Murer Frederik Rostgaard Lindhardt, Fredensborg Slot f. c. 1796

Startet af Hanne Fachmann, 26 Dec 2012 - 22:32

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fachmann

Første gang jeg finder ham, konen og nogle børn er en folketælling i 1834.
De er tipoldeforældre til min mand


Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Fredensborg Slot, Fredensborg, 37, huus, 38, FT-1834, C8041
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Lindhardt 38  Gift  Murer  (født c. 1796)
Margrethe Nielsdatter 37  Gift  hans kone 
Johanne Lindhardt 13  Ugift  deres børn 
Marie Lindhardt 11  Ugift  deres børn 
Frederik Lindhardt 6  Ugift  deres børn.
Det får flere børn bla.
Peter Christian Lindhardt, portner Vajsenhuset, København
f. 23-10-1830 og død 14-11-1910
Som er udredt i et tidlige link.

"Det link slutter med at mrk. REGELSEN skriver om fden ovenstående fader.
Han havde følgende navne:
Frederik Anthon Eisenhardt Jørgen Roitgaard Lindhardt."
Det er så en gåde hvor det navn optræder, men i senere folketællinger kalder han sig Frederik Rostgaard Lindhardt  og født på Krogsgaard, (Krogerup)
Gift Husfader. Murer. Hjælp af Fattigvæsenet  Tikøb Sogn, Frederiksborg Amt. i 1860, så han må have røder i Tikøb for i 1860, bor han stadigvæk i Fredensborg by.

Nu har jeg fundet følgende:
http://da.wikipedia.org/wiki/Frederik_Rostgaard
Frederik Rostgaard (8. november 1671 – 25. april 1745)
Hvordan hænger det sammen, han dør i 1745 og kan ikke være faderen.
Han Frederik Rostgaard efterlader sig ikke nogen sønner.
Frederik Rostgaard omtales også flere andre steder.
http://www.thau-knudsen.dk/stamtavle/dokument.php?id=8
http://www.dendanskesalmebogonline.dk/biografi/534/247
Spørgsmål hvorfor skriver mureren på Fredensborg slot sig Rostgaard, er det blot et fint navn i dåben?
Hvor fandt Regelsen det fine lange  navn?
Vi behøver ikke så fine aner, men man bliver jo udfordret lidt på hvordan det hænger sammen.

Måske er der nogen som kan opklarer gåden eller løfte sløret for noget spændende.

Bente Aaris

Hans fødested er oplyst at være Tikøb i FT:1860:



Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Asminderød, Fredensborg Skoledistrikt, Fredensborg By, Et Hus, 179 - F1, FT-1860, D5363


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Frederik Rostgaard Lindhardt   64   Gift   Husfader. Murer. Hjælp af Fattigvæsenet      Tikøb Sogn, Frederiksborg Amt
Karen Christine Jensdatter   59   Gift   Hans Kone      Asminderød Sogn, Frederiksborg Amt

Det lange navn fremkommer nok ved hans vielse:

groom's name:    Frederik Anthon Eidenhardt Jorgen Roitgaard Lindhardt
groom's birth date:    1796

groom's age:    58
bride's name:   Karen Christensdr
bride's birth date:    1804

bride's age:    50
marriage date:    18 Jun 1854
marriage place:    Fredensborg Slotskirke,Asminderod,Frederiksborg,Denmark



Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Karsten Jacobsen

Frederik Rostgaard fik faktisk to sønner! Den ene med sin lovformelige hustru Conradine Revenfeld. Denne dreng døde som lille. Desuden fik han en søn med en fransk elskerinde under sit årelange udlandsophold. Jeg husker ikke navnet i skrivende stund, men det er klart fransk, også efternavnet. Denne søn døde i Dansk Vestindien ca. 20 år gammel.

Frederiks far, Hans, havde en uægte søn med sin husholderske. Sønnen hed Jakob Rostgaard. Han blev far til Hans Jakob Rostgaard, en af Tordenskjolds mest fremtrædende kaptajner og i øvrigt til at begynde med Tordenskjolds chef, da denne var nyudklækket søofficer. Hans Jakob endte ligesom Tordenskjold som admiral. Desværre havde han ingen livsarvinger. Jeg har en affotografering af hans testamente, hvor alt hans habengut går til hans tro kammertjener.

Endelig er der Jens Rostgaard, nevø til Hans, fætter til Frederik, som passer "biksen" Krogerup under Frederiks ca. 10 år gamle studieophold i udlandet. Men Jens' ægteskab bærer ikke frugt.

Jeg er rimelig godt inde i denne slægt, da det er min egen. Jeg kan heller ikke umiddelbart få regnestykket til at passe til din Rostgaard. Måske har han "blot" fået navnet (Frederik) Rostgaard i dåben -uden noget slægtskab - fordi han er født i Tikøb, måske endda på Krogerup?

Omkring 1800 var Krogerup i øvrigt for længst overtaget af slægten Maase, som Frederiks datter Conradine havde giftet sig ind i.

Der er i øvrigt skrevet tykke bøger/teaterstykker om både Hans og Frederik.

Her en lille smagsprøver på Frederiks historie:

http://www.dr.dk/P1/danmarkkort/Udsendelser/2008/09/09112620.htm

Desværre skæmmes udsendelsen af flere fejl. Det er fx ikke Frederik, der prøver at smide Karl XII og hans elitetropper på porten, da de gør landgang ved Humlebæk. Det er fætter Jens, der må give sig i kast med den opgave. Men Frederik skriver om hændelsen, og det er måske derfor misforståelsen opstår? 

Mange hilsner
Karsten
       


Hanne Fachmann

Kære Bente.
Tak du har fundet hans vielse, de øvrige oplysninger passer med dem jeg har.
Vielsen skal lige have set på i kirkebogen. Han nåede og blive gift tre gange og ind imellem også at have en husbetyrerinde. Han have en dattersøn boende, så det var han nok nød til. Hvem af døtrene, der mor til barnet ved jeg ikke pt. Dejligt at du tog dig tid til at hjælpe mig.

Hanne Fachmann

Hej Karsten Jacobsen. Bare jeg vidste hvordan jeg kan komme dybere ind i mysteriet. NU er udseenet ikke nok, men min svigermor og hendes mor som jeg nåede og kende. Var/havde været gnistrende sorthåret, med meget flotte store brune øjne. Sådan så de nordsjællanske daglejer ikke ud. Håber at nogen vil hjælpe med at finde hans fødsel. Aldrig har jeg hørt et ord om en interessant afstamning, men der var stil over familien fra portnerhjemmet på Vajsenhuset. En af hans sønner blev far til billedhuggeren Svend Lindhardt så der var en kunstneriskåre. Har du noget jeg evt. må se om hvordan du er i familie med med Rostgaard. Ved et hurtigt kig på stamtavlen hos Finn Holbek ser jeg ikke noget/nogen muligheder.
Håber du kan se en sammenhæng... ved nærmere.
Tak for din interesse.

Finn Holbek

Hej i tråden

Forklaringen ligger måske i at det handler om den yngre slægt Rostgaard, som nedstammer fra Anna Madsdatter Rostgaard og Christen Hansen, jfr.: http://goo.gl/5d3pg

Carl Langholz artikel i PHT 1984 behandler ikke denne efterslægt, men den må vel være beskrevet et eller andet sted (?).

God jagt  ;)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Karsten Jacobsen

Her forskellige Rostgaard-relaterede. Det handler om testamenter, som kan findes i Rigsarkivet (Jeg har desværre kun haft tid til at grave viceadmiralens testamente frem til dato). Måske kan der findes et spor til Lindhardt via nogen af nedenstående?   

1795 14/8      Rostgaard
Sara Sophia
Husbond: se Stæhr, Hans Jensen,
Kro- og Værtshusholder i Skovshoved

*1795 14/8      Stæhr
Hans Jensen,
Kro- og Værtshusholder   
U(den) B(ørn)      S. R. 805
Hustru: Sara Sophia Rostgaard     Skovshoved 1795 4/6
Søskende:
Ludvig Stæhr, Skomager i Jægerspris 
Stephen Stæhr, Smed i Kongens Lyngby
Jens Stæhr, udenlands – Louise Stæhr, ugift

* 1777 11/4      Rostgaard
Jens
Hustrus Morbror: Jens Olsen Isberg, guldsmed
i Kbhvn. , hans enke, se Pettersdatter, Anne Elisabeth

1750 5/6      Rostgaard
Jens
Krigs- og Lands-Commissair,
Hustrus Niece: se von der Maase, Friderica Conradina
ugift, paa Kraagerup "i Tikiøb Sogn"

1720 18/3      Rostgaard
Jens
Enke: se Iversdatter, Else

*1755 24/10      Rostgaard
Hans Jacob
Viceadmiral, Ugift
F. R. 123
Kammertjener Carl Hansen Lange
Svendborg 1755 16/8

1720 18/3      Rostgaard
Hans,
se Iversdatter, Else, Enke efter Jens Rostgaard

1720 18/3      Rostgaard
Friderich, Etatsraad
se Iversdatter, Else, Enke efter Jens Rostgaard

1777 11/4      Rostgaard
Conrad Jensen
i Guldsmedlære
Mormors Broder: Jens Olsen Isberg, guldsmed
i Kbhvn., hans Enke: se Pettersdatter, Anne Elisabeth

1750 5/6      Rostgaard
..., Conferensraad
Barnebarn: se von der Maase, Friderica Conradina
Ugift, paa Kraagerup "i Tikiøb Sogn"

1754 26/4      Pettersdatter
Anne Elisabeth
Jens Ollesøn Isberg, Guldsmed i Kbhvn.
u. b.       S. R. 200
      Kbhvn. 1754 10/4

1750 5/6      von der Maase
Friderica Conradina, ugift
Paa Kraagerup "i Tikiøb Sogn"
Datter af Ritmester Friderich von der Maase til Tybjerggaard
      S. R. 211
Brødre:      1743 23/11
Friderich von der Maase
Fændrik ved det sønderjyske Reg.     
Gotfried Friderich von der Maase, Cadet ved Søcadet Korpset
Søster:
Anna Catharina von der Maase
Tante: Else Iversdatter, Enke efter Jens Rostgaard, Krigs- og Landcommissair
Grandpapa: Conferentsraad Rostgaard

1720 18/3       Iversdatter
Else,
Enke efter Jens Rostgaard
U. B.       S. R. 79
Husbonds Farbrors Søn:   Farumgaard, 1717 11/6
Etatsraad Friderich Rostgaards Børn
Nævnes: Husbonds Farbror Hans Rostgaard   

Min familielinje går tilbage til netop Anna Madsdatter Rostgaard, datter af Mads Outzen Rostgaard som Finn Holbek nævner, men jeg mindes aldrig at have stødt på en Lindhardt (Har p.t. ikke adgang til mit materiale). Den "lige" linje efter Anna Madsdatter R. - i hvert fald min - bliver i Jylland op til ca. 1940. Det er også her familien stammer fra (Roost, deraf navnet). Der kan findes nogle "værre røverhistorier" på nettet om Hans R. og hans mors Bennich(e)-slægt.

Mange hilsner
Karsten
 

Hanne Fachmann

Kære Finn Holbek, tak for din oplysning.
For nuværende kan jeg ikke se hvordan jeg skal komme videre fra dit link, jeg må se om jeg kan finde forældrene til Frederik Rostgaard Lindhardt.
Fortæl mig endelig hvis du ser andre veje.


Hanne Fachmann

Kære Karsten Jacobsen.

Mange tak for de oplysninger du har givet mig, lige nu ved jeg hverken hvor jeg skal ende eller begynde.
Det er en spændende række personer du her har sendt.
Men jeg må på prøve..
Skriv endelig hvis du kommer på noget.

Hanne Fachmann

#10
Hej Karsten og Finn og hvem der læser med.
Må jeg hører hvad i får ud at dette her. Det kan jo ikke stå ene, der skal beviser til.

Efter at have læst kirkebogen for Tikøb, den var ikke nem døbt og døde -piger og drenge i mellem hinanden. Jeg fandt ikke noget. En ny kirkebog venter.
Imedens jeg tager tilløb, så har jeg søgt på kryds og tværs.

Fandt så:
B: Herman Frederik Rostgaard                                      Født: 13.06.1800
F: Anthon Maase - kammerjunker & ritm.                       Døbt: 03.07.1800
M: Wilhelmine Løvenschiold                                           Sogn: Garnison                 
                                                                                  KBog: Ty 1-19-9

B: Herman Frederik Rostgaard                                      Født: 03.03.1799
F: Frederik Anthon Adam Maase - kammerjunker                     
M: Wilhelmine Løvenskiold                                             Sogn: Hof Og Slot 

Begge drenge får navnet H. Frederik Rostgaard - ikke faderens og ikke moderens efternavn.
Slog så den gode Anthon Maase op. Som hedder Frederik Anthon
Han giftede sig til Krogerup i 1896, men sikker kommet på gården før giftemålet..

Så at der en uægte søn kan være muligheden:
Frederik Anthon Rostgaard Lindhardt fødested Krogerup, Frborg A -han opgiver fødselsåret til 1796.

Frederik Anthon Adam von der Maase (5. januar 1773 – 13. august 1821) var en dansk godsejer og hofembedsmand.Han var søn af Frederik von der Maase og Sophie Henriette von Moltke. 
1796 ægtede han Vilhelmine Løvenskiold. Maase overtog stamhuset Kraagerup med bl.a. herregården Krogerup, men solgte alle besiddelserne i årene 1800-07 på nær øen Anholt.

Krogerup nævnes første gang i 1577 og er opstået af flere bøndergårde, der er blevet slået sammen til en hovedgård. Måske er den identisk med et ellers ukendt "KRWWERUP", nævnt i Æbelholt Klosters brevbog fra begyndelsen af 16. århundrede. Krogerup ligger i Humlebæk Sogn i Fredensborg Kommune. Hovedbygningen er opført i 1772-1776 som et sent eksempel på rokokostilen og ombygget i 1837.

Karsten Jacobsen

#11
Maase-slægten: http://da.wikipedia.org/wiki/Maase

Major Frederik Masius von der Maase (1696-1728) er gift med Frederik Rostgaards datter Conradine, men dør ung.

Til Frederik Rostgaards harme gifter Conradine sig efterfølgende - og under opdigtet navn, så F. R. ikke når at opdage det - med sine børns huslærer Oluf Brun. Frederik R. - der er en stor, stor kanon med megen magt - udvirker i vrede og harme over, at Conradine har giftet sig under sin stand, at forældremyndigheden for hendes og Frederik M. von der Maases fælles børn tages fra hende og tager sig selv af børnene.

Jeg formoder, at et af disse fratagne børn er den omtalte far Anthon Maase/Frederik Anthon Adam Maase. Da han vokser op hos Frederik Rostgaard på Krogerup, vælger han så, at han søn Herman også får navnet (Anton) Frederik Rostgaard.

Nærmere overvejelse: Tidsmæssigt er der nok snarere tale om et barnebarn!

Ud fra dette er jeg tilbøjelig til at tro, at din Lindhardt er efterkommer af Conradines børn med Maase. Jeg har navnene på disse børn et sted, men det er uoverkommeligt at finde frem foreløbig, da alt er pakket væk, fordi jeg døjes med en vandskade fra overboen. Men mon ikke børnene kan googles frem, og der så kan arbejdes videre med de navne. Så vidt jeg husker var der tre-fire børn.   

Mange hilsner
Karsten  

Karsten Jacobsen

Vidste godt, at Conradine var begravet i Allerslev Kirke, men googlede og fandt, at hendes gravsten åbenbart er bevaret:

http://www.jungshovedkirke.dk/index.php?id=11093

Mange hilsner
Karsten 


Karsten Jacobsen

Conradine slørede sit navn til Konradine Sophie Friderichs datter, da hun skulle skaffe papirer til sin vielse med Brun.

Fr. Rostgaard prøvede i øvrigt at få ægteskabet omstødt og gjorde Conradine arveløs.

Mange hilsner
Karsten

Hanne Fachmann

Hej Karsten.

Nu ser lige på alt det du har sendt, stille og roligt, det kommer jo langt omkring.
Så vender jeg tilbage, med flere spørgsmål:-)

Rigtig god nytår til dig og alle i DIS grupper.

Karsten Jacobsen

#16
Dansk Demografisk Database
Udtræk fra DDD   Amt : Frederiksborg 1
5 poster fundet.

(Navn: Axel Hedien Maasen   Køn: M   Alder: 9   Civilstand: Ugift
Fødested: Frederiksborg
Kilde: FT-1890  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Kronborg   Sogn: Karlebo   Stednavn: Karlebo By
Matr.nr/adresse: Et Hus   Husstands-/familienr: 4 F. 4   Indtastningsnr: C5950   Løbenr.: 1427)
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Charlotte Conradine Christine Johannette Maase   Køn: K   Alder: 17   Civilstand: Ugift
Kilde: FT-1787  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Kronborg   Sogn: Asminderød   Stednavn: Kragerupgaard
Husstands-/familienr: 331   Indtastningsnr: C2133   Løbenr.: 1651
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Friderica Amalia Marie Hedevig Maase   Køn: K   Alder: 13   Civilstand: Ugift
Kilde: FT-1787  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Kronborg   Sogn: Asminderød   Stednavn: Kragerupgaard
Husstands-/familienr: 331   Indtastningsnr: C2133   Løbenr.: 1652
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Friderich Anthon Adam Maase(!)   Køn: M   Alder: 15   Civilstand: Ugift
Kilde: FT-1787  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Kronborg   Sogn: Asminderød   Stednavn: Kragerupgaard
Husstands-/familienr: 331   Indtastningsnr: C2133   Løbenr.: 1650

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Sophie Henriette v: d: Maase, fød Moltke   Køn: K   Alder: 44   Civilstand: Enke
Erhverv: Kammerherinde (der står noget utydeligt efter   
Kilde: FT-1787  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Kronborg   Sogn: Asminderød   Stednavn: Kragerupgaard
Husstands-/familienr: 331   Indtastningsnr: C2133   Løbenr.: 1649
--------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor er familien ikke i FT1801? Der ville Lindhardt vel være dukket op? Bor familien i et andet amt?

Mange hilsner
Karsten            










Karsten Jacobsen

Her er Anthon i København (måske er "murer Lindhardt også født der, hvis han (måske) skulle være uægte af Anton):

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 219, 740, FT-1801, A5022
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anthon van der Maase 29  Gift  Kammerjunker 
Wilhelmine v Løvenschiold 25  Gift  g A. v d Maase 
Hendriette van der Maase 5  Ugift   
Fritz van der Maase 1  Ugift   
Louise Staffeldt 26  Ugift   
Johannes Larsen 39  Ugift  Tiener 
Jørgen Christ. Brabandt 25  Ugift  Tiener 
Sentor Poulsen 36  Ugift  Kusk 
Charlotte Sivertsen 22  Ugift  Fruepige 
Cathrine Malling 26  Ugift  Frøkenpige 
Anne Elisabeth Berentsen 36  Ugift  Husholderske 
Maren Larsdatter 24  Ugift  Stuepige 
Maren Jensdatter 21  Gift  Amme 
Maren Jensdatter 26  Ugift  Kokkepige 
Haagen Christophersen 23  Ugift  Gaardkarl

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Her en bærer af både navnet Rostgaard og Maase:

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Ny Vestergade, Ny Vestergade 13, 215, 41, FT-1880, D4529
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Rostgaard von der Maase 48  Gift Husfader Oberst København
Caroline Amalie von der Maase 37  Gift Husmoder  Grevensvænge, Rønnebæk Sogn, Præstø Amt
Agnes Christiane Olivia von der Maase 6  Ugift Datter  København
Margrethe Elisabeth von der Maase 4  Ugift Datter  København
Ingeborg Caroline von der Maase 2  Ugift Datter  København
Ove Frederik Gustav Rostgaard von der Maase Under 1  Ugift Søn  København
Karen Marie Pedersen 37  Ugift  Tjenestepige Vallebo, Øster Egesborg Sogn, Præstø Amt
Ane Hansen 43  Ugift  Tjenestepige Store Ebberup, Sorø Amt
Karen Kirstine Nielsen 20  Ugift  Tjenestepige Haslev Sogn, Sorø Amt
Johanne Malvine Nielsen 21  Gift  Amme København
Niels Christiansen 23  Ugift  Tjener Lynge Sogn, Frederiksborg Amt
--------------------------------------------------------------------------------
Mange hilsner
Karsten 

Hanne Fachmann

Hej Karsten.
Tak for det du har fundet.
Nu skal jeg lige have kigget på det og se om det giver et fingerpeg.

Jeg vender tilbage. Tak for dit arbejde.

Karsten Jacobsen

Jeg tror, at du skal finde Lindhardt mellem Conradines efterkommere. Frederik Rostgaard tager sig af hendes børn. Ergo kommer de tilbage til Krogerup-egnen, hvor Lindhardt jo er født. Slægten har (vel) en eller to generationer senere tilføjet Rostgaard til øvrige familienavne.

I kombinationen Rostgaard/Maase kan der googles mange navne, fx:

http://da.wikipedia.org/wiki/Christian_Rostgaard_von_der_Maase

Mange hilsner
Karsten

Inger Toudal

Hej Hanne

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Fredensborg Slot, Fredensborg, et Huus, 43 F120, FT-1845, C3307
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Frederik Linhart   51    Gift      Muursvend   Krogerup, Frborg A
Ane Nielsen   53    Gift      hans Kone   Frederiksb
Sophie Linhart   12    Ugift      deres Datter   Fredensb.

Måske er følgende person værd at kigge nærmere efter i sømmene  ;) :

Der bliver født en Friderich Anton Adam i Kraagerup, Asminderød sogn, 27/11-1797, forældre husmand Leonhard Eidenharder og hustru Johanne Elisabeth Pedersdatter (AO: Asminderød, Lynge-Kronborg, Frederiksborg 1771-1814, opslag 99, højre side, nr. 2). Drengen bliver vel opkaldt efter Friderich Anthon Adam Maase på Kragerupgaard.

Parret bliver viet 7/10-1796 (samme kb, opslag 245, højre side nederst).

Arbejder på Kraagerup, Leonhard Eidenharder dør 70 år gammel 26/4-1799 og bliver begravet 28/4 (samme kb, opslag 294, venstre side).

Leonhardts hustru af Kraageruphuus Anna dør 65 år gammel 17/2-1795 og bliver begravet 22/2 (samme kb, opslag 290, venstre side)

Måske er det ham vi har her, selvom alderen ikke passer:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Asminderød, Humlebek, , 353, FT-1787, C2133
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Leonhart Enhardt   72    Gift   Mand   afskediget Soldat   
Anne Nielsdatter   60    Gift   Kone

Ved vielsen i 1854 er "Jørgen Rostgaard" tilføjet, så enkemandens fulde navn bliver Frederik Anton Egenhardt Jørgen Rostgaard Lindhart (Fredensborg Slot, Lynge-Frederiksborg, Frederiksborg 1841-1868, opslag 151, nr. 2).

Ifølge jævnførelsesregisteret er Frederik A. E. J. R. Lindhardt født i Krogerup og konfirmeret i Asminderød (Fredensborg Slot 1841-1857, opslag 55, nr. 34). Jeg kan dog ikke finde hans konfirmation i Asminderød.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hanne Fachmann

Kære Inger, du er da min skat.
Selv uden at slå det op, så er det helt sikkert det rigtige, du har fundet.

Var i går begyndt på kirkebogen for Asminderød, den er noget ulæselig, så måske ville jeg ikke selv havet set det.

Nu er gåden løst...
mange, mange tak for dit arbejde.
Med god samvittighed dropper jeg det evt. adelige familie indslag.

Hanne Fachmann

Hej Inger.
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Fredensborg Slot, Fredensborg, et Huus, 43 F120, FT-1845, C3307
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Frederik Linhart   51    Gift      Muursvend   Krogerup, Frborg A
Ane Nielsen   53    Gift      hans Kone   Frederiksb
Sophie Linhart   12    Ugift      deres Datter   Fredensb.

Her havde jeg under samme KIP nr. yderlig to børn i familien, som var børn der var nævnt i FT 1840,
er det sådan at der bliver rettet i det indtastede?  

Så kommer jeg til

Der bliver født en Friderich Anton Adam i Kraagerup, Asminderød sogn, 27/11-1797, forældre husmand Leonhard Eidenharder og hustru Johanne Elisabeth Pedersdatter (AO: Asminderød, Lynge-Kronborg, Frederiksborg 1771-1814, opslag 99, højre side, nr. 2).
Drengen bliver vel opkaldt efter Friderich Anthon Adam Maase på Kragerupgaard.
Drengen bære senere også navnet Rostgaard, et navn som også høre til i Maase familien.Parret bliver viet 7/10-1796 (samme kb, opslag 245, højre side nederst).

Arbejder på Kraagerup, Leonhard Eidenharder dør 70 år gammel 26/4-1799 og bliver begravet 28/4 (samme kb, opslag 294, venstre side).
I teorien kan han være fader til drengen, konen dør i 1795. Drengens mor hedder Johanne Elisabeth P., men sandsynligheden taler for at det snare er bedsteforældre.

Leonhardts hustru af Kraageruphuus Anna dør 65 år gammel 17/2-1795 og bliver begravet 22/2 (samme kb, opslag 290, venstre side)

Måske er det ham vi har her, selvom alderen ikke passer:
Navnet passer, men alderen er helt ude af stemning. Jeg har igen eftersøgt i folketællingerne, for at se om der dukkede flere familie medlemmer op. Fandt pt ikke flere.    
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Asminderød, Humlebek, , 353, FT-1787, C2133
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:     
Leonhart Enhardt   72    Gift   Mand   afskediget Soldat   
Anne Nielsdatter   60    Gift   Kone

Ved vielsen i 1854 er "Jørgen Rostgaard" tilføjet, så enkemandens fulde navn bliver Frederik Anton Egenhardt Jørgen Rostgaard Lindhart (Fredensborg Slot, Lynge-Frederiksborg, Frederiksborg 1841-1868, opslag 151, nr. 2).
Han har tre hustruer.
1834 FT Margrethe Nielsdatter
1840 FT Ane Olsdatter
1845 FT Ane Olsen
1850 FT ugift husholderske Maren Christensdatter
1860 FT Karen Kristine Jensdatter

Puslespillet har fået flere brikker, men det er ikke blevet lagt.
Har set hos Mormonerne, med de tilkommende navne, men jeg finder ikke noget.
Er det Leonhardt der bliver til Lindhardt?
Kære Inge, dette er blot en opsumering af hvordan det ser ud nu.

Inger Toudal

#24

Min hypotese:

Enkemand Leonhard Eidenharder (hvis hustru Anna er død i februar 1795) bliver i oktober 1796 viet til enke Johanne Elisabeth Pedersdatter. De får en søn, der bliver døbt Friderich Anton Adam, i november 1797. Leonhard dør i april 1799.

Jeg har ledt efter mor og søn i FT-1801 på ddd.dda.dk, men ikke fundet dem. Hvem er Jørgen Rostgaard? Kunne han eventuelt være Friderich Anton Adams stedfar eller plejefar  ???

Musketer Leonhard Edenharder (katolik) bliver gift 1766 i Helsingør Skt Mariæ med Anna Jensdatter (Helsingør Skt Mariæ, Lynge-Kronborg, Frederiksborg 1733-1814, opslag 232, venstre side).

Jeg har ikke kontrolleret Leonhards alder og hans kones efternavn i FT-1787 for Asminderød sogn, Humlebæk. Ifølge ddd.dda.dk er de begge i 1. ægteskab. Det er selvfølgelig ikke 100 % sikkert, at det er den Leonhard, der bliver far til Friderich Anton Adam.

Men hvad der er nok så interessant: murersvend Fredrik Anton Ejdenhard, 26 år, gifter sig 11. april 1823 med Ane Margrethe Nielsdatter, 22 år i Fredensborg Slotskirke (Fredensborg Slot 1812-1830, opslag 117, nr. 1)  :). Ifølge ArkivalierOnline skulle Fredensborg Slot sogn ligge i Lynge-Frederiksborg herred, men det må da være en misforståelse.

FamilySearch, Denmark, Marriages, 1635-1916:

Leonhard Eidenharder
marriage:   07 Oct 1796   Asminderod,​Frederiksborg,​Denmark
spouse:   Johanne Elisabeth Pedersdr
   
Leonhard Edenharder
marriage:   28 Oct 1766   Sankt Marie,​Helsingor,​Frederiksborg,​Denmark
spouse:   Anna Jensdr

Friderich Anton Eidenhard Muursvend
birth:   1797   
marriage:   11 Apr 1823   Fredensborg Slotskirke,​Asminderod,​Frederiksborg,​Denmark
spouse:   Ane Magrethe Nielsdr

Til gengæld kan jeg på FS kun finde én dåb, hvor faderen hedder Eidenharder el.lign.:

Denmark, Baptisms, 1618-1923

Friderich Anton Adam Lindhartsen
christening:   03 Dec 1797   ,​ ASMINDEROD,​ FREDERIKSBORG,​ DENMARK
parents:   Leonhard Eiderharder,​ Johanne Elisabeth Pedersdr


Fredrik Anton Ejdenhards datter Johanne Elisabeth bliver født allerede 13. dec. 1822 og døbt 11. april 1823, samme dag som forældrene bliver viet  ;) (Fredensborg Slot 1812-1830, opslag 65, nr. 3).

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hanne Fachmann

Hej Inger.
Min morgenkaffe har varet hele formiddagen ;-)

Dels har set hele folketællingen for 1787 igennem, Krogsgaard er der, men pt. ikke Leonhardt og konen.
Dels er jeg ved at slå dine oplysning op og tager siderne hjem.
Vil komme det fundne i hjælp til tydning - senere. Skal have renskrevet hvad jeg selv kan læse.
Man kan altid sige "pater ect pater" - så er den historie slut, men der kommer jo spændende ting frem.
Det syntes jeg, som gerne vil finde kone to alder, så jeg kan se om det sansynligt at hun har været i den fødedygtige alder. Det huer mig ikke, at de har været så interesseret i at døbe drengen efter Frederik Anthon Maase, som også får døbt sine egne drenge med mellemnavnet Rostgaard.

Som iøvrigt ikke forstår at jeg er så ringe til opslag på Mormonerne, følger brugsanvisningerne.

Finn Holbek

navnet Roostgaard kommer ind i slægten von der Maase, da Frederik Anthon Adam v. d. m. opkalder 2 af sine sønner efter farmoderen Conradine Sophie Roostgaard. I den ene, Frederik Hermans efterslægt, fortsætter navnet på sværdsiden frem til de nulevende efterkommere.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Hanne Fachmann

Tak Finn Holbæk.

Barnet står i kirkebogen som Frederik Anton Adam.
Faderen er cirka 67 år, moderens alder er endnu ikke dukket op.
(dog skriver Mormoner hans efternavn til Lindhartsen ved dåben, hvor de så får det fra)

Han tager/får så Edenhardt som mellemnavn (faderens efternavn) og
på et tidspunkt kommer Jørgen Rostgaard til og slutter med Lindhardt.

Skal se på konfirmationen i jævnførelsesreg. Der angives han til Frederik Anton Adam Jørgen Rostgaard.

Han kan have været plejebarn, på Krogerup og da han er døbt det samme som Maases drenge til fornavn, kan han jo have tager deres brug af Jørgen Rostgaard til sig.
Da de er jævnaldrende, kan de have leget sammen.
Først i 1854 ses det at han bruger hele navne rækken.
Der er han  57 år, måske vil han blot hævde sig eller hvad ved man?
Ved vielsen i 1854 er "Jørgen Rostgaard" tilføjet, så enkemandens fulde navn bliver Frederik Anton Egenhardt Jørgen Rostgaard Lindhart (Fredensborg Slot, Lynge-Frederiksborg, Frederiksborg 1841-1868, opslag 151, nr. 2).

Hanne Fachmann

Har fået læst på
Ingers link til jævnførelses registret.
Der står han med hele navnet.
Det afklarer ikke noget der afgører sagen, men det at han indskrives med hele navnet, må sige at hans forbindelser til Krogerupgård, må være mere end blot opkaldt.
Allerede der har han fået Lindhardt med.
Jeg tror ikke at det bliver indskrevet uden der er en begrundelse.
Håber i som er interesseret selv ser på det indskrevne. Flere øjne ser bedre end mig.

Inger Toudal

#29
Hej Hanne

Så lykkedes det at finde hans konfirmation (Fredensborg Slot 1812-1830, opslag 83, nr. 4 i 1817)  :).

Frid: Anton Adam Lindhart ibid [= paa Fredensborg],
hos Moderen Enken Johanne Lindhart ibid [= paa Fredensborg],
bliver konfirmeret 19½ år gammel
1ste Søndag efter Paaske 1817 af Sognepræsten.
Dom angaaende Kundskab og Opførsel:
XXXXXXXXXXXXXX
XXXXX Kundskaber
XXXXXXXXXX forme-
delst XXXXX Opdra-
gelse.
naturlige Kopper


På FamilySearch danner indtasteren et patronym efter faderens fornavn, hvis efternavnet ikke står i dåbsoptegnelsen. Det er ikke nødvendigvis det efternavn, som den pågældende senere bruger. Egentlig burde Friderich Anton Adam vel stå med patronymet Leonhardsen og ikke Lindhartsen.

Under alle omstændigheder ser ud til, at Lindhart bliver skiftet ud med Ejdenhard før 1823, hvorefter murersvenden (eller præsten/degnen?) igen begynder at bruge Lindhart som efternavn. Det er vel først ved vielsen i 1854, at navnet Rostgaard dukker op som mellemnavn (under anmærkninger står der i øvrigt noget om skiftet efter den afdøde hustru, som jeg ikke kan tyde).

Jeg får ud fra, at du ikke har fundet hans dødsoptegnelse?

Er du sikker på, at han bliver gift 3 gange? Ved FT-1845 hedder hustruen Ane Nielsen, så konens efternavn Olsen ved FT-1840 kunne være en fejl. Kone nr. 1 hedder jo Ane Margrethe Nielsdatter.

Hans mor ses måske her:

Navn: Johanne Lindhart   Køn: K   Alder: 84   Civilstand: Enke
Erhverv: Fattiglem  
Kilde: FT-1834  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Kronborg   Sogn: Fredensborg Slot  Stednavn: Fredensborg
Matr.nr/adresse: 55, hospitalet   Husstands-/familienr: 56   Indtastningsnr: C8041   Løbenr.: 554

Venlig hilsen
Inger T.

PS: AO, FT-1787, Asminderød, opslag 35, husstand nr. 18 i Humlebek. Leonhart Enhardt og hustrus oplysninger er korrekt indtastet på ddd.dda.dk.

Venlig hilsen
Inger Toudal