Niels Hansen Bang, Byfoged i Middelfart. pensioneret 1718

Startet af Jens Ole Jensen, 08 Jul 2013 - 10:14

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Jeg er i min kones slægt nået til Niels Hansen Bang som var Byfoged i Middelfart.
Er der nogen der har mere viden om ham og eventuelt om hans kone.

Det jeg ved:
Niels Hansen, Byfoged i Middelfart død efter 1718
Niels Hansen Bang gik 1718 på pension. Han fik fuld løn selvom han var på pension.
Søn: Morten Nielsen Bang -- Kapellan i Falslev ved Randers (1669-1709)
Ved skiftet efter sønnen var faderen Niels Hansen Bang, Byfoged i Middelfart, formynder for sit barnebarn.

Er nedenståënde den samme Byfoged Niels Hansen Bang. Mener at Herresfoged NHB i Nuim herred døde 1710. Desuden står der ikke noget om han var Herredsfoged da han bliver pensioneret i 1718?
Fra byfoged i Middelfart, senere herredsfoged i Nim Herred Niels Bang nedstammer en landmands- og købmandsfamilie Bang. Af hans sønnesønner var købmand Peder Jørgensen Bang (1723-1795) fader til herredsfoged og etatsråd Claus Bang (1792-1868), som var fader til officer Peter Christopher Bang (1829-1905), og landmanden Laurits Bang (1731-1788) var oldefader til overlærer Johannes Peter Bang (1836-1898), hvis søn var teolog Jacob Peter Bang (1865-1936).

Der findes en ældre Hans Bangh som var Byfoged i Middelfart. Var han slægt?
Borgmesteren i Middelfart hed Hans Bang. Var det slægt?

Jens Ole Jensen, Aalborg


Jens Ole Jensen

#2
Nej det gjorde jeg ikke

Tak for tipset. ;D

Jens Ole

Jeg har nu set i slægtsbogen om Bang slægten.
Til sidst i bogen står der at Niels Hansen Bangs forældre var ukendte.
Samtidigt gentages påstanden om at han tilsidst var Herredsfoged og døde 1710.

Men det stemmer ikke overns med at han blev pensioneret i 1718 og døde samme år i Middelfart.
Der står tydeligt Niels Hansen Bang, Byfoged ved hans død.

Fejlen opstår nok fordi de havde samme navn: Niels Hansen Bang.

Niels Hansen Bang fik beviseligt 2 sønner: Søren Nielsen Bang og Morten Nielsen Bang f. 1669

Mon ikke han også fik en søn der hed Hans Nielsen Bang?

Jens Ole

Finn Holbek

Hej i tråden

Som jeg også skriver på downloadsiden, så er det temmelig gamle bøger, som på alle måder bør efterkontrolleres. Sikkert og vist at opstillingen over den ældste del af Bang-slægterne ikke holder, jfr. adelsårbogen 1991-93 og PHT.

Der er ufattelig mange navnesammenfald i de forskellige Bang-slægter og forgreninger, og mange af dem bestred samme type højere erhverv. Det er mao. nødvendigt at vende hver en sten før der kan drages konklusioner; så du må på lokalarkiver etc., for at fastslå hvorvidt der er tale om samme mand.

Med ønske om god jagt.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Søren Agersnap

Af registeret til skifteprotokollen, som gengives hos wadschier.dk, at byfoged Niels Hansen Bangs skifte findes i Middelfart skifteprotokol (i Odense). Det er så formentlig overflødigt at gætte på, hvad hans børn har heddet.

Venlig hilsen.
Søren

Jens Ole Jensen

#5
Stor tak for hjælp.
Den havde jeg ikke tænkt på.
Jens Ole

Hvor finder du det

I Middelfar byfoged kan jeg finde en del Niels Hansen

Søren Agersnap

Søg på de første sider, under b. Registeret er så mærkelig indrettet, at folk med
"rigtige" efternavne rubriceres efter det, mens folk med -sen sorteres efter fornavn.

Hilsen. Søren