Forsøg med alternativ adgang til AO's folketællinger

Startet af John Nielsen, 26 Sep 2013 - 20:38

Forrige emne - Næste emne

John Nielsen

Hej

Jeg har som en test lavet denne: FT1906

Den er genereret ud fra FT indekset så den har de ekstra oplysninger derfra og derudover links til Ny viewer.
Da tilbageknappen i vieweren ikke virker efter første klik på en side, så er det lavet så vieweren åbner i et nyt vindue.
Som i indekset er det hele samlet i en fil som derfor er ret stor, men det giver fordelen af at kunne søge i det hele.

Jeg vil gerne have tilbagemeldinger om det er noget jeg skal gå videre med.

Hilsen John Nielsen

Inge Nissen

Hej John

Der ser rigtig spændende ud - og kan endda åbnes på en IPad i modsætning til arkivaleronline.

Bestemt værd at arbejde videre med.

Venlig hilsen Inge

Ivar Kjærgaard

Efter min mening er det ganske anvendeligt nemt at have med at gøre

Hans Chr. Baagøe

Hej

Ser ud til at kunne være en god løsning.

Pt. skal der flyttes på zoomindstillingen for at indlæse et nyt billede i Firefox. Om det skyldes mine egne sikkerhedsindstillinger, eller om det er en generel fejl, ved jeg dog ikke.

Jeg benytter pt. Firefox 23.0.1, dansk på Windows 8.

Fungerer tilsyneladende OK i IE 10.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

John Nielsen

Hej Hans

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det med Zoom indstillingen.
Jeg bruger Firefox 21.0 og alt ser ud til at virke normalt, bortset fra drabet på tilbageknappen.

Hilsen John Nielsen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

John Nielsen

Hej Inge

Kan AO's ny viewer ikke åbnes på en IPad via deres hjemmeside ?
Det var vel formålet med den nye viewer at den skulle kunne bruges på alle platforme.

Hilsen John Nielsen

Anne Marie Holck

Jeg synes, at det ser meget anvendeligt ud - både på PC og iPad.

Hans Chr. Baagøe

Hej John

Den indscannede side vises først, når jeg ændrer på zoom. Det er uden betydning om jeg zoom'er ud eller ind. Feltet, hvor billedet skal være, er helt blank, ind til den nævnte ændring. Dette skal gøres for hvert indlæst billede, uanset om jeg benyttet pileknapperne eller om det er numrene i venstre side.

Billedet vises med det sammen, hvis det før har været indlæst, eller når størrelsen på browservinduet ændres. Opdatering af browservinduet med "F5" (genindlæs) henter også billedet frem.

De her nævnte forsøg tyder på, at det har noget med opsætningen på, hvornår en side skal genindlæses. Det giver dog ikke helt mening med en ny side, at den skal genindlæses, inden den kan vises. Kan det evt. skyldes at billedfremviseren starter før end billedet er hentet fra AO?

Som jeg skrev i det første indlæg, vil jeg ikke afvise, at jeg selv er skyld i fejlen. Jeg får dog ikke tid til at se mere på det i dag. Hvis der er andre end mig, der har udfordringen, bør årsagen nok findes, inden der kommer hård kritik af et godt initiativ.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

John Nielsen

Hej

Jeg har nu gjort hele FT1906 tilgængelig.
De steder der ikke defineret i den nye viewer kan nu hentes som Zip fil.
Det er de steder som i indekset er mærket med (AOV kan hente filer) ¤¤.
Det er en lidt upoleret løsning, men må vel være bedre end ingenting.

Jeg regner med at lægge alle filerne i et direktori og tilføje en side hvor man kan vælge de enkelte folketællinger.
Det betyder at man kan gemme alle HTML siderne i et vilkårligt direktori på egen PC og lave en genvej af hovedsiden til skrivebordet, og dermed køre det lokalt.

Hilsen John Nielsen

Inge Nissen

Citat fra: John Nielsen Dato 27 Sep 2013 - 12:49
Hej Inge

Kan AO's ny viewer ikke åbnes på en IPad via deres hjemmeside ?
Det var vel formålet med den nye viewer at den skulle kunne bruges på alle platforme.

Hilsen John Nielsen

Nej jeg kan ikke via www.sa.dk komme helt ind i f.eks. de skannede sider på IPaden, "safari" kan ikke hente oplysningerne.

Venlig hilsen Inge

John Nielsen

Hej Inge

Det var da interesant, har AO fået den oplysning ?

Er der andre der ikke kan få den nye viewer til at virke på deres elektoniske udstyr ?

Hilsen John Nielsen

Bjarne Møller

Hej John

Det virker som en rigtig god løsning men jeg har også samme problem i Firefox men ikke i IE

Den indscannede side vises først, når jeg ændrer på zoom. Det er uden betydning om jeg zoom'er ud eller ind. Feltet, hvor billedet skal være, er helt blank, ind til den nævnte ændring. Dette skal gøres for hvert indlæst billede, uanset om jeg benyttet pileknapperne eller om det er numrene i venstre side.
eller trykker f5 til hver side

Der må være en indstilling i Firefox det skal ændres men jeg ved ikke lige hvor

Hilsen Bjarne
Venlig Hilsen

Bjarne Møller 8220 Brabrand

Arne Feldborg

#13
Ikke at det er noget jeg bruger i stor stil. Men det fungerer faktisk udmærket på min Android telefon (HTC One).

På den stationære oplever jeg ind imellem (men altså ikke konstant) i Firefox det samme som det Bjarne beskriver. I Chrome og IE har jeg ikke bemærket noget i den retning.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

John Nielsen

Hej Bjarne og Hans

Jeg går ud fra at den nye viewer opfører sig på samme måde når i åbner den fra AO's Hjemmeside.

Hilsen John Nielsen

Hans Chr. Baagøe

Hej John.

Ja, der er samme udfordring på AO's hjemmeside. Jeg havde bare ikke prøvet den før nu.

I stedet for zoom kan der "bare" bladres forbi og så tilbage igen, så er kommer billedet med det samme. Det vil det nok gøre, så længe billedet er i cachen, hvilket passer meget godt med Arne's oplevelser.

Jeg har også testet både din og AO's med Safari på iPad, begge fungerer hos mig. Har dog endnu ikke opdateret til nyeste IOS.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Inge Nissen

Citat fra: John Nielsen Dato 27 Sep 2013 - 17:53
Hej Inge

Det var da interesant, har AO fået den oplysning ?

Er der andre der ikke kan få den nye viewer til at virke på deres elektoniske udstyr ?

Hilsen John Nielsen

Nej jeg har ikke mailet til AO om det, det er ikke det store problem  - og nu kan jeg jo i et svar her i tråden se, at der er en anden der kan bruge bruge safari på IPaden til at få adgang til de scannede sider, så det må jo være min IPad, der ikke har den rigtige indstilling.

Venlig hilsen Inge

Karsten Damén

#17
hej John

vedr. Firefox så har jeg lige klippet fra konsollen:

--
I første hug kommer der intet billede:

[10:50:22.710] GET http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=2560869 [HTTP/1.1 200 OK 281ms]
[10:50:22.984] NS_ERROR_NOT_AVAILABLE: Component is not available @ http://www.sa.dk/JavaScript/Billedviser/AOViewer.CanvasViewer.js:100
--
Ved tryk på F5 kommer det frem:

[10:50:29.414] GET http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=32590#2560869 [HTTP/1.1 307 Temporary Redirect 31ms]
[10:50:29.549] GET http://www.sa.dk/ErrorDocuments/siden_er_nede.htm?bsid=32590#2560869 [HTTP/1.1 200 OK 16ms]
[10:50:29.518] Ukendt egenskab 'mso-style-parent'.  Erklæring droppet. @ http://www.sa.dk/ErrorDocuments/siden_er_nede.htm?bsid=32590#2560869:10
[10:50:29.635] Brugen af Mutation Events er forældet. Brug i stedet MutationObserver. @ chrome://divxhtml5/content/script.js:19
[10:50:29.816] GET http://www.sa.dk/ErrorDocuments/sa-logo.jpg [HTTP/1.1 200 OK 16ms]

---------------------------------

Hvis man ser hvad Firefox konsol melder i forbindelse med den første GET, så er der en fejl:

[11:18:19.765] GET http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=2560897 [HTTP/1.1 200 OK 453ms]
[11:18:20.147] TypeError: this._containers is undefined @ resource://gre/modules/commonjs/toolkit/loader.js -> resource:///modules/devtools/markupview/markup-view.js:343
[11:18:20.197] NS_ERROR_NOT_AVAILABLE: Component is not available @ http://www.sa.dk/JavaScript/Billedviser/AOViewer.CanvasViewer.js:100
[11:18:20.512] TypeError: this._containers is undefined @ resource://gre/modules/commonjs/toolkit/loader.js -> resource:///modules/devtools/markupview/markup-view.js:343

JPG filen bliver hentet, men bliver ikke vist.

hilsen Karsten


Karsten Damén

#18
Nå ja - jeg glemte jo lige det vigtigste.  Vedr. fejlfunktionen i Firefox browseren, så stammer den fra AO og ikke fra Johns alternative adgang :-)

Og fejlen var der - så vidt jeg husker - allerede første gang jeg besøgte den nye AO fremviser for flere måneder siden.

Karsten

Karsten Damén

Hvis man har prøvet den AO ny fremviser i Firefox vil man måske have opdaget, at ethvert input fra mus og/eller tastatur som flytter på billedet eller ændrer dets størrelse vil "fremkalde" billedet.

I øvrigt bruger jeg selv et "gammeldaws" fuldt tastatur.  Her har jeg højre hånd liggende, så jeg kan betjene "Page down" eller Page up" med pegefingeren og "Pil ned" med tommelfingerens yderste led.  Når jeg bladrer sker det med pegefingeren og umiddelbart efter trykker jeg på "Pil ned" med tommelfingeren og så kommer billedet.
Praktisk, da man alligevel skal bruge "Pil ned" for at læse ned over siden.  Og så undgår man at rode med musen.

Alt dette har jo intet med Johns fremragende initiativ at gøre, men tingene er allerede blandet lidt sammen i denne tråd.

Karsten


John Nielsen

Hej Karsten

Ja, tingene er blandet sammen, det kan ikke undgås.
I sidste ende er det hvor nemt det er at anvende der betyder noget for slutbrugeren, og det inkluderer det elektroniske udstyr og tilhørende programmer.
Jeg synes at den nye viewer virker ganske udmærket, og det er positivt at man kan linke til en gruppe eller til den enkelte side, under alle omstændigheder så er det den eneste vi har om et stykke tid.
Prisen er at man selv skal skrive hele filnavnet når en side gemmes og at den systematiske gemning forsvinder.

Jeg regner med at lave noget tilsvarende for Kirkebøgerne.
Indekserne forsvinder jo på et tidspunkt og kommer måske på den nye viewer, så der er plads til et link til kirkebogen.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej

Så har jeg oplagt FT1901, og igen hele folketællingen er tilgængelig, enkelte som ZIP fil.

Folketællingerne kan nu nås fra den normale indgang til hjemmesiden: Den Jyske Kirkebog

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej

FT1850 er nu udlagt, men der er en del huller.
Købstæderne Varde-Vordingborg mangler.
Frederiksborg amt, Ramløse-Ølstykke mangler.
Holbæk amt, Tømmerup-Hørby mangler.
Odense amt, Bågø-Ørslev mangler.
Præstø amt, Allerslev-Vråby mangler.
En udgave med ZIP filer er uoverkommelig, men jeg har filerne, så sig til.

FT1845 er også hullet, og der er det filerne der mangler, så kun AO kan rette.
Viborg amt, Hjorthede-Ørum mangler.
Maribo amt, Bregninge-Odense amt, Sankt Hans Landsogn mangler.

Der mangler nu kun FT1855 af dem som har fået ny viewer.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej

Så er FT1855 udlagt.
Færøerne mangler.
Vestindien mangler.
Assens Købstad mangler.
Det er også filerne der mangler, så kun AO kan rette.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej

Så er FT1890 udlagt.
Færøerne og Sankt Croix mangler, det gælder også filerne.
Lille Farimagsgade, Naboløs og Nørrebro ulige nr. mangler, men kan hentes som ZIP filer.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej

Så er FT1880 udlagt.
Der mangler for meget til at ZIP udgaven er mulig.
Man må istedet anvende AO-Rebus, indtil Javasystemet bliver lukket ned.
Jeg har i værste fald de fleste af filerne.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej

Så er FT1870 udlagt som den sidste i denne omgang.
Hele folketællingen er tilgængelig, enkelte som ZIP filer.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej

Så har AO valgt at ændre alle ID numre, så den alternative adgang virker ikke mere.
Derudover er antallet halveret så der mangler også en masse.
Jeg kikker på det på et senere tidspunkt når/hvis AO har lagt sig fast på et eller andet.
Hvis i spørger mig så er de bindegale.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej

Så er FT1860 som den første tilbage.

AO har valgt at fjerne FT1850, FT1855, FT1860, FT1870, FT1880, FT1890, FT1925 helt fra den nye viewer.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej

Forrige indlæg er meningforstyrrende.
FT1860 er ikke fjernet fra den nye viewer, og hører derfor ikke hjemme i den lange liste.

Hilsen John Nielsen