Hvordan finder jeg Viceadmiral Ivar Hoppe i Kirkebogen

Startet af Annette Damgaard Hansen, 12 Jul 2013 - 22:24

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære alle sammen.

Viceadmiral Ivar Hoppe skulle være født 2. sept. 1649 og døbt 5 sept. 1649. Hans far skulle være en vinhandler på Christianshavn ved navn Hans Hopp eller måske Jean Hopp og moderen enten Karen Iversdatter Bruun eller Karen Jacobsdatter.

Jeg har forsøgt, at finde Iver Hoppes fødsel i Kirkebogen for Sokkelund, Vor Frue, men er ikke i stand til at læse årstal og dato, og har derfor svært ved at finde frem til ham.

Vil nogen hjælpe mig med at finde ham?

mvh.
Annette

Ellen Marie Kaae

Er du opmærksom på, at Karen Iversdatter Bruun og Karen Jacobsdatter kan være den samme?

Det skyldes, at hendes mor, Karen Ejlersdatter, var gift 2 gange, først med Iver Nielsen Bruun, derefter med Jacob Madsen Braad.

Der findes rigtig meget om familien på nettet.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Annette Damgaard Hansen

#2
Hej Ellen Marie.

Tak for informationen :) - det har jeg egentlig ikke tænkt over.

Det jeg førsøger at finde ud af er, hvad kirkebøgerne siger om Ivers forældre, da jeg har fundet ud af, at der er mange fejl i oplysningerne op Hoppe-familien.

I "SLÆGTSBOG FOR FAMILIEN HOPPE OG MEMOIRER" anno 1949 af A. C. Hoppe står der, at
Hans Hoppe havde to sønner: Iver Hoppe og Knud Hansen Hoppe.

Det er imidlertid en fejl, da Knud Hansen Hoppes forældre var Skagens-rådmanden Hans Madsen Hopp og Maren Knudsdatter.

Hans Madsen Hopps far må jo så hedde Mads Hopp. Så det jeg prøver at finde ud af er, om Mads Hopp i Skagen og Hans Hopp i København/Christianshavn kunne være brødre. Hvis de er, så er Iver og Knud Hansen Hopp nemlig grandfætre og ikke brødre.

vh. Annette

NB. Knud Hansen Hoppes er født Mar 11 1666 i Skagen. Jeg har fundet hans data i kirkebogen.

Ellen Marie Kaae

Jeg tror, du har Ivar Hoppes dåb i Vor Frelser 1640-1704, opsl. 108, nr. 65:

den 5. september
Hans Hop Kiøbmands Søn, Ivar
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Annette Damgaard Hansen

#4
Tusind tak Ellen Marie :D - Så ved jeg da med sikkerhed, at hans far ER Købmand Hans Hop i København og at Knuds far er Hans Madsen Hoppe i Skagen - OG at de ikke er brødre :)
vh Annette

Ellen Marie Kaae

Jeg ved ikke, om du har Ivars søster

samme kirkebog, opsl 95, nr. 77: Hans Hoppes Datter Katrina
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Annette Damgaard Hansen

Nej hende har jeg ikke - endnu engeng tak. Det er suverænt.
Annette

Annette Damgaard Hansen

Måske jeg også kan finde Hans Hoppes vielse til Karen Iversdatter Bruun/Jacobsen? Det kan jo være, der står noget om hans forældre?

Annette

Ellen Marie Kaae

Ser ud til, at der er en søn mere - i 1651

samme kirkebog, opsl 111 nr. 73

Hans Hop Møllers Søn Hans

Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

Flere kilder på nettet vil vide, at Hans kom fra Holland, så det er måske ikke så let at komme tilbage i hans gren
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

#10
og så lige én til i 1654
opsl. 118, nr. 75:

Hans Hop Kiøbmands Søn Hans

og i 1656, opsl 124, nr. 75

Hans Hops Kiøbmands søn Jacob
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Annette Damgaard Hansen

#11
Nå da, Hans Hop Møller - det lyder da ikke så Hollandsk. Min oplysning lyder sådan:

Hans Hop blev født i Metzingen i Schwartzwald, Wüttemberg, Tyskland i år 1562, og levede af landbrug og som humledyrker. På et senere tidspunkt tog han til Holland.

Jeg har en fornemmelse af at Skagensfamilien er blevet rodet god og grundig sammen med Christianshavnerne. Det er første gang jeg hører navnet Møller ???

vh. Annette

NB - min slægts-relation er Skavboerne ( min tip-tip oldemor hed Bente Chatrine Hoppe) - men jeg er selvfølgelig interesseret i at finde ud af om de to slægter hænger sammen eller ikke :)

Ellen Marie Kaae

Hvis du kigger i Borgmester Ejler Jacobsens (Vordingborg) historie, som ligger på nettet, finder du bl.a. følgende:

Af døtrene (Karen Eilersdatters/EMS) blev datteren Maren gift med Oberst Jean de la Heye og datteren Karen, gift med
Handelsmand og Møllerejer på Christianshavn Hans Hoppe. Hans Hoppe var særdeles velhavende,
tilsyneladende var hans møller ganske indbringende. Det var måske maling af korn til brygning han
slog sig på, for flere steder omtales han tillige brygger. I 1669 fik han eksempelvis tilladelse af
Frederik III til en ny mølle "udj det øster bulverck ved Amagerportat" at lade "byge oc opsette, som
hand for sig oc sine arfuinger u-behindret maa nyde, bruge oc beholde."19
Han skulle være indkommet fra Holland til Danmark i begyndelsen af det 17. Åarhundrede og døde
1666 som Brygger paa Christianshavn. Hans Hoppe og Karen Jacobsdatter, efterlod 2 Sønner : Ivar
Hoppe og Knud Hansen Hoppe. Ivar Hoppe, der var Viceadmiral, blev 84 Aar efter sin Død med
sine descendenter optaget i den danske adelsstand.20 Hermed nåede to grene af Eiler Jacobsens
efterkommere at blive nobiliteret, nemlig gennem datteren Karen Eilersdatters dattersøn og gennem
Jørgen Eilersens datter.

http://www.livinghistory.dk/artikler/Eiler%20Jacobsens%20epitafium%202.pdf

Hvis det er rigtigt, at Hans Hoppe var både møller, købmand og brygger, har stillingsbetegnelserne måske været brugt lidt i flæng. Men man kan selvfølgelig ikke helt udelukke, at der er tale om flere personer.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Annette Damgaard Hansen

#13
Hej Ellen Marie.

Det lyder som en plausibel fortælling om Hans Hop og en god grund til at kalde ham Møller - Dog Har historien, den samme fejl vedrørende Knud Hansen Hoppe, der er født i Skagen og er søn af Hans Madsen Hoppe. (det er netop grunden til at jeg leder i kirkebøgerne nu - for at være helt sikker) :D

Du får min version af historien her, som jeg selvfølgelig vælger at lægge ind, for at oplyse om fejlen, der går igen hos mange slægtsforskere:

SLÆGTEN HOPPE
Hoppe, Hopp, Hopp

Knud Hansen Hoppe
Knud Hansen Hop (1666-1739) var ejer af Kjærsgård og Østergård i Tornby sogn samt Forpagter på "Lerbæk". Kærsgård eller Kjærsgaard beliggende i Tornby Sogn, Vennebjerg Herred, Hjørring Amt er en herregård, som i slutningen af 1300-tallet tilhørte Hr. Niels Ovesen (Panter) og hans hustru Johanne Andersdatter (Stenbrikke) og siden deres søn væbner Anders Nielsen (Panter). I 1671 var Thomas Thomassen og Knud Hansen Hop ejere af Kjærsgaard i Tornby Sogn

Der findes to bud på divergerende stamtavler for slægten Hoppe i Skagen, som begge har de samme efterkommere, men som har to forskellige stamfædre. Det giver derfor sig selv, at en af disse er forkert. De to divergerende stamfædre er: Hans Hop og Hans Madsen Hoppe.

Hans Hop
Den ene stamfader menes at være Tysk-Hollænderen Hans Hoppe/Hans Hop: "der indkom her i Begyndelsen af det 17de Aarhundrede og døde 1666 som Brygger paa Christianshavn. Han var gift med Karen Jacobsdatter, en Datter af Jacob Madsen, Borgmester paa Christianshavn, og efterlod 2 Sønner: Ivar Hoppe og Knud Hansen Hoppe, der ere Stamfædre til de tvende her i Landet boende Familier af dette Navn"

I "SLÆGTSBOG FOR FAMILIEN HOPPE OG MEMOIRER" anno 1949 af A. C. Hoppe står der ligeledes:
Hans Hoppe havde to sønner: Ivar Hoppe og Knud Hansen Hoppe. I hæftet står der, at Ivar Hoppe, der var søofficer og blev adlet i 1777, er stamfader til den adelige slægt Hoppe. Og i sammendrag: Fra Hans Hoppes anden Søn, Knud Hansen Hoppe, nedstammer den borgerlige Linie...........Knud Hansen Hoppe var Ejer af Herregaarden Kjærgaard i Aalborg Stift.

I et skrift, der nævner Magister Thomas Hopp i Ålborg, står der følgende:
"Mag. Thomas Hopp, f. 24 Januar 1692 paa Leerbek i Vendsyssel, var en Søn af Knud Hansen Hoppe, senere Ejer af Kjærsgd, t begr. 3 Jan. 1739, en Broder til Viceadmiral Iver Hansen Hoppe".
Kilde: "Lærerstanden ved Aalborg Kathedralskole. I. Rectorer. Efter trykte og utrykte Kilder samlet, Af F. E. Hundrup 1869".

I disse skrifter har man altså vedtaget at Knud Hansen Hoppe er bror til Viceadmiral Iver Hansen Hoppe, men den påstand falder helt til jorden, når man læser værket "Skagen Bys Historie" af C.Klitgaard 1928, der fortæller historien om den anden mulige stamfader Hans Madsen Hoppe.

Hans Madsen Hoppe
Hans Madsen Hoppe var Rådmand i Skagen og ifølge Carl Klitgaard far til Knud Hansen Hoppe, der var Ejer af Herregaarden Kjærgaard i Aalborg Stift. I listen over Hans Madsen Hops efterkommere nævnes præcis de sammen navne som i "SLÆGTSBOG FOR FAMILIEN HOPPE OG MEMOIRER" anno 1949, hvor brygger Hans Hop fra Christianshavn angives som stamfader.

I følge "Skagen bys historie" stiller Knud Hansen Hoppe til Kjærsgaard op som Tingsvidne for sin bror Mads Hansen Hop - der er søn af rådmand Hans Madsen Hoppe - i forbindelse med en retssag.
Hvad der er sandt og hvad der er falsk - er meget svært at gennemskue, men det virker nok mest sandsynligt, at Hans Madsen Hoppe må være faderen, dels fordi historierne fra Skagen er veldokumenterede og sandsynligvis står nedskrevet i tingsbøger: men også fordi de begge opholder sig Nordenfjords, mens bryggermester Hans Hoppe og Admiral Ivar Hoppe opholder sig i København.
Hans Madsen Hoppe har utvivlsomt haft en far ved navn Mads (Hop). Det er svært at spore konkrete oplysninger om Mads Hopp, så indtil videre har kun gisninger om, hvor han stammer fra været muligt. Måske tilhører han en gren af en nordjysk uradelsslægt Hop (Hopp , Hopp, Hoppe), som nævnes af Knud Erik Jacobsen i et skriv om "Den sidste Herredsfoged i Sallings Nørreherred". Slægten førte i 1400-tallet et våbenskjold: Tre sorte hjelme i hvidt og på hjelmen ni vekselvis sorte og hvide faner. Men det er også muligt, at han kan være af tysk/hollandsk slægt?

Hoppernes mulige ophav
En teori kunne være at Mads Hopp i Skagen er bror til brygger og købmand Hans Hoppe (Hop)), på Christianshavn. I hvert fald menes begge, i følge flere slægtsforskere, at stamme fra Tyskland/Holland, og være indvandret til Danmark nogenlunde samtidig.

I kilden "Hop Forfædrene" af Arne Bjørn Jørgensen (http://akj-cbj.dk/Hopp.htm) anføres en Hans Hop som far til Mads Hop i Skagen. Om Hans Hop står der følgende:
"Han er født i Metzingen i Schwartzwald, Wüttemberg, Tyskland i år 1562, og levede af landbrug og som humledyrker. På et senere tidspunkt tog han til Holland. Han døde i 1624".

Kilden nævner videre at Hans Hop havde to sønner:
"Sønnen Mads Hopp er født i 1590, og han indvandrede omkring 1625 til Skagen. Han var købmand, og blev senere rådmand. Han døde i 1650. Hans broder Jean Hopp blev stamfader til den nyere adelsslægt Hoppe i Danmark".

Sandsynligvis er Jean Hoppe identisk med Hans Hoppe, der var brygger på Christianshavn og far til Viceadmiral Ivar Hoppe, der blev adlet i 1777. I så tilfælde er Ivar Hoppe og Kund Hansen Hoppe slet ikke brødre men derimod grandfætre, hvilket betyder, at der er fejldata i "SLÆGTSBOG FOR FAMILIEN HOPPE OG MEMOIRER" anno 1949 af A. C. Hoppe.

Et sidste alternativ er, at de slet ikke er i familie og at Skavbo-familien ret og slet er af dansk æt – måske af den nordjyske uradelsslægt Hop?

Annette Damgaard Hansen

Annette Damgaard Hansen

Hej igen Ellen Marie.

Tak for linket til pdf'en - det er rigtig fint.

Annette

Ellen Marie Kaae

#15
Her er det sidste, jeg kunne vride ud af Vor Frelsers kirkebog:

Vielsen opsl 6, nr. 44. Hans Hops og Karen....

Den præst skrev som en brækket arm. Havde håbet at få opklaret et af min slægts mysterier, nemlig om Karen var datter af Iver Bruun eller af Jacob Madsen Braad. Men jeg evner ikke at læse, om der står Ivarsdatter eller Jacobsdatter

et par børn mere:

opsl. 100 nr 55 . maj 1646 'Hans Hoppes D; Johanna

Opsl 106 nr. 107 - 8. febr 1848 Hans Hoppes Møllers D: Anna

Så nu ser rækken af børn sådan ud:

1644: Katrina
1646: Johanna
1648: Anna
1649: Ivar
1651: Hans
1654: Hans
1656: Jacob

Altså ingen Knud. Hvad skulle også få Karen og Hans til at kalde en søn Knud?

Derimod giver det god mening at få ham placeret i Skagen-familien - kaldt op efter sin morfar.

Jeg er enig med dig i, at nogen på et tidspunkt har fået det blandet sammen og så har andre gentaget fejlen igen og igen. Nogen må gå i gang med at skrive historien om  ;D
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Annette Damgaard Hansen

#16
Netop - jeg er i gang.

Her kommer en update:

Hans Hopps børn (Christianshavn) KB: 1640 – 1704:  Vor Frelser, Sokkelund, København
1644: Katrina
1646: Johanna
1648: Anna
1649: Ivar
1651: Hans
1654: Hans
1656: Jacob

Hans Madsen Hopps børn (Skagen) Skagen Bys Historie af C. Klitgaard
Jens Hansen Hoppe
Sidsel Hansdatter Hoppe
Helvig Hansdatter Hoppe
Mads Hansen Hoppe
Mette Hansdatter Hoppe
Knud Hansen Hoppe
Jørgen Hansen Hoppe
Abelone Hansdatter Hoppe

Om Købmand og Møller Hans Hopp, Christianshavn

Nock herforuden:
Uden Wester port.
Synden Landeweyen
befindis effterskrefne weyrmøller, som følger:
1. Hans Hoppe, møller oc brygger paa Christianshafn, en weyermølle, bebois af Hans Rasmusen, med dets møllestaufn, kaalhauffue oc byggeplatz, huis øffuerste møllesteens diameter er 2½ all. oc 1½ qvarteer breed oc 1½ qvarteer tyck.

http://www.eremit.dk/ebog/kd/1/kd1_507.html

Tak Ellen Marie - du har været en uvurderlig hjælp :)

Jeg tror fejlen har sit udgangspunkt i "Lærerstanden ved Aalborg Kathedralskole. I. Rectorer. Efter trykte og utrykte Kilder samlet, Af F. E. Hundrup 1869".

Carl Klitgaards "Skagen Bys Historie", der fortæller historien om Skavbo-Hopperne, er den har har synliggjort fejlen for mig.

vh. Annette

Bettina Bendix Andresen

Kunne der stå Ifversdatter? Men der det ser ud som om der er et navn mere... Brun?
Venlig hilsen
Bettina Andresen

Annette Damgaard Hansen

#18
Iver Hoppes mor hedder Karen Iversdatter Bruun  ;)

Annette Damgaard Hansen

Hej Bettina -
Nu forstod jeg. Jo, jeg tror der står Karen Ifuresensdatter Brun.
vh Annette

Ellen Marie Kaae

Ja, det tyder i retning af, at Karen hørte til i Karen Eilersdatters første ægteskab med Iver Nielsen Bruun.

Hendes børn i det andet ægteskab med Jacob Madsen kom til af bære tilnavnene Jacobs(en)(datter) Bruun. Ingen har kunnet forklare, hvorfor alle Jacobs børn tog navn efter Iver - men sådan gjorde de altså.

Når, men det var ikke Karen Eilersdatters børn, denne tråd handler om - undskyld sidespringet.

Tak for tydningen, Betina 
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Annette Damgaard Hansen

#21
Hej Ellen Marie

Hvis denne tråd kan løse to mysterier på én gang, er det da kun godt. Nu er mysteriet om Knud Hansen Hoppes ophav/ikke ophav klaret, så er det da fint med et relevant sidespring  :)

Jeg kan oplyse at Knud Hansen Hoppe blev født/døbt 11. marts 1666 i Skagen og kan findes i
KB: 1647 - 1745: Skagen, Horns Herred, Hjørring opslag 24 øverst.
Forældrene benævnes som Hans Madsen og Maren Knudsdatter.


vh Annette