: Helle Ruby [1036] Dato 22 Okt 2013 - 13:34
Og Lars - du har 2 profiler på DIS Forum - oprettet med en halv times mellemrum.
Bare lige for en ordens skyld: Det du skriver der er ikke korrekt. Lars' medlemsprofil har eksisteret siden 1998.

Det kan godt være Arne, men han har da to brugerprofiler, der er registreret "lørdag 02 10 2010" med en halv times mellemrum (ca.). Disse har han begge brugt til forsk. indlæg på forsk. tidspunkter.

Arne Feldborg

@Kirsten:
Det er der ingen der har bedt dig om. Jeg har viderebragt det som jeg har fået det, og det er så det. Hvis nogen vil kommentere indholdet, så står det dem frit for. Og ellers kan man ignorere det.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lars J. Helbo

Igen synes jeg, det handler mere om indholdet end om, hvem der skriver.

Og det er da et spændende spørgsmål, om DFS har fået tilladelse fra AO til at kopiere de scannede arkivalier?

Arne Feldborg

Citat fra: Helle Ruby [1036] Dato 22 Okt 2013 - 14:34
Det kan godt være Arne, men han har da to brugerprofiler, der er registreret "lørdag 02 10 2010" med en halv times mellemrum (ca.). Disse har han begge brugt til forsk. indlæg på forsk. tidspunkter.
Helt ærligt, hvor mange tror det det kan interessere.... Og lidt of-topic er det vel også.

De tidspunkter du kan aflæse er, hvornår de pågældende profiler er oprettet her i det nye forum. Og da der er tale om en maskinel overførsel fra det gamle forum kan det meget godt passe, at der kun er tre sekundes forskel (i praksis ville det slet ikke være muligt at oprette to konti så hurtigt manuelt).

Så vidt jeg kan se har Helbo inden for de seneste dage skrevet ca. 30 indlæg på sin brugerprofil, og formentlig også en hel del længere tilbage i tiden. Jeg leder stadigvæk efter den fejl der gør, at det ikke bliver vist korrekt.

Slut på det emne herfra.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Ruby

Citat fra: Arne Feldborg [185] Dato 22 Okt 2013 - 14:13
En bruger af DDA og AO, som ikke er oprettet her i Forum og derfor kun har læseadgang, har sendt mig følgende:

Ja man kan jo ikke lade være med at tænke over, om der mon er tale om en velkendt bruger, som meget gerne vil tages til nåde hos Arne.....og i foreningen i det hele taget. Nå, det var et sidespring.

Ruby

Citat fra: Arne Feldborg [6966] Dato 22 Okt 2013 - 14:44
Citat fra: Helle Ruby [1036] Dato 22 Okt 2013 - 14:34
Det kan godt være Arne, men han har da to brugerprofiler, der er registreret "lørdag 02 10 2010" med en halv times mellemrum (ca.). Disse har han begge brugt til forsk. indlæg på forsk. tidspunkter.
Helt ærligt, hvor mange tror det det kan interessere.... Og lidt of-topic er det vel også.

Jeps Arne - nu var det jo så dig selv, der syntes, at du ville skrive videre om det, så.....Men fint for mig at vi afslutter det emne. Der ER off-topic (sådan da), og da der tydeligvis er rod i systemet, vil jeg da gerne give dig arbejdsro. :-)

Arne Feldborg

#157
Nu synes jeg du er direkte uforskammet. Og iøvrigt har du jo selv flere gange meddelt, at du ikke ønsker at kommunikere med mig - det står dig frit for at lade være, i stedet for at komme med allehånde konspirationsteorier.

Jeg kunne have valgt at stille spørgsmålet som om det var mit eget. Men jeg valgte altså at gøre tydeligt opmærksom på, at det var noget jeg havde på anden hånd, og så kan enhver forholde sig til indholdet eller ignorere det.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lars J. Helbo

Citat fra: Dan Nicolaysen [16895] Dato 22 Okt 2013 - 12:34
Øh forresten Lars, du er jo ikke engang medlem af DIS Danmark, men hvordan kan du så udtale dig at et samarbejde kun er muligt så længe den konflikt findes. Det kan du kan ikke vide noget om og jeg har svært ved at se hvordan du kan udtale dig på DIS Danmarks vegne, med mindre du taler med nogle af dine FB venner omkring det, så kan du jo selvfølgelig godt. Jeg syntes da også det er imponerende du kun har skrevet 3 beskeder nogensinde, og har brugt alt krudtet på denne tråd indtil videre. Det er flot.

Citat fra: Helle Ruby [1036] Dato 22 Okt 2013 - 13:34Sludder Lars - vi er allerede mange, der bruger det! Og rigtig mange af os er oven i købet meget glade og tilfredse brugere!

Citat fra: Kirsten Kjellerup [16473] Dato 22 Okt 2013 - 14:05Hvad bilder du dig egentlig ind? Tror du ikke, der er andre seriøse indtastere i dette land end dem, du tilfældigvis kender til?

Med hvilken ret udtaler du dig overhovedet på KIP's, KIK's, DIS' osv.'s vegne? For det er det, du gør, selv om du af uransagelige grunde benægter det!

Det her er et interessant fænomen i denne type debatter: "Vi er mange der mener" og "Hvem udtaler du dig på vegne af?" Fornemmer jeg, at argumenter om sagen er ved at slippe op?  ;D

Ruby

Arne, Så du mit lille smil?

Nej, vi to har faktisk lavet en AFTALE om ikke at kommunikere med hinanden! Der er tale om en aftale, som du igen og igen har overtrådt.  Pyt - lad os blot atter stoppe kommunikationen med hinanden igen-igen.

Til Lars: Det taler sit tydelige sprog, at brugerne af DFS har rost Bettina til skyerne for hendes store arbejde med at indtaste en kirkebog på no time. Det er muligt at "bøllerne"  ;) (dette er også et SMIL) her mener, at arbejdet er spildt - det er vi så til gengæld mange glade og taknemmelige brugere af DFS, der mener, at det ikke er. For VI kan bruge det! TAK igen Bettina - og tab nu ikke modet!

Dan Nicolaysen

Tænk på hvor meget man kunne opnå indenfor dansk slægtsforskning hvis man brugte alt dette krudt på noget fornuftigt.

Jeg mener selv at have gjort rede for alle de grimme kommentarer og bemærkninger som denne post jo startede med. Har nu brugt alt for meget tid på dette, da frygtelig mange opgaver ligger og venter på mig hos DFS. Det ser også ud til vi nu går i ring om selv de mindste bagateller. Jeg vil bakke ud af dette forum nu, og fortsætte vores frivillige arbejde på at give slægtsforskere nogle gode værktøjer. Nu får vi at se hvad fremtiden byder, men sandheden er at vi pt vælter i nye indtastninger og vi har lige nu 273 registrede brugere som kan foretage indtastning. Det kan godt være dataene ikke kommer videre til KIK eller DDA, men i det mindste er de til glæde hos DFS og søgebar så snart de er indtastet - både hos DFS og andre system udbydere indenfor slægtsforskning som vil benytte sig af vores kommende API.

Husk: Vi vil stadig dele med alle. Der er jo tale om alm. indtastinger af officielle kilder, som alle og enhver kan sætte sig ned og oversætte hvis man vil (og kan læse det). Hos os er der ingen ophavsret på en oversættelse af en officiel kirkebog opslag eller folketælling. Den kan frit benyttes af alle til hvilken som helst formål. Har nu forstået at det ikke er sådan hos KIK. Det er synd at nogle ikke vil dele med os andre. Man skulle ikke tro at slægtsforskning og oversættelse af de gamle kilder er et område der kan skabe så megen debat og diskusion om ophavsret - slet ikke når man sidder med en tilladelse fra Statens Arkiver som siger det er ok at bruge deres data fra Dansk Demografisk Database - og tilladelse nævner ikke at det kun er DVD'en. Det er bare generalt deres data. Jeg føler lidt at det nok var spild af tid at få den tilladelse inden vi gik i luften. Det er egentlig ret utroligt. Hvad mon der er så specielt ved DVD'en kontra den nuværende database?

Nå, nu skal der altså arbejdes. Fortsat god dag til jer alle. God vind fremover.

Dan Nicolaysen

Ruby

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 22 Okt 2013 - 15:07
Det her er et interessant fænomen i denne type debatter: "Vi er mange der mener" og "Hvem udtaler du dig på vegne af?" Fornemmer jeg, at argumenter om sagen er ved at slippe op?  ;D

Hvad du fornemmer, skal jeg ikke kunne sige, men mht. "Vi er mange, der mener", så taler statistikken og bruger-tilkendegivelserne sit tydelige sprog. Der er på DFS indtil videre 273 registrerede indtastere, som i snit indtaster omtrent 1000 poster dagligt. Indenfor de sidste 24 timer har der været ca. 75.000 opslag, som er foretaget af ca. 6.000 forskellige brugere. Det må vist kunne kaldes en solid succes. Hvis du ikke er enig, så pyt... :-)

Vil man fra DIS Danmarks side modarbejde en succes som denne, så kan man da godt gøre det - bl.a. ved at kalde brugere og indtastere "useriøse". Men det forekommer mig - undskyld mig på forhånd - ikke specielt begavet. Glæd jer dog over, at der er kommet et nyt værktøj til gavn for de af os, der får noget ud af at bruge det.

Arne Feldborg

Citat fra: Helle Ruby [1036] Dato 22 Okt 2013 - 15:11
Arne, Så du mit lille smil?
Nej, vi to har faktisk lavet en AFTALE om ikke at kommunikere med hinanden!
Hvis du mener det er tilfældet kunne du jo starte med selv at overholde det.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ruby

Kære Arne - Det startede jeg faktisk også med, men du kan ikke forvente, at jeg blot skal ignorere dine indlæg til mig. Lad selv være med at svare på mine indlæg, så kommer det hele nok til at gå op i en højere enhed. Ikke mere fra mig til dig mere. Nu kan du svare mig, komme med påstande osv. Ikke et ord mere fra mig er til dig. Det tjener vist os begge bedst.

Lars J. Helbo

Citat fra: Helle Ruby [1036] Dato 22 Okt 2013 - 15:39
Indenfor de sidste 24 timer har der været ca. 75.000 opslag, som er foretaget af ca. 6.000 forskellige brugere. Det må vist kunne kaldes en solid succes.

Sagt på en anden måde: Der tjenes mange penge ved at stjæle og sælge andres arbejde  >:(

Ruby

Sludder - der bliver jo ikke tjent penge på dette her. Lad nu være med at sprede disse rygter, der ikke har bund i sandheden.

Ruby

Og nej, der er heller ikke tale om tyveri! Stop nu heksejagten altså!

Kirsten Kjellerup

#167
@Lars Helbo

Du skriver:
"Det her er et interessant fænomen i denne type debatter: "Vi er mange der mener" og "Hvem udtaler du dig på vegne af?" Fornemmer jeg, at argumenter om sagen er ved at slippe op?  Grin "

Den bemærkning rammer først og fremmest dig selv! Du har nemlig ingen seriøse argumenter imod DFS, selv om du nu gennem hele debatten har forsøgt dig med både det ene og det andet, inklusive uvederhæftige påstande.

Hvis du kun udtaler dig på egne vegne, og hvis du overhovedet ikke er interesseret i DFS, kan du jo bare blande dig uden om hele denne diskussion. Men det står jo lysende klart, at du har en stor interesse i at få nedsablet dette projekt. Det hedder også 'skjult dagsorden'.

Jens Viliam Froulund Villumsen

At jeg for nogle måneder siden meldte mig ud af denne forening med gyldighed ved årsskiftet har jeg hermed endnu en gang fået bekræftet, var en rigtig beslutning.
Min beslutning dengang var på grund af personfnidder, der bragte slægtsforskningen stærkt i baggrunden.
Og nu gentager billedet sig. Igen. Igen.
Er det så svært at forstå, at DIS er til for at styrke interessen for SLÆGTSFORSKNING?
TAK FOR DENNE GANG!
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Lars J. Helbo

Jeg synes nu nok, at jeg har to ganske væsentlige argumenter:

1. DFS har tydeligvis ikke orden i tilladelserne til at bruge indtastede data fra KIP og muligvis heller ikke scannede data fra AO.

2. Den måde, som DFS vil lave indtastning på, medfører spredning af kræfterne og dobbelt/spildt arbejde for indtasterne.

Kaj Arne Jørgensen

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 22 Okt 2013 - 16:55
dobbelt/spildt arbejde for indtasterne.

Lars, det argument har du brugt en del gange.

Hvis jeg forstår det rigtigt, så er det jo netop det DFS/Dan flere gange skriver,
at det skal foregå fra/i en fælles database.....så kan det da ikke være spildt !
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Kirsten Kjellerup

#171
@ Lars Helbo:

1) At der "ikke er orden i tilladelserne" er en påstand, som indtil nu ikke er dokumenteret på nogen måde.

2) Det er jo op til indtasterne selv at afgøre, hvor de vil lægge deres kræfter. Det kan ikke blive et argument mod DFS, at nogle vælger at indtaste på den pågældende hjemmeside.  

Bent Mortensen

Citat fra: Lars J. Helbo [
Sagt på en anden måde: Der tjenes mange penge ved at stjæle og sælge andres arbejde  >:(
/quote]
Nu nærmer vi os noget der er usmageligt, og nær ved at være injurie
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Ruby

Det har du nemlig helt ret i Bent!

Henny Odby Nielsen

#174
Citat fra: Arne Feldborg [185] Dato 22 Okt 2013 - 14:13
En bruger af DDA og AO, som ikke er oprettet her i Forum og derfor kun har læseadgang, har sendt mig følgende:

Jeg følger intereseret med debatten på Dis-Danmark og af forskelige grunde ønsker jeg ikke at deltage
Jeg ønsker dog at alt bliver belyst i denne sag, og derfor undre det mig at følgende ting ikke er blevet draget ind i debatten.

Jeg går ud fra at Dan Nicolaysen også må have en tilladelse fra AO til at have hentet alle indscannet kirkebogs sider og gøre dem til sine egne, på egen server se https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,60317.0.html
Ellers er det umuligt for dem at tilbyde indtastning, hvor en indtastet post bliver markeret på billede fil.
se deres video "Video demonstration på indtastning af kirkebøger."
http://www.danishfamilysearch.dk/video.

Ingen stiller spørgsmål ved at en dansk kulturskat, lavet af danskere i danmark, nu ikke kommer den danske stat til glæde
I for bindelse med reklame indtægt vil på sigt årligt 6-7 sifre beløb ikke være urealistisk
Dette betales der ikke dansk moms eller skat af, til gavn for bevaring af kulturskatte i Danmark



-------------------

For en ordens skyld er det ikke mig, der har skrevet dette anonyme indlæg. Men jeg kan fuldt ud tilslutte mig sidste afsnit:
"Ingen stiller spørgsmål ved at en dansk kulturskat, lavet af danskere i danmark, nu ikke kommer den danske stat til glæde
I for bindelse med reklame indtægt vil på sigt årligt 6-7 sifre beløb ikke være urealistisk
Dette betales der ikke dansk moms eller skat af, til gavn for bevaring af kulturskatte i Danmark."

Jeg havde det samme i tankerne, da jeg for nogle måneder siden ytrede mig i en eller to kommentarer i forbindelse med DFSs introduktion på Facebookgruppen Slægtsforskning.
Konsekvensen af min kommentar der har efter min opfattelse været til at tage føle på :)

Jeg har i de 8 år, jeg har slægtsforsket, været udmærket tilfreds med søgemuligheden på www.ddd.dda.dk og med arkivalierne på AO, og vil foreslå, at vi støtter op om de danske sites og det store arbejde, der lægges der både frivilligt og for skattekroner - der vel ret beset kunne anvendes lige så godt om ikke bedre på den danske ældrepleje, der desværre har mange store huller. Lad os få så mange skattekroner og momsindtægter som muligt i Danmark for at kompensere de udgifter, den danske stat har til Statens Arkiver.

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Hanne Fisker

Kære slægtsforskere, medlemmer, brugere og ikke mindst bestyrelsen.

Jeg må helt klart give Jens Viliam Froulund Villumsen ret!

Vi er slægtsforskere, og burde i den forstand byde andre tiltag velkommen, nu har jeg kun læst side 1 og må indrømme at jeg ikke forstår et pluk af denne tråd.

Første indlæg startede med at gøre opmærksom på denne hjemmeside som debatteres så livligt, jeg syntes det er synd at Bent Jørgensens indlæg blev reflekteret på denne måde, som jeg opfattede det ville han bare vide om andre kendte siden!

Nå ja, jeg er jo autist så det her har jeg nok også misforstået!

Hvad jeg derimod ikke har misforstået er hvor lidt der skal til før diskussionerne går mega højt.
Det er trist at man ved hjælp af en simpel forespørgelse hos DDA sikkert kunne have fået svar på  hvorvidt Dan Nicolaysen har eller ikke har, de fornødne tilladelser i orden!

Dernæst syntes jeg at Dans ide med at søge på et navn i flere kilder på engang, var overordentlig spændene, i stedet for at skabe en debat på denne måde, kunne  i jo evt. indgå et samarbejde med ham, det ville sikre at slægtsforskere fremover kunne finde tingene en del hurtigere end idag hvor vi skal søge i flere forskellige databaser.

Nå nej, det er jo rigtigt, i vil hellere diskutere end samarbejde.
Brug dog den energi i ligger i denne tråd på noget mere fornuftigt!

Og til alle jer der indtaster kilder, jeg er og vil altid være glad for jeres arbejde, det har gjort tingene nemmere for mig at finde de personer jeg har søgt i de originale kilder.
Tusind tak for jeres arbejde!

Hermed fik jeg for engangs skyld sagt hvad jeg mener, dette var første og sidste indlæg i denne tråd fra min side.

Med mange venlige hilsner til alle jer der har ydet, og stadig yder hjælp til andre slægtsforsker fordi i mener det er det rette at gøre.

Hanne Fisker


Bent Mortensen

Hvordan skal de skatte kroner komme ind, skal der være bruger betaling på AO.
Hvorfor al den kritik af noget programmerings arbejde der er mange gange bredere, end det vi har set til nu
Lad dog Dan tjene lidt for sit arbejde, med at lave en så super hjemmeside, til glæde for slægtsforskere
I hele verden,  hvorfor er der nogen der har ondt af han får det betale på den måde, hvad med DIS hjemmeside hvad har den ikke kostet, og hvad koster det ikke at vedligeholde den
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Ruby

(Kære Henny - en lille hurtig bemærkning, som jeg ikke ved, hvor jeg ellers kan aflevere, men som i øvrigt ikke har noget med denne tråds topic at gøre: Jeg er faktisk oprigtigt ked af at du forlod gruppen på FB dengang. Jeg ville efterfølgende gerne have givet dig lidt forklaring og yderl. detaljer, men jeg vidste ikke, hvor jeg kunne gøre det. Jeg synes, at tiden er forpasset til at gøre det nu - vil bare gerne have, at du ved, at jeg bestemt ikke ønskede, at du forlod gruppen)

Tilbage til sagen.

Bent, Dan og hans kone laver udviklingsarbejdet gratis. Reklamepengene går til at finansiere driften, hvilket pt. vil sige ca. 50% af driften. Dette blot lige, hvis du ikke har læst det længere oppe.

Lars J. Helbo

Citat fra: Kaj Arne Jørgensen [7368] Dato 22 Okt 2013 - 16:59
Hvis jeg forstår det rigtigt, så er det jo netop det DFS/Dan flere gange skriver,
at det skal foregå fra/i en fælles database.....så kan det da ikke være spildt !

Ja, men vi har jo allerede en fælles database - KIP - og derfor er det nødvendigt, at alle indtastninger samles her. Problemet er så bare, at DFS fungerer på en måde måde, så de ting der indtastes her, IKKE kan komme med i den fælles database.

... og det gør de vel at mærke alene fordi DFS ikke vil sætte sig ind i, hvordan tingene fungerer og ikke vil rette sig efter de etablerede spilleregler.

Med andre ord, hvis man indtaster via DFS, så vil ens indtastning IKKE komme til at indgå i den fælles database, og derfor er arbejdet spildt.

Lars J. Helbo

Citat fra: Kirsten Kjellerup [16473] Dato 22 Okt 2013 - 17:02
1) At der "ikke er orden i tilladelserne" er en påstand, som indtil nu ikke er dokumenteret på nogen måde.

Hvis du læser denne tråd igennem, så er det i hvert fald blevet tydeligt, at der blandt de ansvarlige er meget forskellige meninger om, hvad der er givet tilladelse til og hvad ikke. Det er for mig det samme som manglende orden i tilladelserne. Dertil kommer nu spørgsmålet om DSF har har fået tilladelse til at kopiere de scannede sider fra AO.

Det tvivler jeg alvorligt på, og det er jo også tydeligt, at DSF er tavs om det punkt.

Citat fra: Kirsten Kjellerup [16473] Dato 22 Okt 2013 - 17:02
2) Det er jo op til indtasterne selv at afgøre, hvor de vil lægge deres kræfter. Det kan ikke blive et argument mod DFS, at nogle vælger at indtaste på den pågældende hjemmeside.  

Folk må gerne spilde deres tid. Jeg advarer blot imod at indtaste på en side, som ikke bidrager til vores fælles projekt KIP.