Henrik Rasmus Petersen 1879 Lynge, Alsted, Sorø

Startet af Henny Nielsen, 24 Jun 2013 - 12:58

Forrige emne - Næste emne

Henny Nielsen

Jeg søger hjælp til at finde Henrik Rasmus Petersen, Hvor vokser han op?

Han er født 8-6-1879. KB.1867-1885 opsl. 46 Lynge, Alsted, Sorø. Af ugift mor, Mette Sophie Petersen.
I FT.1880 er han plejebarn i Løvegade 314 (1 år), Slagelse, Slagelse Købstad, Sorø. opsl. 451

Konfirmation 1-10-1893, KB.1892-1904 opsl. 136 (2) Pedersborg, Alsted, Sorø,( hans mor er stadig ugift).

Næste gang jeg finder ham, er da han gifter sig med sin første hustru , Maren Mathine Jørgensen 30-12-1901 Skt. Mikkel, Slagelse ,Sorø opsl. 50 (64). (hans mor er stadig ugift).

Jeg har ham senere, hvor han er gift med  Anna Thora Thomsen, og til hans død, men hvor er han de mellemliggende år, vokser han op hos sin mor ? Hende kan jeg heller ikke finde.

Mette Sophie Petersen født 10-9-1847 KB.1841-1865 opsl. 148 (20) Pedersborg, Alsted, Sorø.

Kan nogen mon hjælpe mig med at finde ham/hende ?

Venlig hilsen Henny Nielsen.




Jane Valkær

Hej
Jeg kan se i FT 1890 Slagelse Købstad, Løvegade opslag 146, at Henrik Rasmus Petersen ikke længere er plejebarn hos familie Frandsen.
Kigget hele Løvegade igennem for at se om Mette eller Henrik skulle være der.
FT 1890 Pederborg - ingen af dem.
FT 1890 Lynge - heller ingen af dem, dog på opslag 140 en Mette Sophie Petersen, der desværre er ti år for ung.

Ingen nye oplysninger herfra - desværre  :-\

Mvh
Jane

Vivi Winther

Her er lidt en der forsker i samme person

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=41352.0

Henrik`s søn med 1. hustru

Albert Christian Petersen f 21 februar 1902
1892-1904 Slagelse Skt Mikkel, Slagelse, Sorø opslag 133
Han flytter hjem til sin fader i 1920 ifølge FT 1921 (Dronningensgade opslag 88)

Anna`s søn med udlagt barnefader Enkemand  Henrik Rasmus Petersen af Korsør

Ejnar Thomsen f 3 marts 1905
1892-1905 Slagelse Skt Peder, Slagelse, Sorø opslag 113

FT 1911 København,  Gothersgade opslag 85

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Henny Nielsen

Mange tak til jer begge, fordi I bruger tid på at søge at hjælpe mig, det er fantastisk.
Jeg kender til, at han fik en søn Albert med sin første kone, blev enkemand og mødte Anna Thora Thomsen (min Mormor), som han fik 8 børn med.Jeg kender alle, den ene er min Mor.Han gifter sig dog først med Anna 1917, samme år som min Mor bliver født, hun er næstyngst i flokken. Noget usædvanligt for den tid.Så alt det og det videre forløb, kender jeg til, men mangler i høj grad starten.

Tak for linket til den norske efterspørger. Jeg har en kusine, som har haft kontakt til en i Norge. Jeg vil lige finde ud af, om det er den samme, hvis ikke kan jeg hjælpe hende.

Venlig hilsen Henny

Vivi Winther

Hej Henny, det undre mig du skriver de er viet i 1917, da de sammen flytter til København 1907 og i FT står som Gift samt på Politiets registerblade også som Gift, men vielsen er jo 14 maj 1917  :)

Har du lagt mærke til Henrik er konfirmeret i Kindertofte Kirke?? Henrik`s moder Mette er også konfirmeret i samme kirke  :)  Jeg har lige set FT 1890 for Kindertofte, dog uden held, at finde noget der.

Kender du denne side

http://www.myheritage.dk/person-1000087_150628351_150628351/henrik-rasmus-petersen

Man må sige han var lang tid om, at blive viet til sine børns moder, men blev skilt i 1949 og viet igen inden sin død oktober 1950.
3. hustru
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2518918&searchname=polit_simple


Mette bor i Slagelse ved hans vielse i 1917, det står der ved hans vielse
1916-1922 Vor Frelser, Sokkelund, København opslag 34.

Ifølge ovennævne link har Mette været viet 2 gange, jeg tror også hun har flere børn, da jeg ved Albert`s dåb læser det som farbror der står fadder, men det er måske mig der ser forkert??

Mvh

Vivi


"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Henny Nielsen

Hej Vivi, det er fantastisk, hvad du gør for mig, jeg er så taknemlig.

Jeg var ikke opmærksom på, at Mette bor i Slagelse ved Henrik og Annas vielse 1917, det er da et godt spor, og hun lever vel stadig på det tidspunkt, der står jo ikke afdød.
Jeg har hende, mener jeg, i FT.1870 Alsted,, Alsted, Sorø, Knudstrupgaard.Tjenestepige, 22 år, ugift, fra Pedersborg.
Jeg har også en fra FT. 1880, som måske kan være hende. Slagelse Købstad, Slagelse, Sorø opsl.1028 : Sophie Petersen, 32 år, ugift, tjenestetyende, Smedegade 268, fra Pedersborg.
Henrik er i pleje i Løvegade 314.
Kender til begges konfirmation i Kindertofte Kirke.
Jeg har også noteret mig denne Farbror ved Alberts dåb, men er  ikke faldet over ham andre steder. Jeg  ved heller ikke, at hun skulle være blevet gift, så skal det jo være efter Henriks konfirmation 1893, for der er hun stadig ugift.
Tak for linket til myheritage, som jeg ikke kender til, der kan jeg få noget, men også yde noget, herligt.

Venlig hilsen Henny. 

Henny Nielsen

Jeg synes, jeg vil fortælle, at jeg efter oplysningen om at Mette Sofie boede i Slagelse 1917, da Henrik og Anna bliver gift, gjorde mig nye og store anstrengelser, og fandt hende i FT.1901 Købstad, Slagelse, Sorø opsl. 154 i Løvegade 28. Der er flere gode oplysninger om hende, der resulterede i, at hun nu er fundet død i 1919, KB. Slagelse, Skt. Mikkel, Sorø 1909-1920 opsl. 209. Så nu kan hun hvile i fred.
Endnu engang tak for al hjælp. Venlig hilsen Henny.

Vivi Winther

Hej Henny, Løvegade er en lidt speciel gade i denne familie  :), Henrik er i Pleje der, Mette bor der fra 1897 og Henrik´s søn  Albert fødes der i 1902 ( i nr 27 )...

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Henny Nielsen

Hej Vivi, ja Løvegade går igen mange gange. Jeg har tænkt, at det er en adresse med små, dårlige boliger, hvor de ubemidlede har haft en chance for at betale huslejen. Penge har der ikke været mange af.
Nu er Mette jo fundet, men jeg mangler stadig Henrik. Har tænkt om han er havnet på et børnehjem, men aner det ikke.
Mvh. Henny


Henny Nielsen

Hej Jane!
Tusind tak for det dejlige billede, jeg kan nu se det hele for mig. Ved du hvornår billedet ca. er taget? Er det et postkort?

Venlig hilsen Henny.

Anne Ravnskjær

Hej Jenny

Billedet fra Jane er fra den allerøverste del af Løvegade.

På facebook er der en gruppe for "de gamle fra Slagelse". Der har jeg fundet det her lidt sjove billede af Løvegade 22-30, som det næsten ser ud i dag.  

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=146096662249909&set=gm.10151650091215067&type=1&theater

mvh

Anne


Jane Valkær

Hej
Fotoet af Løvegade er, som Anne skriver, fra den øverste del af gaden, altså set fra byen og ud.

Jeg fandt det på nettet uden datering, men her er næsten det samme motiv fra 1908:
http://www.micolsen.dk/SlagelsePostkort/Loevegade.php

Prøv at trykke på det gamle foto - så kommer en tekst frem.

Mvh Jane

Henny Nielsen

Hej Anne og Jane!
Rigtig mange tak for billeder og links til flere gamle fotos og "gåtur" i Løvegade.

Mvh. Henny