Oplysninger om forældrene til Jens Mortensen født 1816 Glumsø.

Startet af Marianne Bøhmer Jensen, 25 Jul 2013 - 12:03

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bøhmer Jensen

Hej.
Jeg prøver at finde oplysninger om forældrene til Jens Mortensen.
De hedder Morten Jensen og Karen Pedersdatter.

Jeg ved ikke om bla. fødsler i Glumsø før 1814 hører ind under et andet sogn, da oplysningerne først kan søges fra dette år i Glumsø kirkebog, Tyberg herred, Præstø amt!

Jeg tror, at de bliver gift omkring 1799 eller år 1800 i Glumsø.

Moderen kan evt. stamme fra Nødholm by i Glumsø sogn, hvor de bosætter sig.
Der findes en Karen Pedersdatter fra FT 1887 ops. 16, hvor hun er 9 år.

I FT fra 1801 er Karen Pedersdatter alene , men gift, ops 16 , nr 10.De har datteren Karen på 1 år. Karens eventuelle forældre bor ops. 16, nr 9.

Jeg kan ikke finde faderen Morten Jensen i en FT fra 1801. Han tjener nok i et andet sogn, men hvilket?

I FT fra 1834 er Karen blevet enke. ops 20 i Glumsø.

I FT fra 1845, ops.19 bor hun hos sin søn Jens Mortensen.

Jeg kan ikke finde hendes død. Da sønnens kone dør i 1849, gifter han sig igen samme år og flytter til Holme Olstrup.

Med hensyn til faderens død, fandt jeg den i 1832 i Glumsø, ops. 266. Han blev 62 år.

Jeg har nogle af børnenes fødsler, men synes ikke, at jeg kan se kendte faddere her.

Karen Mortensdatter født ca. 1799, 1800 kan jeg ikke finde.
Kirsten Mortensdatter, født 1802, konfirmeres 1817, ops. 148.
Peder Mortensen 1813 er ikke til at finde.
Jens Mortensen, født 1816, ops 6. Konfirmeres 1831, ops 113.
Anders Mortensen født 1818 ops. 15.

Er der nogen , som ud fra disse oplysninger kan hjælpe mig med at finde oplysninger om Karen Pedersdatters og Morten Jensens evtuelle forældre.

Venlig hilsen
Marianne.

Inge Hedal

Hej
Glumsø præstegård brændte i 1834, og med den brændte alle kirkebøgerne. Bøgerne fra 1814 og frem var jo heldigvis ført i to eksemplarer, som aldrig måtte overnatte under samme tag. Derfor begynder kirkebøgerne i Glumsø først i 1814.
Mh. Inge

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Inge.

Tak for din oplysning om Glumsø Præstegård. Så fik jeg en forklaring på dette.

Hvis der der nogen, der kan bidrage yderligere med informationer, ville det være rigtig dejligt. Jeg ved godt, at det er en svær opgave.

VH
Marianne.

Kirsten Printzlau

Både Morten og Karen er efterkommer af mine aner så dem kan jeg hjælpe med.             Efterfølgende de første af deres aner, men det er længere tilbage vi har fælles aner.

med venlig hilsen
Kirsten Printzlau


1.   Jens Mortensen, født 17 Aug 1816 i Nødholm.

Forældre

2.   Morten Jensen, født ca 1773 i Glumsø, død 1832 i Nødholm, stilling: Husmand i Nødholm.  Han blev gift med Karen Pederdatter.

3.   Karen Pederdatter, født ca 1778 i Nødholm.

Bedsteforældre

4.   Jens Andersen, født ca 1730, stilling: Gårdmand i Glumsø.  Han blev gift med (1) Karen Henriksdatter, født 1731 i Ulstrup, død ca 1776 i Glumsø.  Han blev gift med (2) Karen Pedersdatter, født 1744 i Ulstrup.

5.   Karen Henriksdatter, født 1731 i Ulstrup, død ca 1776 i Glumsø.

6.   Peder Andersen, født ca 1737 i Glumsø.  Han blev gift med (1) Karen Nielsdatter, ca 1760, født ca 1729, død ca 1773 i Nødholm.  Han blev gift med (2) Anne Henrikdatter, 1774 i Tyvelse, født 1752 i Tyvelse, død 11 Feb 1831 i Nødholm.

7.   Anne Henrikdatter, født 1752 i Tyvelse, død 11 Feb 1831 i Nødholm.

Oldeforældre

8.   Anders Jensen, død ca 1759 i Atterup, stilling: Husmand.  Han blev gift med (1) Maren Madsdatter, født i Næsby, død ca 1740 i Atterup, stilling: Husmandskone.  Han blev gift med (2) Maren Nielsdatter, stilling: Næsbyholm-Bavelse Gods.

9.   Maren Madsdatter, født i Næsby, død ca 1740 i Atterup, stilling: Husmandskone.

10.   Henrik Christensen Basse, død efter 1743, stilling: Gårdmand i Ulstrup.  Han blev gift med Anne Mortensdatter, i Skelby.

11.   Anne Mortensdatter, født 1708 i Ulstrup.

12.   Anders Poulsen, født ca 1711, død ca 1784 i Glumsø, stilling: Gårdmand i Glumsø.  Han blev gift med (1) Karen Nielsdatter, død ca 1764 i Glumsø.  Han blev gift med (2) Inger Jacobsdatter, født ca 1747 i Vinderup.

13.   Karen Nielsdatter, død ca 1764 i Glumsø.

14.   Henrik Andersen, født ca 1716 i evt i Næsby, død evt 1795 i Tyvelse, stilling: Gårdmand i Tyvelse Matr 1.  Han blev gift med Karen Jensdatter.

15.   Karen Jensdatter, født 1719 i Tyvelse, død evt   1798 i Tyvelse.





Marianne Bøhmer Jensen

Hej Kirsten.

Det lyder næsten for godt til at være sandt at vi har fælles aner.

Mange tak for den fornemme liste, du har givet mig.

Hvordan det er lykkedes  at få fat i de oplysninger, når Glumsø Præstegård er brændt, er mig en gåde, men du skal have tusind tak for hjælpen.

Venlig hilsen
marianne.

Kirsten Printzlau

Hej Marianne

Der er meget andet materiale end Kirkebøger.
Lægdrullerne. Amtjounaler .Tingbøger. De omliggende sognes Kirkebøger.

Godsarkivet: Næsbyholm- Bavelse Gods som er meget omfangsrigt med Skifte, Fæstebrev og mange andre arkivalier.

Tyvelse: her hører de fleste af Gårderne før 1760 under Helufholm, som også har et godt bevaret godsarkiv.

hilsen
Kirsten