Thøger Pedersen, formentlig død ml. 1850 og 1860 i eller ved Randers.

Startet af Jørgen Pedersen, 02 Jul 2013 - 15:02

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen


Jeg søger information Thøger Pedersens død. Han kaldes også Thøger Hvass.

Han blev født i Vorup ved Randers i 1811 og vaccineret af Pabst den 2. okt. 1816. Jeg kan følge ham i folketællingerne 1834 (i Horsens) og 1840 (i Randers)

Han blev gift 1840 med Anne Wernersdatter fra Kvorning, Viborg amt. De ses i folketællingen 1845 i Ladegårdsgade i Randers. I 1848 var de i Vorup, hvor datteren Elise blev født, men i 1850 er de tilbage i Randers, idet familien ses i Winkelstræde 591 i denne by.

Jeg kan ikke finde dem i 1855-tællingen. De er ikke i Vorup, Kristrup, Kvorning eller Randers købstad. Den ældste søn Verner (født 1843) kom før 1850 til sin mormor i Kvorning, sønnen Peder Christian (født 1846) blev af fattigvæsenet i Randers udliciteret til en familie i Årslev sogn, Randers amt. Det skete mellem 1850 og 1855. Datteren Elise (født 1848), der også kaldes Liselotte og Elisabeth, blev konfirmeret i Randers 1862. Hendes forældre noteres uden at bopælen nævnes og uden at det bemærkes, om/at hendes far er død.

Men i 1860-tællingen er Anne Wernersdatter/Ane Vernersdatter tjenestepige i Kristrup sogn. Og hun står da som enke. I 1880-tællingen er hun i Rosensgade i Randers, uden navn, blot noteret som Thøger Pedersens enke. Ved hendes død i 1885 nævnes hendes navn dog, suppleret med den oplysning, at hun er Thøger Pedersens enke.

Man skulle næsten tro, at hendes enkestand var ny i 1880 siden folketælleren kender hende som Thøger Pedersens enke. Men hvis 1860-tællerens angivelse står til troende, så er Thøger Pedersen død mellem 1850 og 1860. Han er ikke død i Randers og heller ikke i Kristrup eller Kvorning, og tilsyneladende heller ikke i Vorup – men kirkebogen for Vorup (Randers, Galten, Vorup) 1846-1864 opslag 112 slutter med 1857 og næste opslag begynder med 1861. Der må altså mangle et par år. Thøger Pedersen/Thøger Hvass kunne jo være at finde på netop de sider....

Jeg har ikke fejlmeldt noget, for det kan næppe svare sig. Men er der nogen, der tilfældigvis har de pågældende sider, så vil jeg være meget interesseret i at høre, om Thøger Pedersen skulle befinde sig der.

Med venlig hilsen
Jørgen Pedersen

Else Skovbo Jensen

Hej

der er jo sidetal på . Side 197 mangler.
Om den side blot er glemt ved digitaliseringen eller den mangler i kirkebogen, ved jeg  ikke.


mvh
Else

Jane Valkær

Hej
En begravelse:
KB Randers, Randers Sct. Mortens sogn 1850-1872 opslag 17, nr. 92

Mvh
Jane

Doris Elgaard

Hej Jørgen

Lige en lille kommentar

Jeg har ikke fejlmeldt noget, for det kan næppe svare sig. Men er der nogen, der tilfældigvis har de pågældende sider, så vil jeg være meget interesseret i at høre, om Thøger Pedersen skulle befinde sig der.

Jeg har med held fejlmeldt flere gange, så det kan betale sig

Venlig hilsen
Doris
Venlig hilsen Doris
Ha en god dag

Doris Elgaard

Hej Jørgen igen  :)

Jeg prøver lige igen

Jeg har ikke fejlmeldt noget, for det kan næppe svare sig.

Jeg har med held fejlmeldt flere gange

Venlig hilsen
Doris
Venlig hilsen Doris
Ha en god dag

Jørgen Pedersen


Hej Jane

Mange, mange tak! Der er han jo. Jeg har været bogen igennem, men jeg må på en eller anden måde have overset ham. Godt med friske øjne. Det var virkelig pænt af dig at reagere så hurtigt.

Hej Doris

Jeg har gennem flere år sendt adskillige fejlmeldinger om manglende sider og endnu aldrig oplevet, at de manglende sider er blevet lagt op. Desuden mener jeg at have læst mig til, at der er truffet en beslutning - i AO? - om, at kirkebøger før 1892 skal lægges op igen, og derfor foretager man ikke fejlretning. Jeg husker ikke, hvor jeg har læst om beslutningen.

Men det er absolut glædeligt at høre dine erfaringer med fejlretning.

mvh
Jørgen