uden ligprædiken og uden kristelig ceremoni, orø 1760 ?

Startet af Datastuen Posthaven, 23 Sep 2013 - 13:33

Forrige emne - Næste emne

Datastuen Posthaven

Vi er 10 pensionister samlet til vores mandagsmøde. Vi kan ikke blive enige om, hvordan vi skal forstå ovennævnte.

Ellen Thygesdatter er døbt 1707 og begravet 6. marts 1760 på Orø, Tuse, Holbæk, opslag 140.

den 6. marts blev Ellen Thygesdatter begravet uden
ligprædiken og uden kristelig ceremoni, gl.52 år.

Begik hun selvmord, eller er der en anden forklaring.

Venlig hilsen
Eli-Grenaa

Inger Toudal


Begravelsesmåden kunne godt tyde på, at hun havde begået selvmord.

Citat fra http://www.sa.dk/media(2920,1030)/Selvmord.pdf :

"Ifølge Danske Lov fra 1683 måtte selvmordere ikke
begraves i indviet jord. Det gjaldt i princippet indtil
1867, hvor selvmordere ikke begravedes på
kirkegården med de sædvanlige ceremonier."

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal


Hans Poulsen



Hej Datastue

Inger udtaler sig forsigtigt [tyde på]

Begravelsesmåden kunne godt tyde på, at hun havde begået selvmord.

Det udsagn vil jeg holde mig til.

Hvis der alene havde stået *uden ligprædiken*, var dette meget almindeligt i første halvdel af 1700-tallet,
og begrundelsen var simplethen at spare penge til prædiken.

Nu er der tilføjet og *uden kristelig ceremoni*, og da tyder det på, at afdøde har taget sit eget liv.

Der blev altså ikke sunget salmer eller ringet med klokkerne, men nok så vigtigt: Der var ingen jordpåkastelse.

Om en i datidens øjne yderst foragtelig livsførelse i form af et utal af kærsteri med mere eller mindre tilfældige mænd, voldsom drikfældighed, lange ophold i tugthus etc. kunne medføre *uden ligprædiken og uden kirkelig ceremoni*, ved jeg ikke, men jeg tror det i grunden ikke.

Venlig hilsen til alle damerne i Datastuen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Eli Lothardt Dahl

Hej Hans

hvorfor skal jeg (og de andre mandlige pensionister holdes udenfor)?

Jeg er enig i dine betragtninger, men præsten kunne godt have skrevet hvorfor. Ved andre selvmord har der f.eks. stået, begravet i indviet jord efter tilladelse fra en øvrighedsperson.

Tak for dit bidrag fra begge køn. ;)
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Hans Poulsen



Hej Eli

Der ligger intet personligt bag udelukkelsen af mandlige deltagere i Datastuen, men jeg lod mig nok påvirke af den kendsgerning, at navnet Eli åbenbart kan være både et kvinde- og et mandsnavn.

Jeg lover at være mere påpasselig en anden god gang. Vil du hilse alle deltagerne i Datastuen fra mig og husk, at hilsnen omfatter begge køn.

Venlig hilsen
Hans

PS..Også navnet Benny er både et pige- og drengenavn, og jeg kender en mand, der hedder - og er DØBT - Conny.
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bendt Spendrup Mathiasen

Hej

Jeg har et eksempel fra min familie 1686, Hun begravedes uden ceremoni og jordpåkastelse - da hun var af en anden religion (Katolik).

Mvh

Bendt Spendrup Mathiasen