Er der nogen der er stødt på Ingeborg Tostedatter og Jens Nielsen fra Ribe.

Startet af Birgit Elise Lindberg Pedersen, 21 Sep 2013 - 12:18

Forrige emne - Næste emne

Birgit Elise Lindberg Pedersen

Jeg ved de er oldeforældre til de tre musikalske brødre Forup fra Ribe.
Ingeborg Tostedatter dør i Puggaardsgade i Ribeby KB Sankt Katarina 20 april 1789, hun er da enke.
Jens Nielsen dør i Lustrup 1782 KB Sankt Katarina, Stednavn "lit for nær", siger mig ikke noget har fået hjælp til tydning af det. Alle deres børn er født i "lidt for nær". Deres datter Johanna er mor til Martin Forup skrædermester i Ribe han er født i Højer 6 sep 1789, hans far Martin Pedersen Forup er død i 1789 før sønnen bliver født.
Er der nogen der er stødt på familien? er der nogen der kender til stednavnet "lit for nær"?
På forhånd tak
Mvh Birgit.

Birgit Elise Lindberg Pedersen

Der skulle være ? ved Jens Nielsen s død i Lustrup,
Mvh Birgit

Jane Valkær

Hej
FT:
Samtlige personer i husstanden:
Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Ribe Købstad, Pugaard Gade 13, , FT-1787, C4624
Ingeborg Tostesdatter 75  Enke Huusværtinde  
Ise Jensdatter 46  Ugift Hendis Datter Skrøbelig paa Forstand og ??gaver og nyder Almisse  
Ane Cathrine Wiborg 38  Ugift Opholdende

Ingeborgs begravelse opslag 177, nr. 12 - 76 ½ år  1789 = født o. 1712

Eneste Ingeborg i KB Sankt Katarina 1711-1713 er opslag 80 - 1713 Søren Vægters datter

Eneste Ingeborrig i KB Ribe Domsogn 1711-1713 er opslag 78 -1712 Niels' datter

Så din Ingeborg er nok fra landet  ;)

Jens Nielsens begravelse opslag 166 - 22. maj 1782 - men der står vist ikke Lustrup. Prøv at kigge på den øverst indskrivning på siden - her står tydeligt Lustrup - og sammenlign med stednavnet ved din Jens.

Her er et bykort fra den tid:
http://www.sa.dk/content/dk/undervisning_og_temaer/webudstillinger/kobstadskort/media(963,1030)

Tilføjet:
Jeg prøvede lige linket - duede ikke. Prøver igen. Men søg Ribe Købstad 1800 kort - da fandt jeg det.


Mvh
Jane


Birgit Elise Lindberg Pedersen

Tak for kortet.
Ja folketællingen fra 1787 har jeg også, i 1801 bor søsteren Johanna sammen med Ise.Ise dør 7 nov 1824 da opholder hun sig hos Martin Forup, Johannas Søn.
Jeg har ledt efter en vielse på Ingeborg Tostedatter og Jens Nielsen i de tilstødende sogne, indtil nu ikke fundet dem.
Jeg tror det ældste barn de har er Ise der er døbt i 1743 KB Sankt Katarina opslag 23, Johanna er fra 1752 samme kirkebog opslag 64. Derudover har de Niels 1744 opslag 33 og 39 en datter i 1748 opslag 48 og Hans 1749 opslag 53.
Stednavnet optræder i alle dåbsattester.
Mvh Birgit

Jane Valkær

Hej
Stednavnet er måske navnet på en gård. Men det er vist sikkert, at det er uden for Ribe by.
Har prøvet at kigge på Historisk Atlas og på nettet, men ikke noget som helst, der bare minder om navnet.
Mvh
Jane

Birgit Elise Lindberg Pedersen

Jeg har også en ide om at det er udenfor byen men det må være i Sankt Katarine sogn. Det mener jeg er Tved Lustrup, Seem er vist også Sankt Katarine Sogn, men med egen kirkebog. Jeg har set lidt på de faddere der er til børnenes dåb, indtil videre har det heller ikke givet noget.
Jeg vil en gang mere se om der skulle være noget i Hospitals skifter.
Mvh Birgit

Birgit Elise Lindberg Pedersen

Måske er jeg lidt længere, jeg har slået Ingeborgs dødsattest op igen, jeg tror måske hun hedder Thøstedatter og ikke Tostedatter. Hvad siger i ? opslag 177 nr 12 Sankt Katarine Ribe amt KB 1685-1789, hun er 76 ½ år, hvilket vil sige hun er født i 1712.
Mvh Birgit

Birgit Elise Lindberg Pedersen

Jeg skylder vist at fortælle, at jeg har fundet Ingeborg Tøstesdatters fødselsdato og sted. Jeg fandt en anden slægtsbog hvori der optræder en bibel fra Obbekær/Fole.
I denne står Ingeborgs fødsel 20 nov 1712, hvilket passer på mdr. og år med hendes dødsattest. Jeg har selvfølgelig, andre indicier på at det er den rigtige Ingeborg. Ingeborg og Jens Nielsens børns dåbsattester, heri optræder Ingeborgs søskende som fadder plus en svigerinde. Jeg mangler fortsat at finde deres vielse.
MVH Birgit