Medaljen for druknedes Redning 7.6. 1882. Givet til Ernst Jeppe Hansen

Startet af Inge Hansen, 19 Jan 2011 - 10:15

Forrige emne - Næste emne

Inge Hansen

Dåden blev udført på Køge Bugt.
E.J.Hansen boede på Avedøre Mark, han ernærede sig som fisker.
Jeg mangler at vide"hvorfor han fik medaljen"
Har søgt på nettet, men ikke kunnet finde et register for netop denne medalje.
Medaljen er uddelt som ejendom, og ligger i min skuffe.
Der må være en eller anden avis, hvor det har været omtalt.
Har ringet til Brøndby lokalarkiv, der ikke ligger inde med aviser fra den periode.
Hvor angriber jeg problemet?
Inge Ringsted  medlem 4894

Karsten Jacobsen

Det ser ud til, at det er kongehuset, der står bag medaljen:

http://www.ebuy.dk/astort.asp?emneid=21229

Prøv at spørge Ordenskapitlet.

(Carnegiefonden, som jeg først tænkte på, er først aktuel i DK fra 1912)

MVH
Karsten

Hans Poulsen



Hej Inge

Her kan du læse lidt om medaljen:

http://www.numis.dk/artikler/for_aedel_daad.asp

Prøv at google lidt med søgeordene *Medalje for drunknendes redning" får du lidt oplysninger her og der.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karsten Jacobsen

Det var måske også værd at spørge i Justitsministeriet:

http://livredning.dk/konghbevis.html

Som du ser, er der ikke styr på det hele, når det gælder så gammel en sag som din. Men hvis det var Justitsministeriet, der indstillede til Kongehuset, kan indstillingen måske findes i Rigsarkivet...

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

#4
1882 er et lidt "dumt" årstal, jf. dette:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=druknedes+redning&d=1880&e=1885&ngid=826019&ngnid=826022&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=

Men måske er 1882 i Justitsministeriet?

(Jeg er dog stærkt i tvivl, om disse arkivalier overhovedet har noget med medaljen at gøre)

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Fra denstoredanske.dk:

Medaljen for Druknedes Redning, Redningsmedaljen, officiel medalje til belønning af personer, der har været i livsfare under redning af en person, der har været i fare for at drukne. Medaljen blev indstiftet 19.8.1812 af Frederik 6. "for dem som rædde nogen fra at drukne". Dens navn skyldes en ældre opfattelse af begrebet druknet, som også fremgår af navnet på den humanitære forening Selskabet til Druknedes og Skindødes Redning, der blev stiftet 1797 og bl.a. virkede til fremme af redningsvæsenet. Medaljens oprindelige navn har hængt ved på trods af den ændrede sproglige opfattelse, men den betegnes i administrativ praksis som medaljen for druknendes redning. Medaljen, der sorterer under Justitsministeriet, er siden 1940'erne tildelt forholdsvis sjældent, siden tronskiftet i 1972 kun til i alt 13 personer (1998).

MVH
Karsten

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Peter Kristiansen

lidt litteratur:
Lars Stevnsborg: En Medaille for de Druknedes Redning. Ordenshistorisk Selskabs Meddelelser 1984, nr. 4
og mere generelt:
Lars Stevnsborg: Kongeriget Danmarks Ordener, Medaljer og Hæderstegn, 2004.
M.v.h. Peter Kristiansen

Inge Hansen

Tak for svarene.
Jeg  vil nu efterprøve jeres foreslag. Nogle har jeg været omkring, men indfaldet Justitsministeriet, har ikke strejfet mig.
De to boghenvisninger kendte jeg ikke.
Jeg kommer tilbage, når jeg finder løsningen
Endnu en gang tak for interessen
Inge Hansen

Bodil Madsen

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig, men jeg kan fortælle, at han er nævnt i bogen " De Kongelige Danske ridderordener 15. november 1863 - 1903" af H.F. Grandjean, fra 1903.

Der er et lille foto af ham og teksten er:

Hansen, Ernst Jeppe, f. 10. Feb. 1847, Hvidovre Mark, fisker, M.f.D.R. 7. juni 1882. ( Hans Henrik Andersen, fisker, Johanne Jeppesdatter), v. 23. dec. 1877, Skaarup, Fyn, t. Marie Kirstine Poulsen, f. 7. marts 1854, Øster Aaby, Skaarup.

Disse oplysninger har han muligvis selv indsendt efter opfordring af bogens forlag.

Men da Ordenskapitlets arkivalier dengang blev opbevaret på Christiansborg Slot, gik de tabt ved Christiansborgs brand i 1884. I dag kan man få kopier af senere levnedbeskrivelser, som man blev bedt om at indsende, ved henvendelse til Ordenskapitlet på Amalienborg slot.

Man kan også finde oplysninger i "Kongelig Dansk Hof- og Statskalender for Kongeriget Danmark" for det pågældende år, men der står sikkert ikke mere end datoen og hvem, der har fået medaljen, og det ved du jo allerede.

Så efter min mening, har du kun mulighed for at finde begivenheden omtalt i en avis omkring det tidspunkt, han fik medaljen.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Inge Hansen

Jeg har ikke kunnet finde noget, men Christiansborg brand, er da nok grunden.
Tak for alle svar
Hilsen Inge

Lars Stevnsborg

Faldt over dette indlæg. Jeg kan oplyse, at sagen befinder sig på Rigsarkivet. Jeg har følgende oplysninger:

Fisker Ernst Jeppe Hansen, Hvidovre Strand, Kbh. Amt. M.f.D.R. 1882-0607.

Justitsministeriet, 1. ekspeditionskontor (departement), forestillinger 1882.

Efter indstilling fra Københavns Amt tildelt MFDR med bæretilladelse ved kgl. resolution af 7. juni 1882 for den 26. marts s.å. sammen med arbejdsmand Emanuel Jacobsen at have reddet flere personer fra at drukne i Kalvebod Strand under en orkanagtig storm.