Fødsel 1858 i Sverige

Startet af Thestrup-Bjørn, 24 Jun 2013 - 14:51

Forrige emne - Næste emne

Thestrup-Bjørn

For første gang i mit lange forsker-liv søger jeg en person i Sverige – håber, nogen kan hjælpe.

Det drejer sig om Augusta Gustavson, født 8. januar 1858 sandsynligvis i Brunskog, Värmland, Sverige (Jösse herred)

Ved hendes uægte søns fødsel den 3. jan 1885 i Holstebro (Ringkøbing amt, ao-opslag 90) er hun anført som ugift og som født 8. jan 1858 i "Bryndskov sogn, Sverig"
- som jeg regner med må være = Brunskog.

Dette er det absolut eneste, jeg har om hende - sønnen ses sat i pleje ved FT1890.



Er meget spændt på, om nogen kan finde hendes forældre - og selvfølgelig, om jeg har fødestedet korrekt.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Mette Lund

Hej Thestrup-Bjørn

Som medlem har du adgang til forumgruppen Opslag Internationalt, hvor der som en af de øverste (fastlåste) tråde ligger Hjælp med opslag i svenske kilder:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,44915.1020.html

Gå til sidste indlæg på siden og skriv din forespørgsel som et svar til denne. Så ser Henry og Eva den.
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Thestrup-Bjørn

Tusind tak, Mette - det var gået helt hen over hovedet på mig.

Forsøger mig straks der.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Rune Roalkvam

Hei!
Augusta er muligens identisk med min kones tipp-oldemor. Vi har i flere år prøvd å finne hennes aner i Sverige uten å lykkes. Nylig fant vi nye, interessante opplysninger om henne i byarkivet i Oslo som kan knytte henne til fødselen i Danmark 1885.

"Vår" Augusta Gustavson dukker opp i norske kilder i 1890, da hun føder en uekte sønn i Våler ved Moss, Østfold. I folketellingen 1891 samme sted oppgir hun å være født 1858 i Brunskog, Värmland. Vi kan følge henne videre i Norge, bl.a. i årlige folketellinger i Oslo (Kristiania). Fødselsåret varierer en del, og etterhvert blir det 1854, i 1905 spesifisert til 27/11 1854. Navnet blir også spesifisert til Augusta Carolina.

I Sverige er det en Augusta Carolina Gustafsdotter som er født 27/11 1854 i Bromma ved Stockholm. Foreldrene er kjente, og moren er fra Värmland. Augusta blir konfirmert i Brunskog 1869 (fødselsdato oppgitt), bor i Edane, Brunskog i nærheten av sin onkel.

Da vi fant ut dette, var vi sikre at vi hadde funnet rette Augusta og hennes aner. Men da vi fulgte henne videre i svenske kilder (husforhør), stiftet hun familie i Sverige og var å finne i Stockholm 1880, 1890 og 1900. Da var jo "vår" Augusta i Norge, og hun kan jo ikke være to steder samtidig! Muligens har Augusta fått tilsendt en feilaktig attest fra presten i Brunskog, det er vår teori. Vi søker nå videre i svenske kilder.

Da vi for kort tid siden var i byarkivet i Oslo fant vi et hjemstavnsforhør med Augusta, gjort i forbindelse med en ny uekte fødsel i 1897. Det er veldig detaljert. Hun sier der at hun er født i Brunskog 27/10 1854, at hun ikke vet hvem foreldrene er og at hun vokste opp i et barnehjem i Edane, Brunskog til hun var konfirmert. Hun flyttet så til Odalen i Norge og bodde i Øst-Norge noen år. Men: hun bodde i 8 år i Danmark (ikke mer stedfestet) fram til november 1888 eller 89.

Her er jo mange samsvarende forhold som tyder på at det er samme Augusta du leter etter. Ta gjerne kontakt direkte på runedylan(a)gmail.com for videre kontakt. Dersom det skulle vise seg at det er samme person, er vi jo interessert i kontakt med etterkommerne. Noen har lagt ut opplysninger om etterkommerne etter Karl Vilmer (10 barn) på Myheritage, det kan se ut som et par av disse fremdeles kan være i live.

Rune

Eva Morfiadakis

Förnamn: Augusta Karolina   Utflyttningsdatum: 1887-10-22
Efternamn: Gustafsdotter    Utflyttningslän: Värmland
Födelsedatum: 1854-05-23   Utflyttningsförsamling: Huggenäs
Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils):    Utflyttningsort: Uggleberg
Födelselän: Värmland   Destination ort: Oslo
Födelseförsamling: Botilsäter   Destination land: Norge
Födelseort:    Landskod: No
Födelseort (Utom Sverige):    Ensam/Familj: E
Födelseland (Utom Sverige):    Aktnr: 15
Yrke: Piga   Källa: Huggenäs Hfl 1876-1880
Ålder: 33   Sida i husförhör: 173
Kön: K   Nr i utflyttningslängd: 18
Civilstånd: Og

Här är en Augusta Karolina f. 1854 i Värmland som utvandrar till Norge.

Många utvandrade på sk arbetsattester med tanke på att de skulle återvända. En del kom inte tillbaka utan hamnade i obefintlighetsregistret så småningom. Dessa blev aldrig registrerade som utvandrade om de inte begärde en attest som de behövde för att kunna gifta sig i Danmark eller Norge.

Eva M
Eva M

Thestrup-Bjørn

Tak for jeres forsøg på hjælp.


"Min" Augusta er primo 1884 tjenestepige i Volstrup, Hjerm (Hjerm, Ringkøbing),

- og i januar 1885 er hun i fængsel (Arresthuset, Nørregade 25 (matr.87), Holstebro).

Hvor hun er i FT1890 har jeg endnu ikke fundet.

--------------

Hun ses INGEN steder som Augusta Caroline!
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Rune Roalkvam

Det jeg prøvde å si i mitt innlegg, er at Augusta i Norge ikke nødvendigvis heter Augusta Carolina, men at hun har fått et dokument/attest der dette navnet står og bruker dette i noen folketellinger, men at dette viser til feil person (den ACG som ble født 27/11 1854 og konfirmert i Brunskog og senere flytter til Stockholm). Det er derfor fortsatt mulig at den danske Augusta er den samme som den norske. Det at hun ikke er funnet i Danmark i 1890 stemmer jo med at hun kan ha flyttet til Norge i 1888/89 og er i Våler 1890, slik vår Augusta forteller.

Augusta Carolina fra Botilsäter mener jeg vi har sjekket ut av saken i Norge, men skal se på det en gang til. I sin tid gikk vi gjennom alle fødte  Augusta i hele Värmland i perioden 1854-8 og sjekket de fleste ut (noen ble borte i byene og var umulige å finne igjen). Det er godt mulig at hun ikke er født i Värmland, men vokste opp der, f.eks. på et barnehjem som den norske Augusta forteller.

Jeg har tilgang til Ancestry.com, men finner ikke konfirmasjonslistene i Sverige der. Vet noen om de er der? I et svensk forum om samme sak ble det vist til en Augusta konfirmert i Brunskog 1871, som bør undersøkes nærmere.

Rune

Eva Morfiadakis


I Sverige finns det inte alltid konfirmationslängder sparade.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#8
Brunskogs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13065/A I/33 (1871-1880), bildid: C0036772_00394

Här finns konfirmationslistan för 1871 s. 379

Det står:

Utsockenes:

Gräsmarks socken - Soranstorp

Ska på Barnhemmet i Lahol

Augusta Gustafsdotter

Jag tycker att jag känner igen detta från det svenska forumet. Scangen?

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Eva M.: Augusta Carolina f. i Smestad, Botilsäter ble født i 1864, ikke 1854, jeg har et skjermbilde fra kirkeboka 1860-95 som viser det. Foreldre soldat Gustaf Nilsson Smed og Maria Lisa Olsdotter. Hun flytter til Huggenäs fra Botilsäter i 1886 (nr 31) og derfra til Kristiania 1887 (nr 18). Jeg tror ikke vi har funnet henne i Norge. Det ser ikke ut til at hun har hatt opphold i Brunskog, og fødselsåret 1864 er vel litt for seint til at hun er veldig aktuell i vår sammenheng?
Rune

Eva Morfiadakis

Jag kollade aldrig i kyrkboken. Min uppgift kommer från emiweb (databas).

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Eva M: Det er nok lett å lese 5 og 6 feil når en transkriberer fra en utflyttingsprotokoll. Den konfirmasjonsopplysningen din fra 1871 er svært interessant og må undersøkes nærmere. Jeg forsto at du ikke hadde funnet henne født i Gräsmark, er det rett? Det at hun skal på barnehjem passer godt med vår norske Augusta, selv om hun oppgir at det lå i Edane. Brunskog.

Den svenske etterlysningen ligger her (trodde det var deg som hadde lagt den ut):

http://scangen.se/efterlysningar.php?action=ny&svar=45711

Her er fortsatt litt detektivarbeid!
Rune


Eva Morfiadakis

#12

Det är ju faktiskt jag som startat tråden. Varför har jag gjort det?

Förmodligen var det när jag var "opslager" på DIS. Var kommer arresten in? Om hon var arresterad måste det finnas dokument i domstolsarkiv.

Tittade på födseln den 3/1 1885. Augusta Gustavson är arrestantinde i Holstebro.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Ja, folk som har "sittet inne" (arrestert) er fint for slektsforskere, for da kan det være mange opplysninger i rettsprotokollene, til og med bilder. Men de vel kanskje ikke tilgjengelige på nettet (i Norge er register (navnelister) fra noen fangeprotokoller lagt ut på nettet).

Rune Roalkvam

Jeg fant opplysningen om Gräsmarks-Augusta undet "Nattverdsbarn" i husforhør Brunskog 1871-80, A1:33 bild 392, pag 379. Fødselsår er ikke oppgitt, men de andre i samme kull er for det meste født 1856.
Er nattverdsbarn det samme som konfirmant? At hun på dette tidspunkt er på barnehjemmet i Lerhol og er oppført som "utsocknes" tyder vel på at hun kommer fra Soranstrp i Gräsmark eller at foreldrene bor der?? Vil lete mer i Lerhol, Brunskog først, for å se etter barnehjemsbarn der.

Eva Morfiadakis



Denna Augusta kommer från Gräsmark församling när hon konfirmeras. Vanligaste åldern för konfirmation brukar vara 14 år, någon gång 13. Hon bör vara f. omkring 1857.

Jag minns att jag sökte i Soranstorp, Långtjärn men fann henne inte. Kanske ska man titta i en tidigare hfl?

Jag tolkar att hon ska till barnhemmet i Lerhol i Brunskog, Edane. Hon blir konfirmerad=nattvardsbarn i dec. 1871, så 1872 bör hon vara där. Samtidigt tycker jag hon är för gammal för barnhem. I den åldern, och tidigare, skickades barn ut att tjäna hos bönderna.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#16
Gräsmarks kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VA/13165/C I/5 (1838-1859), bildid: C0037503_00160

s. 285


Augusta oäkta f. 22/10 1856. Långkärn Pigan Karin? Henriksdotter. Fadern sades vara kringstrykande ?W...skäraren Gustaf Gustafsson.

Det skulle kunna vara hon.

Eva M

Kan det stå Fältskäraren?
Eva M

Rune Roalkvam

Veldig interessant! Absolutt en kandidat som barnehjemsbarn. Jeg har nettopp gått gjennom husforhør for Lerhol i Brunskog 1866-70 og 1871-80, men ingen passer her. Jeg finner ikke noe som ser ut som lister fra et barnehjem heller, så muligens de er ført under et annet navn enn Lerhol? Det er i begge listene en Augusta Carolina Larsdatter med foreldre, f. Nässjö 1863, men jeg regner henne som uaktuell.

Rune Roalkvam

Fant Karin Hendriksdotter i husforhør Långkärn side 465, bilde 85 A1 18B 1856-60, sammen med mor og flere uekte barn. Et notat til høyre tolker vi som: ländstrykerska, samman .... skogaren? Gustaf Brandin. Kan du se om du kan tolke mer av det som står?

De finnes igjen i neste husforhør 1861-65, A1:20 p 470, bilde 79, der Karin er gift med Carl Nilsson fra Brunskog. Alle flytter i løpet av perioden. Skriften er litt utydelig, men de flyttet til noe som kan tolkes som Ø. Emtervik, Mårbacka.
Får sjekke videre i morgen, det er seint...

Det virker svært lovende, men videre husforhør gir kanskje flere svar.

Thestrup-Bjørn

Hej!

Jeg synes, I kommer lidt langt væk fra "min" Augusta, der skulle være født 8 jan 1858

- og som bor i Ringkøbing amt 1884-1885.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Rune Roalkvam

Hei, Bjørn,
Det kan kanskje synes som vi er på villspor. Men poenget er at det ikke er noen Augusta Gustavson født i Brunskog på den datoen hun oppgir når hun er i Danmark. Derfor prøver vi andre aktuelle kandidater med det navnet som har forbindelse til Brunskog.

Den Augusta vi nå arbeider med har følgende forbindelse med Brunskog:
- Hun er ikke født i Brunskog, men var på barnehjem der da hun ble konfirmert, "nattverdsbarn" 1871.
- Stefaren Carl Nilsson er født i Brunskog 1841 (gift med moren Karin Hendriksdotter 1863)

Grunnen til at jeg engasjerer meg så mye, er at jeg har stor tro på at denne Augusta kan være tipp-oldemor til kona. Jeg nevnte at hun avla et hjemstavnsforhør i Kristiania. Det gikk der fram at hun bodde på et barnehjem i Brunskog til hun ble konfirmert og trodde hun var født der i 1858. Og dessuten: hun trodde moren het Karin, faren kjente hun ikke til. Jeg tror ikke hun egentlig het Augusta Carolina, men hadde en feilaktig attest der dette navnet, og feil fødselsdato er brukt. Hun oppgir ulike fødselsår i andre sammenhenger. Hun oppgir dessuten å være i Danmark akkurat i den aktuelle perioden for fødselen i Ringkøbing og de folketellingene hun er registrert i, før hun vendte tilbake til Norge.

Augusta i Gräsmark har en mor som heter Karin, mens faren var en omstreifer Gustaf Gustafsson som nok ikke tok del i familien. I perioden 1847-59 finn Karin fire døtre utenfor ekteskap, alle med forskjellige menn, og hun omtales i et husforhør som landstrykerske. At noen av barna ender opp på barnehjem og ikke kjenner detaljer om fedre og fødselsdato er ikke unaturlig med den bakgrunnen. Augusta i Norge fikk tre barn (bare konas oldemor levde opp), alle utenfor ekteskap (men ble gift seinere med barnefaren), og har nok levd i fattige kår, som sin mulige mor i Gräsmark. Hun døde i 1920.

Det er fortsatt en del arbeid igjen før vi kan være sikre på noe. Jeg prøver å finne Augusta i husforhør i Mårbacka, Östra Ämtervik sockn der de flytte i 1864, men har ikke lykkes så langt. Jeg har også problem med å finne lister over barnehjemsbarn i Brunskog (Edane og Lerhol). Men min teori er fortsatt at den svenske, norske og danske Augusta er samme person. Kan vi plassere den svenske Augusta i Sverige på 1880/90-tallet, kan hun selvsagt sjekkes ut og vi er like langt, men inntil videre håper jeg vi nærmer oss en løsning.

Jeg har ikke sett folketellingsopplysningene fra Danmark. Har du flere detaljer derfra?

Rune

Eva Morfiadakis

#21
Östra Ämterviks kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13685/A I/13 (1861-1865), bildid: C0039793_00064

S. 58 A:13 Östra Ämtervik.

Här står det att Augusta vistas på Barnhemmet i Brunskogs socken.

Hon skrivs ut från Östra Ämtervik den 4/11 1865 med övriga familjen till Annefors i Sunne. Hennes utflyttningsattest har nr 64.

Eftersom hon är skriven i Östra Ämtervik blir hon aldrig skriven i Brunskog på barnhemmet. Det är fattigvården i Östra Ämtervik som ska betala till Brunskog för barnhemsvistelsen.

Sunne kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13512/A I/54 (1861-1865), bildid: C0038980_00292

s. 307 i AI:54. Augusta är fortfarande på barnhemmet. Från 1863 var det den världsliga kommunen som skötte fattigvården. Normalt tog man inte mot folk i kommunen som hade fattigvård i en annan kommun. Det fanns kanske en överenskommelse. Man undrar lite varför Augusta kom till barnhem. Hon kan ju ha varit vanvårdad.

Sunne kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13512/A I/59 (1871-1875), bildid: C0038985_00327
s. 367 i AI:59

Familjen flyttar till Ransäter 2/9 1873.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Ransäters kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13426/A I/18 (1886-1890), bildid: C0038594_00465

AI:18 s. 491

Här är Augusta G. obefintlig. Förs över till nästa bok. Det står Boråsen.  Vet inte om det är en ort i Ransäter eller om det ska vara Borås.

Hit har jag följt henne:

Ransäters kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13426/A I/15 (1871-1875), bildid: C0038591_00246

s. 263. år 1875.

Det finns en två böcker mellan AI:15 och AI:18.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Jeg finner henne 1880-93 i Norra Boråsen, Ransäter side 260 bilde 242. Flytter til side 499 i 1882. Mor og stefar til Sunne 13/10 82.

Side 499 Lösdrifvare. Er oppført her uten flere detaljer. Også søsteren Anna Maria med sin uekte sønn Karl Ferdinand.
Har ikke sjekket neste husforhørperiode.

Siden hun er så lenge i Sverige, reduseres sjansen for at hun er rette Augusta i Danmark og særlig Norge. Uansett hadde det vært best å sjekke henne helt ut ved at hun finnes i Sverige når hun beviselig er i Norge/Danmark.

Eva Morfiadakis

#24

När hon flyttas till avdelningen med lösdrivare/obefintliga 1882 kan det betyda att hon varit borta i 2-3 år. Var man inte närvarande vid två mantalsskrivningar, vilka gjordes omkring 1 november, kom man i obefintlighetsregistret om inte t ex föräldrarna intygade att sonen/dottern vistades utomlands.

Augusta kan ha varit frånvarande sen 1879. Modern dog 6/7 1882. Det är bara styvfadern som flyttade till Sunne tillsammans med yngsta dottern

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Ransäters kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13426/A I/16 (1876-1880), bildid: C0038592_00251

s. 261. Hon har inte varit på nattvarden. Det står en anmärkning: Borta men hvart?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Min åsikt är att du tyvärr aldrig kan bevisa till 100% att denna Augusta Gustafsdotter är den som kommer till Norge.

Om Thestrup-Björn kan hitta mer info om "sin" Augusta Gustafsdotter kunde man kanske få en bättre "taeppe".

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Takk for oppklarende opplysninger - også tidligere om hvordan barnehjemsbarn ble ført i husforhør. Nei - slektsforskning er ikke alltid en eksakt vitenskap. Og disse familiene hører jo til de laveste sosiale lag i befolkningen, så kjennskapet til egen familiehistorie og detaljer trenger ikke være så stor.

Kombinasjonen navn Augusta Gustavsen/dotter - Brunskog - tidsrom 1854-58 - barnehjemsbarn - gjør at det må være ganske få aktuelle kandidater å velge i. At den norske Augusta oppgir feil fødselsdato i godt voksen alder, er opplagt. At hun har vært i Brunskog og i Danmark er helt sikkert, det er ingen grunn til å dikte opp slike opplysninger, selv om datoer og årstall kan være unøyaktige. Hun har vært så lenge sammen med moren at det er rimelig at hun husker at hun heter Karin. Så inntil videre slipper vi ikke taket i henne dersom ingen bedre kandidater dukker opp!

Eva Morfiadakis

Rune,

jag missade att "din" Augustas mor hette Karin. Med den lilla information tycker jag att sannolikheten  för att hon skulle vara den rätta ökade.

Augustas i Danmark son hette Karl Vilmer Petersen.  En beröringspunkt! Styvfadern hette Carl.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

#29
Ja, det kan ikke være mange Augusta Gustafsdotter med Kari(n) som mor i Brunskog og tilgrensende socken i 1850-årene. Jeg legger ved et bilde av hjemstavnsforhøret med Augusta. Alt er ikke like lett å lese, men her er det jeg foreløpig har fått ut av det:

I marg:
Beskr. 26/11 -97
-- " -- 9/6 99
5842 / 99
Dagarbeiderske, Augusta Gustavson, indf. i F.s... 23/11 97 får Fattigv. R...
Angj. forklarer at hun er født 1854 27/10 i Brunskog Sockn i Vermland, Forældrenes navne kjender hun ikke - Moderen tror hun hed Kari, konf. steds? ved Pastor Svartengren, og blev oppfostret paa et Børnehjem i Edane, hvorfra hun kom hertil Landet strax efter sin Konfirmation og tjente først paa Gaarden Enerud i Strøm i Odalen hos Hans og Anders - 2 Aar, derfra i Næs paa Sandaker hos Anders - 1 1/2 Aar, i Skedsmo paa As..k 1 1/2 Aar, saa i Kristiania i Maridalsv 75 hos Johan Fisk 1 Aar, paa Næsodden hos Petter Røed 1 Aar, i Høland paa Haugrun (Haugrim?) hos ....karg? 1 1/2 Aar, og paa Gaarden Ei(d?) hos en anden Hanekorg? 1 Aar, i Kristiania 1/2 Aar, i Asker 1/2 Aar, reiste saa til Danmark, hvor hun tjente 8 Aar til November 1888 eller 89 (rettet fra1886 eller 89), atter her i Landet hvor hun har opholdt sig i flere Kommuner, af...lyrde, her i Byen om Vinteren og næsten hver Sommer paa Landet, i Vestby, Aas, Oppegaard, Sørum, Bærum, østre og vestre Aker, hvorfra hun sidste Gang kom hertil Byen i August d. A. og boet i Akersbakken 14 hos V....
Den tidl? Hj. Barnefader Ole T. Andersen skal være død i Juli d. A. (i Byens Sygehus).
den 29/599 Barnet Asta [min kones oldemor] født 19/8 92 indl. i B.S. for Lungeaffektion (- fra Ekkelsgade 3 I, hvor hun iflg. Forstander Hans Skruvels..?, har boet siden hun havde Hjælp? i 10de D... 11/6 98.)
I marg: Sverige 1/1 ul

---

Pastor Svartengren:
Wilhelm Svartengren 1805-91, Kyrkoherde i Brunskog, förebild för Frödings "våran prost", riksdagsman. Verksam Brunskog 1864-1891. Altså er attesten skrevet etter 1864.

[vedhæfting slettet af admin]