Fødsel og vielse af min tipoldefar Johan Bigler? Død i København 1818.

Startet af Leif Starinsky von der Recke Bigler, 04 Okt 2013 - 16:07

Forrige emne - Næste emne

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Jeg forsker i min egen slægt og har fundet frem til min tipoldefar, Johan Bigler, som var murermester og i 1799 boede Knabrostræde 117 i København. Den første begivenhed i hans liv jeg har dokumenteret er fødslen af hans og hans kone, Tomine Frederiche Olsens første fundne barn, Sofie Frederik(k)e Bigler, f. 6. april 1799 og døbt i Helligåndskirken 28. april s.å. Han fik i alt 7 børn (alle dokumenterede) hvoraf det sidste, Johan Casper Bigler, f. 1. juli 1818, er min oldefar.

Johan Bigler (altså ikke Casper) er fundet i FT 1801: Lavendelstræde 87 og boede i Rosengaarden 115 ved sin død (skifteprotokol).

Han døde d. 1. marts 1818 (skifteprotokol) eller 27. feb. 1818 (kirkebog f. Vor Frue sogn). Hans alder angives her til at være 46 år og han burde således være blevet født mellem 27. feb. 1771 og 1. marts 1772.

Jeg har ledt efter hans fødsel og hans vielse til Tomine, som burde have fundet sted mellem 1790 og 1798, i mange kirkebøger i det indre København, men intet fundet - selv om jeg har søgt på flere år både før og efter de sandsynlige.

Jeg har søgt på ham - med mange forsk. søgekriterier - i FamilySearch, men intet fundet. I familien siges det at Bigler-slægten stammer fra Østrig, men der kommer også mange Bigler'e fra Schweiz.

I det indvandrerregister der findes på nettet findes overhovedet ingen indvandrere med navnet Bigler.

Mit slægtstræ kan ses på  www.bigler.myheritage.com

Er der et venligt medlem der kunne foreslå andre steder jeg kan søge efter hvor Johan Bigler blev født og viet?

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Har du set om du kan finde noget via Helmut Martensen, Flensburg webside = Adelby.com ?

Der er i hvert fald Boysen slægt, som ligger tæt på vores aner. Beckmann kender jeg også, ligesom jeg ofte har fået von der Ecke positiv respons på søgninger på vores ældgamle anetavler via Bahr, Zepelin, Walsleben, Hinzelmann, Wöhl, Böhl eller og deres indgifte. (div. møller i Tyskland, bl.a. Mecklenburg, Oldenburg, Neumünster, Fehmarn, Schleswig-Holstein i ø

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Asger Berg

Hej Leif,

Prøv at se Skt Petri 1795-1814, opslag 24, til højre:

Johann Ludevig Biigler, Muursvend, copuleret 27. Juli 1798 i Sct. Petri med Frederica Thomine Olsen.

Venlig hilsen
Asger

Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Asger

Tusind tak. Hvordan kunne du dog finde det så hurtigt?

Men hvordan kan vi være sikre på at det er samme person. Når nu det er en tysk kirke står der så ikke Bügler i stedet for Biigler? Og i sit senere liv - alle de steder jeg har fundet - er han aldrig blevet kaldt andet en Johan. Men en af hans sønner kom dog til at hedder Peter Ludvig.

Nå, men nu vil jeg se om han også er blevet døbt i Skt. Petri.

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Asger Berg

Hej Leif,

Jeg læser det som 2 i'er - jævnfør ÿ'et i Nicolaÿ nedenfor. Når konen hedder det rigtige, er der næppe grund til at tvivle. - Grunden til, at jeg "fandt det så hurtigt" er, at jeg for nogle år siden havde gjort et notat om det, da jeg ledte efter en anden "Biegler", som vist ikke har noget med din familie at gøre.

Held og lykke med at finde hans fødsel. Måske skal du til herrtugdømmerne?

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Niels Bjøreng

Det er altid en god ide at slå et slaw forbi Sct Petri, hvis man har tyskklingende navne i slægten.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Thestrup-Bjørn

Du skriver, at han var murermester i København - hvis det er tilfældet, skulle han løse borgerskab.

Søg i borgerskabsprotokollen - så vidt jeg husker, findes der filmede navneregistre.
Som hovedregel er ansøgerens fødested (af og til også fødselsdatoer) angivet - om ikke der så måske i selve protokollen.

De originale protokoller (samt ikke at forglemme, laugsbøger!) findes på Københavns Stadsarkiv (på Rådhuset).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

K. Thidemann


kbhv, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 87, 363, FT-1801, A5022
Johan Bigler 30 Gift Lysestøber 
Frideriche Olsen 23 Gift  g Johan Bigler 
Sophie Bigler 2 Ugift   
Sophie Hinse 20 Ugift  Tj. Pige 
Hanna Hegar 20 Ugift  Husmoder 
Anne Riis 20 Ugift  Tj. Pige
mvh K.Thidemann 9000

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Til K Thidemann: Tak, men denne FT havde jeg fundet for længst
Til Thestrup-Bjørn: Tak for tippet. Jeg vidste de fandtes men havde ikke lige tænkt på at søge dér.
Til Niels Bjøreng: Tak for tippet.
Til Asger: Desværre var han ikke døbt i Skt. Petri, men måske konfirmeret. Jeg leder videre! Tak!
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Anne Mortensen

Han kunne godt have en søn der er 30 år i 1801

kbhv, København (Staden), Købmager Kvarter, Pistolstræde, 285, 2, FT-1787, B5770
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Georg Friderich Biggel   63    Gift   Hosbond   Dugmager svend   
Inggeborg Jørgens Datter   73    Gift   Hustrue
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Anne
Ja, det har du ret i, men det er jo umuligt at vide da de ikke har samme efternavn. Og selv om man også dengang godt kunne have børn før man blev gift, har jeg ikke oplysninger om af han blev gift før 1798.
Man tak for forslaget
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Citat fra: Leif Bigler Dato 08 Okt 2013 - 16:31
Hej Anne
Ja, det har du ret i, men det er jo umuligt at vide da de ikke har samme efternavn. Og selv om man også dengang godt kunne have børn før man blev gift, har jeg ikke oplysninger om at han blev gift før 1798.
Men tak for forslaget

Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Jette Mejnertsen

I gamle tider  ses mange forskellige stavemåder af det samme navn , det gælder i både kirkebøger og FT, så du skal endelig ikke lægge dig fast på stavemåden.

vh Jette Mejnertsen