Wibergs Præstehistorie:

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 09 Jul 2013 - 19:15

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

Har flere oplevet, at de via Tom Stryhn, omdirigeres til et slaraffenland for "ludomaner in spe"?

Det kan næppe passe, at man skal gamble for at få adgang...

  ;D
Gode tanker fra Charlotte...

Annette Damgaard Hansen

Ja, der har jeg også oplevet :)
Annette

Villy M. Sorensen

Hej,

Stryhn er flyttet flere gange. Så vidt det kan ses
tilbydes "service" som koster penge, det synes
at være derom det går.

Man kan bruge:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe

Nr. 443 - 446

en norsk side, som er uden index, men som altid er
der og ikke er flyttet endnu.
Lis Klarskov Jensen gjorde opmærksom på den for
en del måneder siden.

Venlig Hilsen
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

C. C. K. Fogsgaard

Kære Annette og Villy, 1000 tak for inputs.

Jeg troede, det var "nissen", som var på spil.

Glædeligt at høre fra jer!

:D
Gode tanker fra Charlotte...

Egon Hansen

Wibergs præstehistorie står da på biblioteket!
Mvh  Egon

Jørn Christiansen

Hej

Jeg er registreret bruger hos Tom Stryhn, det koster ikke noget. Jeg besøger hjemmesiden dagligt, og jeg er aldrig blevet omdirigeret til en fremmed side.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Anne Marie Holck

Citat fra: Jørn Christiansen Dato 10 Jul 2013 - 08:47
Hej

Jeg er registreret bruger hos Tom Stryhn, det koster ikke noget. Jeg besøger hjemmesiden dagligt, og jeg er aldrig blevet omdirigeret til en fremmed side.

Hvilken url benytter du til Tom Stryhns side?

Jørn Christiansen

Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu


C. C. K. Fogsgaard

Hej til jer alle!

Først nu kan der for mit vedkommende måske blive lejlighed til at søge i Wibergs værk, og jeg har allerede stærkt på fornemmeren, at der bliver flere spørgsmål herfra - er nogen frisk i så fald?

Meget godt fra Charlotte!
Gode tanker fra Charlotte...

Thestrup-Bjørn

Til Jørn (og andre)

Tom Stryhn har for et stykke tid siden ændret sine adgangsbetingelser, så det "koster noget" at få fuld adgang til databasen.

Han skriver bl.a.:
Adgang til slægts data
Kræver at man registrere sig som bruger. Det er gratis at blive registreret bruger af slægts data med begrænset søgning i slægtsdatabasen og adgang til scannede bøger, herunder Wibergs præst historie og meget mere.
Fuld adgang til alle oplysninger på webstedet og i slægtsdatabasen kræver et betalt medlemskab.


------

Efter der kom penge med i spillet, har jeg ikke villet forny min registrering
- jeg har nemlig i årenes løb foræret Stryhn en hel del oplysninger, og dem vil jeg sørme ikke betale for at se (igen)  ???
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

C. C. K. Fogsgaard

Kære Thestrup-Bjørn, det er fuldt forståeligt!

Måske kan jeg på lykke og fromme spørge nogle af jer, som har direkte adgang til kilden - eller biblioteket...

Ellers venter jeg bare.

Alt godt!
Gode tanker fra Charlotte...

Jørn Christiansen

Til Thestrup-Bjørn

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig din afsluttende bemærkning, men jeg har dog ladet mig registrere.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Christian Konstmann Autzen

Her har vi faktisk en glimrende historie - hvor tilgangen til en skannet gammel bog "pludselig" bliver gjort til et spørgsmål om indtjening.

Jeg har absolut intet imod, at nogen laver en forretning ud af at tjene penge på at stille oplysninger tilgængelig på nettet; men her drejer det sig om en gammel bog, hvor ophavsrettighederne vel er udløbet.

Kunne det være en ide, at vores forening (DIS-Danmark) enten køber en generel adgangsbillet til Wibergs præstehistorie, eller måske bedre, selv skanner bogen og dens tillæg og herefter gør den tilgængelig.

På anden tråd har der været en diskussion/efterlysning af præstehustruer - og dette kunne så samtidig blive samlet og udgivet sammen med den skannede bog.

Hvis denne "præstehistorie" skulle danne præcedens, så kan vi nemt komme ud i, at alt kommer til at koste penge - og hvad med alle de gode oplysninger, som medlemmerne hjælper andre med at finde, f.eks. via "Aneefterlysning" samt de mange hjemmesider, hvor mange gode slægtsforskere har lagt oplysninger gratis frem !!!!!

PS: Hvad forøvrigt med præsterne i Sydslesvig - hvor er de henne i denne bog ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Arne Feldborg

For mig at se er der ingen grund til at scanne Wibergs bøger igen.

Der findes jo allerede en aldeles glimrende scanning (langt bedre end hos Tom Stryhn) på norske Digitalarkivet:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=wiberg1
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=wiberg2
osv.

Det ville derimod være en rigtig god ide, hvis nogen lavede et index, evt med direkte links,  til disse sider. Skulle det ske, så kan vi fint finde plads til et sådant index her på sitet.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

C. C. K. Fogsgaard

Og hej til Christian og Arne også!

Jeg har mere end én gang berørt, hvad jeg har problemer med i relation til diverse præsters forældre og hustruer - både via Tom Stryhn samt den norske indgang.

Der synes ikke at være et register, som klart indikerer de forskelliges respektive ophav og ægtefæller, men det er yderst tænkeligt, at jeg overser noget, som er evident for andre...

Til Arne Feldborg:

Jeg sender lige en koncis e-mail med endnu en undskyldning.

På forhånd mange tak og lykke til med dette mulige projekt (spændende!).
Gode tanker fra Charlotte...

Jørn Christiansen

Hej

Til Christian:
Citat fra: Christian Konstmann Autzen Dato 31 Jul 2013 - 20:13
Her har vi faktisk en glimrende historie - hvor tilgangen til en skannet gammel bog "pludselig" bliver gjort til et spørgsmål om indtjening.
Det koster ikke andet end en registrering hos Tom Stryhn, der skal ikke betales for at læse de bøger han har på hjemmesiden.

Til Charlotte:
Jeg tror ikke du har overset noget, der er vist ingen genvej hos Wiberg til at finde forældre.

Til Arne:
Citat fra: Arne Feldborg Dato 31 Jul 2013 - 21:26

Det ville derimod være en rigtig god ide, hvis nogen lavede et index, evt med direkte links,  til disse sider.

Tom Stryhn har da lavet et udmærket index. Det eneste jeg er utilfreds med, er at der er lidt stavefejl i sognenavnene, hvilket jeg tidligere har påpeget overfor Tom.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Christian Konstmann Autzen

Hej Jørn

Tak for dit svar - og jeg læste godt at man "blot" skulle registrere sig hvad Wiberg angår.

Men meningen med at registrere sig forstår jeg så ikke - men det er vel så mit problem.

Hvad opnås med denne registrering, for mig virker det i hvert fald begrænsende, for jeg ser ingen fordele, kun ulempen - og så er det en hjemmeside, som jeg så ikke benytter.

PS: Jeg har absolut intet problem med, at jeg er registreret forskellige steder - men værdien ved dette skal da være der  ;)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

C. C. K. Fogsgaard

Jørn, hej!

Det er da glædeligt at erfare, at jeg ikke har overset noget.

Jeg siger tak, fordi du gjorde mig opmærksom på det.

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Helmer Christiansen

Jeg har fundet Wibergs bind 1 og 3 som gratis Google e-bøger (http://books.google.com)
Helmer Christiansen
2000 F

Anne Marie Holck

Citat fra: C. C. K. Fogsgaard Dato 31 Jul 2013 - 21:58

Jeg har mere end én gang berørt, hvad jeg har problemer med i relation til diverse præsters forældre og hustruer - både via Tom Stryhn samt den norske indgang.

Der synes ikke at være et register, som klart indikerer de forskelliges respektive ophav og ægtefæller, men det er yderst tænkeligt, at jeg overser noget, som er evident for andre..


Jeg forstår ikke helt, det du skriver, for Wiberg oplyser i næsten alle registringer, hvem den pågældende præst var gift med, både 1. og 2. gang, vielsesdato og antal børn. Ofte oplyses også faderens og moderens navn.

Kunne du evt. oplyse navne på dem, du eftersøger?

C. C. K. Fogsgaard

Kære Helmer, hvor fint fundet - det er værd at prøve:

Tak!

Og Anne Marie, et eksempel:

Bendix Hansen, som jeg i går lagde ud som emne...

Mogens Pagh var så rar straks at forklare, at sagen måske ligger for langt tilbage rent kronologisk (1593).

Der er åbenbart delte meninger, hvad værdien af denne kilde angår.

Men det er da muligt, jeg taler sort...

:D
Gode tanker fra Charlotte...

Arne Feldborg

Citat fra: Jørn Christiansen Dato 01 Aug 2013 - 11:33
Tom Stryhn har da lavet et udmærket index.
Det er jeg udmærket klar over. Det jeg efterlyste var et index til de norske sider (hvor billedkvaliteten er bedre). Man kunne jo så tage Toms index og rent maskinelt omformulere det til at passe til de norske sider. Men det vil jo ikke være helt fair.

Nogen der ved, om det norske projekt der for nogle år siden var igang med at afskrive Wiberg stadig eksisterer.?


mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Kenneth Knudsen

Jeg har ikke tjekket den norske scanning, men har for længst bogmærket Viberg hos Google Books. Der kræves en (gratis) Google-konto, hvis man vil læse eller downloade dem:

Bind 1: https://play.google.com/store/books/details?id=T1cQAAAAIAAJ (forklaringer + Aaby/Bjergsted - Høve/Flakkebjerg)

Bind 2: https://play.google.com/store/books/details?id=DFkQAAAAIAAJ (Jannerup/Billum - Rørbæk/Grunderup/Stenild)

Bind 3: https://play.google.com/store/books/details?id=G1cQAAAAIAAJ (Saaby/Kisserup - Ødis + Færøerne)

Hvert bind kan downloades som PDF i en ok kvalitet (langt bedre end Tom Stryhns).


vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Egon Hansen

Hej Christian.
Hvis du søger i Bib.dk. under præstehistorie, Aage Dahl, kommer der noget frem om præstehistorie i Sønderjylland, også noget syd for den nuværende grænse,(så vidt jeg husker!)
M.h.t. Wiberg,så er han ikke ufejlbarlig. Nordby, Fanø. Der står noget om at Claus Pedersen Ripencis,  om to præster som efterfulgte ham, med angivne årstal!,men den gode Claus levede adskellige år senere, som sognepræst, og underskriver præsteindberetningen i 1651. Claus Pedersen Ripencis sogmepræst, og det kunne han vel næppe hvis det var lykkedes Wiberg at slå ham ihjel, eller i hvert fald få embedet overdraget til en anden!
I Ribe Stiftskiste står der noget om at beboere i sognet klager over degnen ikke passer sit arbejde, men att det får lov at passerer, fordi degnen og den unge præst begge er gift med den gamle præsts døtre.
Desværre er det aldrig lykkedes mig at få fat i originalen med navnene på de klagende beboere.
Wiberg har ikke navn på Claus Pedersens kone, men det er eet af de navne som Aage Dahl selv har tilskrevet i sin præstehistorie, men som både jeg og den vagthavende på RA, måtte opgive at læse!
Mvh  Egon


Hanne Thøgersen

Jeg tager denne tråd op igen, fordi det først er nu, jeg ikke kan finde Tom Stryhns bearbejdning med søgning via alfabet - til sogn eller præstenavn.
Det er frygtelig ærgerligt, at Tom Stryhns arbejde ikke længere er tilgængeligt, for det var da dejigt ikke selv at skulle søge rundt efter sognene.
Jeg er klar over, at Wiberg både findes på biblioteker og på den norske WebBok, men det er ikke helt det samme.
Kunne Slægt og Data måske komme i dialog med Tom Stryhn og overtage hans arbejde. For min skyld må man gerne betale ham lidt, selv om de fleste af os jo deler vores arbejde frit med andre, fordi vi holder af vores hobby
Venlig hilsen
Hanne Thøgersen
hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning

Ole Laursen-W.

#26
Hej Hanne,

Arne Feldborg har lavet sogneindeks til den norske version http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=168 og navneindeks http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=168&amt=nr
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Hanne Thøgersen

Kære Ole
Mange tak - det må jeg prøve
:) Hanne
hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning

Finn Hansen

Hej Alle

Må jeg lige erindre, at her koster det 200 kroner at være medlem, og dermed at få adgang til disse udmærkede sider.

Altså oplysninger er ikke gratis - og hvad er gratis egentlig - noget man ikke betaler for, noget man ikke yder for.

Det er ikke gratis at gå på nettet, det koster penge, uanset hvordan man vender og drejer det - er det gratis at hente fra Google, nej, det koster et internet abonnement.

Ordet "gratis" ville jeg snarer ombytte med, jeg ønsker ikke "efterbetaling" for noget jeg i forvejen betaler for. :)

Jeg har for flere år siden downloadet (hentet hjem på serveren) Wieberg præstehistorier fra nettet i flere udgaver (3), den fra Tom er ikke den ringeste der findes, og den fra Norge er heller ikke, ditto Google - men, hvis man sammenholder dem, kan man få næste alle detaljer frem i bogen/bøgerne.

Men jeg mener altså, at der findes en "præstekone" bog - jeg må snakke med en bekendt, for det er derfra jeg har oplysninger om konerne og bogen om præstekoner - mener mere eller mindre, jeg kan huske det er en forholdsvis tynd lysebrun bog med sort ryg.

Derudover, men jeg også, at der er udgivet et register til, Weibergs præstehistore på tyk, men måske tager jeg fejl her og husker forkert?

Venligst
Finn R. Hansen

Egon Hansen

Præstekoner som ikke findes i Wiberg, vistnok Erh. Quistgaard findes på biblioreket, ligeledes flere andre præstehistorier, bl a Nedergaard.
Og så er der altså Dahls små bøger, der hver handler om et geografisk afgrænset område. Der er vel omkring 30 bind. og så er der pastor Dahls eget eksemplar, med håndskrevne noter, men kun på RA.
Hvis DIs-Danmark kunne få fingre i den og få alle disse notater renskrevet og lagt på nettet ville det være et kup.
Mvh Egon