Kb. 1856-75, Sabro, Sabro, Århus, opsl. 115 Afgangs. 1866 no. 2 Laurits Jensen

Startet af Peter Lund Pedersen, 13 Jul 2013 - 12:27

Forrige emne - Næste emne

Peter Lund Pedersen

Hvor er det Laurits Jensen er bortrejst til? Umiddelbart vil jeg jo sige Thorsted, og det nærmeste vil så være Torsted, Hatting, Vejle. Så er der Torsted, Hundborg, Thisted, og Thorsted, Hind, Ringkøbing, men i ingen af sognene finder jeg Laurits Jensen i de relevante tilgangslister, og hans død er heller ikke umiddelbart at finde der.

Laurits Jensen er født 9 Jun. 1793 i Sporup sogn, Gjern Herred, Skanderborg amt. I tidsrummet 1820-1833 får han sammen med Ane Jensdatter (f. ca. 1792 på Sabro Mølle-d. 4 apr. 1850 Sabro Mølle) 6 børn. Ved FT. 1855, Sabro, Århus opsl. 2(beta) bor datteren Maren Laursdatter (f. 7 Aug. 1822 Sabro Møle) stadigvæk med Laurits og hun ser ud til, at være på afgangslisten i 1857 sammen med en Søren Sørensen Kb. 1856-75, Sabro, Sabro, Århus, opsl. 109 no. 16 bortrejst til hvad jeg vil mene er Sorring eller Sjorring.

Sorring passer fint med Laurits Jensens fødested i Sporup sogn, der ligger lige nord for Sorring, men det passer ikke rigtigt med Thorsted/Torsted. Sjørring passer til gengæld fint med Torsted, Hundborg, Thisted, men jeg finder hverken Laurits Jensen eller datteren Maren med Søren Sørensen i Sorring eller Sjørring omkring 1866 +-

Jeg er også meget i tvivl om hvad der står ved anmærkninger for både Laurits og Marens afgang, men jeg mener, at de 47 år ved Laurits betyder, at han har boet i Sabro sogn så længe, hvilket stemmer ret godt med, at hans første datter Johanne Laursdatter er født 3 Feb. 1820 i Sabro.

Mvh

Peter

Gitte Johansen

Jeg tror, Maren og Søren tager til Norring.

Århus, Sabro, Foldby, 1851-1871, opslag 181, nr. 73 og 74.

Eller Foldby, 1848-1874, opslag 17, nr. 21 og 22.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

De flytter til Haldum i 1866,

Opslag 166 i Haldum.

Opslag 93 i Foldby.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Peter Lund Pedersen

Hej Gitte

Ja det gør de da også, det var jo et N  :), og de får da også sønnen Laurs Sørensen 26 Maj 1859 hvor min Laurits Jensen fra Sabro Mølle er blandt fadderne. Så kom jeg da videre med Maren, tak for det.

Mvh

Peter

Vivi Winther

Sogn: Sabro     Herred: Sabro    Amt: Århus
Brudgom: Søren  Sørensen    Opholdssted: Sabro
Brud: Maren  Laursdatter    Opholdssted: Sabro
Vielsesdato: 19. Maj 1857
Kirkebogens vielsesdata:
Brudgom: Ungkarl og Murer Søren Sørensen af Sabroe, 24 Aar gammel
Brud: Pige Maren Laursdatter, Datter af Aftægtsmand Laurs Jensen i Sabro, 35 Aar gammel
Forlovere: Jens Hansen, Christen Christensen
Trolovelsesdag: Tillysning d. 5te April
Vielsesdag: d. 19de Mai

Maren`s moder og familie:

Folketælling: 1801         Sogn: Sabro    Amt: Århus
Lokalitet: Sabro Mølle    Familienr: 1
Navn: Jens  Christiansen    Alder: 54
Civilstand: gift    Ægteskabsnr: 1    Familiestand: mand
Stilling: husmand med jord, møllen udlagt
Noter:
Navn: Maren  Jensdatter    Alder: 52
Civilstand: gift    Ægteskabsnr: 1    Familiestand: hans kone
Stilling:
Noter:
Navn: Peder  Jensen    Alder: 13
Civilstand: ugift    Ægteskabsnr:     Familiestand: deres søn
Stilling:
Noter:
Navn: Ane  Jensdatter    Alder: 9
Civilstand: ugift    Ægteskabsnr:     Familiestand: deres datter
Stilling:
Noter:

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Peter Lund Pedersen

Hej Vivi

Jeg har sådan set fået styr på Laurits Jensen kone Ane Jensdatter og deres børn, men Laurits selv er forsvundet efter FT. 1860, Sabro,  opsl. 9(beta) højre side, 3 familie nederst.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=29816#2392817

Laurs Jensen 72 år enkemand, fødested: Sporup Sogn, Skanderborg Amt, Aftægtsmand.

Han er lidt for gammel her, men det må være den rigtige. Han står ikke som død i Sabro sogn efter 1860, han er heller ikke i Haldum hvor datteren Maren bor med Søren Sørensen, han er heller ikke i fødesognet Sporup, Gjern, Skndb. og heller ikke Tvilum, Gjern hvor en anden datter bor. Han er forsvundet efter 1860.

Mvh

Peter

Kirsten Brodersen Cox

Hej Peter

Laurits (Laurs) døde i Voldby, Gjern opslag 204 Voldby/Gjern/Skanderborg 1861-1882. Jeg ledte efter ham her, idet han havde mindst 2 døtre i Voldby. Kirsten og Else Marie. Han boede ved Else Marie som var gift med Niels Jensen Gravgaard.

venlig hilsen Kirsten

Kirsten Brodersen Cox

lige en tilføjelse, han var ankommet fra Tvilum 30.9.1866

vh Kirsten

Peter Lund Pedersen

Hej Kirsten

Så havde han altså været en tur omkring Tvilum alligevel. Sjovt det der med navnet Laurits, det er som om familien ikke helt ville brugte det, men alligevel blev flere døbt Laurits. Min oldemor, som er Laurits barnebarn, blev opkaldt og døbt Lauritzine efter Lauritz/Laurits/Lauridts/Laurs Jensen, men hun brugte kun navnet Laura og efter hende er Laurits helt gået ud i vores del af efterkommerne, mange piger bliver dog døbt Laura. Der er dog vist nok nogen andre af Laurits Jensens efterkommere der i dag bruger efternavnet  Lauritzen.

Mange gange tak for din hjælp og arbejde.

Mvh

Peter

Kirsten Brodersen Cox

hej Peter

velbekom, det er kun sjovt at kunne hjælpe. Det er dog stadig en gåde hvad der står i afgangslisten i Sabro. Jeg synes ikke der er nogen lokalitet omkring Tvilum, som ligner det der står i afgangslisten.

vh Kirsten