Murer Frederik Rostgaard Lindhardt, Fredensborg Slot f. c. 1796

Startet af Hanne Fachmann, 26 Dec 2012 - 22:32

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fachmann

Hallo Inger.

Havde været på siden, men havde ikke kunne se ham, 19 1/2 år var han ved konfirmationen.
Det er rigtigt, har ikke fundet ham død, men det nok fordi jeg holdt mig til at få styr på
vielserne og hans dåb. Samt kigget efter konfirmationen og lidt i nogle skifteprotokoller for at se om jeg fandt et skifte efter faderen.

Har tastet ind i mit program, selv om jeg gemmer bladene fra kirkebøgerne  på PC'en og printer
begivenhederne ud, så var det i dag de faderen og moderen blev oprettet.
Undersøger det med konerne en gang til.

Blev glad for at han have en mor, som hvis det passer må have været en 46/47 år da han blev født.
Så har vist ikke ligget i med godsejeren.
Troede næsten helt sikkert at hun var død tidligt, men - men aldrig tro.
Jeg må takke dig igen, uden din hjælp så var der aldrig blevet opklaret så meget.

Hanne Fachmann

Hej Inger,
tak for alt det du har fundet.
Ser nærmere på det og vender tilbage.


Inger Toudal

#32
Hej Hanne

Her er lidt flere fakta:

Margrete Nielsdatter, gift med Murer Frederik Lindhart af Fredensborg, dør 12 Januar 1848, 55 Aar gammel. Under anmærkninger står der: Skifteattest af... Brystsyge. [lig]Synsatt. af ... (Fredensborg Slot 1841-1868, opslag 182, nr. 1 i 1848).

Hvis det er den Ane Margrethe, som han bliver gift med i 1823, har præsten/degnen regnet ca. 10 år forkert enten ved vielse eller død.

Ved enkemandens vielse til Karen Christensdatter 18 Juni 1854 (samme kb, opslag 151), mener jeg nu at kunne læse, at der under anmærkninger står: Intet Skifte, da hun Intet eiede.

Bruden Karen Christensdatter kunne, for så vidt alderen angår, være identisk med husholdersken ved FT-1850 og konen ved FT-1860. Folketællingerne skulle måske tjekkes på AO.

Frederik Anthon Eidenhard Jørgen Rostgaard Lindhart, Fattiglem på Forsørgelsesanstalten i Fredensborg, forhen Murer - gift - født på Kraagerup, dør 24 Juni 1871, 79 Aar gammel (Fredensborg Slot 1869-1890, opslag 130, nr. 5 i 1871).

Igen er der noget med alderen, der ikke stemmer. De ekstra navne står også her - hvor mon de kommer fra? Ligeledes ved FT-1870, hvor hans alder er opgivet til 74 år (AO: FT-1870, Asminderød, opslag 14, nr. 87).

Jeg har også kigget på hans konfirmation igen (Fredensborg Slot 1812-1830, opslag 83). Der kunne stå:
Kun de allernødvendigste Kundskaber i Religion - formedelst en slet Opdragelse.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hanne Fachmann

Hej Inger.

Igen har du været flittig.
Tak Inger.
Efter jeg var til læsekreds, så tog jeg FT 1840 - 65 sider, men Fredensborg slot stod ikke alene og jeg fandt ikke familien. Ville se hvad konen navn var skrevet som i originalerne.  Blot så du ved jeg ikke sidder uden at gøre noget.
Konfirmeret 19 1/2 år gammel og slet opdragelse, han har nok ikke været så klog.
Sønnen Peter Christian der bliver portner på Vajsenhuset, får nogle børn som klarer sig godt.
En søn bliver billedhuggeren Svend Lindhardt og en datter Olivia Nanna springer en klasse over på Vajenshuset skole, hvor hun får lov at gå, da faderen er portner.
Så er det man oplever at have rørt ved fortiden, Olivia Nanna bliver mor til min svigermor.
Har fundet en artikel om von Petz og regimentet, det bliver til det nuværende regiment livgarden.