Hans Hansen Schades fødselsdata??

Startet af Jan Ekstrøm, 07 Okt 2013 - 12:51

Forrige emne - Næste emne

Jan Ekstrøm

Jeg har forgæves forsøgt at finde

Hans Hansen Schades fødsels.

Han dør den 19. april 1741 81 år gammel
Sorø, Ringsted, Øde Førslev 1630-1814 opslag 644 venstre spalte.

Han må altså være født omkring 1660. Jeg har søgt plus/minus 10 år men intet fundet.

Han får en søn Rasmus i 1698
Sorø, Ringsted, Øde Førslev 1630-1814 opslag 180 øverst

Kan nogen hjælpe???

Hilsen
Jan Ekstrøm

Ole Dorch

Det er formentligt tale om Hans Rasmussen Schade af Simmendrup, som fejlagtigt ved sin død kaldes Hans Hansen Schade.
Min baggrund for denne påstand er en flere gange gennemgang af kirkebogen for personer med tilnavnet Schade og personer med navnet Hans Rasmussen (inkl undersøgelse af "faddere" o.lign ved dåbshandlinger).

Den eneste Hans Hansen som også kunne være en Schade er en betydelig yngre mand, som også er en søn af Hans Rasmussen af Simmendrup.

Fødested/tidspunkt for Hans Rasmussen Schade er mig bekendt aldrig fundet, men han har formentligt været gift flere gange og har mange børn.
Han har tilsyneladende heller ikke nogen sammenhæng med en lignende Schade-slægt omkring Stege mm.

Jeg håber da også på, at nogen med mere viden om denne slægt en dag dukker op (evt. via fundne skifter o.lign) . Jeg har nemlig fundet mange indicier på at Hans Rasmussen Schade også kunne være en af mine aner :-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jane Valkær

Hej Ole
Ved sønnen Rasmus dåb er det en Hans Rasmussens hustru, som bærer barnet.
Er der to Hans Rasmussen i sognet? Bare nysgerrig  ;)

Mvh
Jane

Jan Ekstrøm

Hej Ole! Tak for dit svar.

Jeg har fundet Hans Schades hustru Anna

Hun er afgået ved døden den 12.01.1752 77 år gammel

Sorø, Ringsted, Øde Førslev 1630-1814 opslag 650 (højre spalte)

Har du noget om deres vielse??

Hilsen
Jan Ekstrøm

Jane Valkær

Hej
Lidt at vælge mellem her:
Vielser:
a) 1678 blev Hans Rasmussen og enke Cathrine Albertsdatter viet - opslag 483 (1630-1814)
b) 1688 blev Hans Hansen viet til Lucie Lauritsdatter - opslag 487 - han døde 1688 (opslag 627)
c) 1693 blev Hans Rasmussen viet til Bierte Nielsdatter - opslag 489
d) 1693 blev Hans Hanssen viet til Kirsten Nielsdatter -opslag 489

Døbte:
1688 - Hans Hansens søn Olle - opslag 148 - muligvis b)
1688 - Hans Shades datter Lizebeth - opslag 148, nr. to på siden. Her er Lucie Lauritsdatter fadder.
1690 - Hans Shadis datter Mette - opslag 154. Her er Lisbet Shadis fadder
1692 - Hans Shadis datter Mette - opslag 160
1694 - Hans Shadis søn Laurits - opslag 168
1694 - Hans Rasmussen datter Kirsten - opslag 168
1696 - Hans Shades datter Ellen - opslag 175
1698 - Hans Shades søn Rasmus - opslag 180 - som omtalt tidligere

Som faddere optræder både en Hans Hansen, en Hans Rasmussen og en Hans Shade, men kun set Hans Hansen og Hans Rasmussen samtidig (da de begge vist var fra Førslev). Hans Shade optræder spredt gennem årene, men aldrig sammen med en af de andre Hans'erne.

Hans Hansen var vist af Førslev.
Hans Rasmussen var vist af Førslev.
På opslag 170 optræder der også en Hans Rasmussen fra Simendrup som fadder.
Hans Shade var vist af Simendrup.

Mvh
Jane

Jan Ekstrøm

Hej Jane!

Tak for det tilsendte.

Jeg ser dog ikke nogen vielse med Anna, så den må være senere??

Hilsen
Jan Ekstrøm

Jane Valkær

Hej
Jeg tror, at Hans Shade kom fra et andet sogn. Kan ikke få hverken nævnte Hans Hansen og Hans Rasmussen til at passe på din Hans Shade.

Derudover så tror jeg også, at Hans Shade har været gift før. Ellers har Anna været meget ung ved første fødsel i 1688 - ca. 13 år. Men han er ikke viet i Øde Førslev, hverken første eller anden gang - tror jeg  ;) - har ikke fundet nogen vielser i sognet, der kunne passe. Men selvfølgelig kan der være sket en smutter.

Har lidt mere:
Begravelser - kigget fra år 1680 til 1710:
1690 - Hans Shades yngste barn (Mette) - opslag 627
1692 - Hans Rasmussens hustru - opslag 628
1693 - Hans Rasmussen mister 3 døtre (Cidse, Magdalene og Margrete) - opslag 628
1693 - Hans Hanssens hustru - opslag 628
1694 - Hans Shades Rytter Niels Jensen - opslag 629 (var måske ryttergård)
1696 - Hans Rasmussen stedsøn Cristopher - opslag 629
1697 - Hans Shades datter Ellen - opslag 629
1701 - Hans Shades spæde datter - opslag 630
1704 - Hans Rasmussens (Simendrup) liden datter - opslag 631
1708 - Hans Hansens hustru - opslag 632

Mvh
Jane

Jan Ekstrøm

Hej Jane!

Jeg har ikke helt styr på datoerne omkring Mettes fødsel og død.

Hun bliver begravet den 19. februar - Jeg har ikke styr på dåben. Har du?

Hilsen
Jan Ekstrøm

Jane Valkær

Hej
1692 - Hans Shadis datter Mette - opslag 160

Hvilket årstal døde hun.

Den første Mette døde kort tid efter dåben.

Mvh
Jane

Jan Ekstrøm


Mette Hansdatter (Schade), født 1690 (A: Sorø H: Ringsted S: Øde Førslev 1630-1814 opslag 154).

Død den 19.02.1690 (A: Sorø H: Ringsted S: Øde Førslev 1630-1814 opslag 627 ("Hans Schades mindste Barn")


Jeg kan ikke tyde datoen for fødslen og kan ikke omsætte det "latinske", da min tabel kun går tilbage til 1700


Hilsen
Jan

Jane Valkær

Hej
Jeg var ikke klar over, at det var den "første" Mette, som du spurgte efter.

KB Sorø, Øde Førslev 1630-1814, opslag 154:
Den 5. søndag efter Hellig tre Konger (Ephiphania) = den 9. februar 1690

KB Sorø, Øde Førslev 1630-1814, opslag 627:
Den 19. februar 1690

Kalender:
http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm

Det latinske:
http://www.kkermit.dk/latinske%20ord.htm

Mvh
Jane

Jan Ekstrøm

Hej Jan!

1000 tak for det tilsendte. Alletiders.
Tak for hjælpen.

Hilsen
Jan Ekstrøm

Ole Dorch

Undskyld at jeg først vender tilbage til tråden nu.

Men jeg har først nu fundet tid til at gennemgå mine mange filer og notater om Hans Skade, og tillader mig så nu med bagrrund i disse, at fremsætte nogle konklusioner:

-Der nævnes i starten af kb en Hans Rasmussen af Førslev, som ikke er identisk med Hans Skade og som begraves i 1704. Flere af de tidligere indførsler som hvor der nævnes en Hans Rasmussen, har således ikke noget med Skade-slægten at gøre.

-I årene 1788-1704 kaldes den rigtige Hans for Hans Skade af Simmendrup. (Et enkelt sted kaldes han også Hans Rasmussen Skade af Simmendrup).
Men i løbet af 1704 (dvs. året hvor Hans Rasmussen af Førslev dør) og fremover, kaldes Hans Skade nu for det meste  "Hans Rasmussen af Simmendrup".
Tilnavnet Skade (Schade) ses derimod senere brugt af hans børn, dvs. mest sønnerne.

-Der nævnes også (som fadder) en Hans Rasmussen af Bierrede (Terslev sogn), men også han kan udelukkes, selvom han - eller rettere sagt hans hustru formentligt er familie?

-Andre personer som jævnligt er set som faddere (og som nok også er familie) er bl.a: Envold Rasmussen af Tjæreby,Terslev (sikkert gift med en søster til Hans Skade?), og Jesper Rasmussen af Simmendrup (ved ikke så meget om ham).


Med baggrund i disse konklusioner har jeg så opstillet en hypotese (med kommentarer), som jeg gerne ser afkræftet eller bekræftet:

-Før 1688 vies Hans Rasmussen Schade med Karen Lauritsdatter i et nabosogn.(Måske ikke hans første ægteskab?).
-1688 Døbes Hans Skades datter Lisbeth. (Hun er opkaldt efter Hans Schades moder eller søster?).
-1690 9 feb Døbes Hans Skades datter Mette.(Formentligt opkaldt efter sin mormoder?).
-1690 19 feb: Hans Skades mindste datter begraves.
-1692 Maria Bebudelsesdag: Døbes Hans Skades datter Mette.
-1694 Dom. Quasim: Døbes Hans Skades søn Laurits. (Formentligt opkaldt efter sin morfader. Lars Skade optræder også som fadder ved søsteren Karens dåb 1716).
-1696 Dom 11. Trin..:Døbes Hans Skades datter Ellen.
-1697 Dom 12 . Trin :Begraves Hans Skades datter Ellen.
-1698 Dom 8 p. Trin: Døbes Hans Skades søn Rasmus.(Kaldes også senere Rasmus skade).
-1701 Dom 1 p. Epiphan: Hans Skade er fadder, og kaldes her Hans Rasmussen Skade af Simmendrup.
-1701 Dom Oculi:Døbes Hans Skades datter Ellen.
-1701 16 marts: Begravet Hans Skades spæde datter.
-1702 Dom. Miseric: Døbt Hans Skades datter Dorte.
-1704 Døbt Hans Rasmussens datter Citzel. (Bemærk at Hans Skade efter den anden Hans Rasmussens død nu blot kaldes Hans Rasmussen af Simmendrup!).
-1704 20 maj: Begravet Hans Rasmussens liden datter Citzel.
-1705 Dom 10 p. Trin: Døbt Hans Rasmussens søn Peter. (Han kaldes senere Peder Skade / Peder Hansen Skade i kb).
-1706 HFest. Epiphan: Hans Rasmussens datter Lisbeth af Simmendrup optræder som fadder.
-1708 Dom 5 p. Trin: Døbt Hans Rasmussens datter Maria. (Hun vies med Steen Jensen i 1734 - hendes forlover var Rasmus Hansen (Schade) i Simmendrup.
-1710 12 marts: Begravet Hans Rasmussens datter Dorte.
-1712 14 maj begravet Karen Lauridsdatter af Simmendrup.
-1712 Dom 1 p.Trin trolovet og 6 p.Trin viet Hans Rasmussen og Anne Rasmusdatter af Simmendrup.
-1713 Dom Lætare: Døbt Hans Rasmussens søn Hans (en af fadderne er Mette Skade).
-1714 Nævnes Jens Skade og Rasmus Skade som faddere ved en dåb. Jens Skade kunne være en søn af Hans Rasmussen Skade fra et endnu tidligere ægteskab ?
-1716 Dom 1 p. Trin: Døbt Hans Rasmussens datter Karen.(Formentligt opkaldt efter faderens første kone Karen Lauritsdatter. En af fadderne var Lars Skade).
-1718 Dom 23 p. Trin: Nævnt fadder Anna Hans Rasmussens.
-1719 Dom 3 p. Trin: Nævnt som fadder: Anna Hans Skades af Simmendrup.
-1720 Jens Hansen Skade gift mand og rytter af Simmendrup publice absolveret som udlagt barnefader (opsl.723).
-1721 Trolovelse og vielse (Dom 5p. Trin) imellem Michel Nielsen og Mette Hansdatter af Simmendrup.(En af forloverne var Hans Rasmussen af simmendrup).
-1732 Peder Hansen og Margrethe Hansdatter af Simmendrup viet (opsl. 514). Forlover bl.a Rasmus Hansen Skade af Simmendrup.
-1734 Maria Hansdatter og Steen Jensen af Simmendrup viet (opsl. 515). Forlover bl.a Rasmus Hansen af Simmendrup.
-1748 Konfirmeret Rasmus Skades datter Karen Rasmusdatter af Simmendrup. (opsl.730) (Karen er formentligt opkaldt efter sin farmor)..

Jeg har kun lige opgivet opsl. nr. til kb, der hvor jeg lige har haft dem liggende, og jeg har heller ikke lige fået slået alle de latinske datobetegnelser op i kalenderen.

Derudover findes der en del dåbshandlinger hvor især Rasmus Schade, Peder Schade og Steen Jensen er flittige faddere hos hinanden, ihvertilfælde indtil sidstnævnte flytter til Freerslev med sin hustru ca. 1740.

Min tilgang til familien er iøvrigt via Maria Hansdatter og Steen Jensen.


mvh.
Ole Fabricius Dorch






Ole Dorch

Jane skrev: Ved sønnen Rasmus dåb er det en Hans Rasmussens hustru, som bærer barnet.
Der er tale om Hans Rasmussen fra Bjerrede i Terslev sogn.

Jan skrev: Jeg ser dog ikke nogen vielse med Anna, så den må være senere??
Ja Hans og Anna blev viet 1712.

Her 2 andre tråde om samme emne:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage;topic=22869.0

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,64634,66025#msg-66025


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jan Ekstrøm

Hej Ole!

Tak for det tilsendte!

Det vil jeg lige tage fat på.

Hilsen
Jan Ekstrøm

Jan Ekstrøm

Hej Ole!

Min tilgang til slægten er

Rasmus Hansen Schade, døbt den 14.08.1698 Dom. 8. Trinitatis (8. søndag efter Trinitatis) (A: Sorø H: Ringsted S: Øde Førslev 1630-1814 opslag 180).
Død den 08.02.1778 (A: Sorø H: Ringsted S: Øde Førslev 1630-1814 opslag 664 (højre spalte)).
Gift, den 06.10.1726 (A: Sorø H: Ringsted S: Terslev 1693-1743 opslag 134 (højre side)) med
Bodil Hendrichsdatter, døbt den 20.05.1709 (A: Sorø H: Ringsted S: Terslev 1693-1743 opslag 69). Død den 05.05.1782 (A: Sorø H: Ringsted S: Øde Førslev 1630-1814 opslag 666). Datter af Hendrich Albridthsen

Hilsen
Jan Ekstrøm